Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako získať pre svoj startup investora? Osvojte si tieto pojmy

ThinkstockPhotos 466154607
3. februára 2016 Zdroj www.forbes.com Tlačiť

Väčšina z nás vie, že jedinečný nápad nestačí, a keď sa chceme dostať medzi milionárov, musíme preň získať investora. Na čo sa však zamerať, ak chceme naplniť tento cieľ?

Investori spoločnosti Andreessen Horowitz, ktorá sídli v Silicon Valley a špecializuje sa na technologické firmy a startupy, zhrnuli v niekoľkých bodoch pojmy, ktoré sa vám určite budú hodiť.

Objednávka versus príjem

Toto sa zamieňa celkom často, ani v bežnom živote ale nie je holub na streche to isté ako vrabec v hrsti. Objednávka, ktorá znamená hodnotu kontraktu medzi firmou a zákazníkom, totiž odráža iba zmluvný záväzok zákazníka firme zaplatiť. Príjem potom vypovedá o tom, či k tomu skutočne došlo, pričom jeho zúčtovanie nastane až potom, čo službu poskytnete, alebo v primeranej dobe po uzavretí dohody o predplatenej službe.

Hrubý zisk

To, že získávate stále viac veľkých objednávok, je síce skvelé, investori ale chcú vedieť, nakoľko je tento príjmový tok ziskový. To im ukáže až hrubý zisk alebo inak zisk pred zdanením. Čo sa do neho zahrňuje, sa v rôznych firmách líši, ale v zásade ide o náklady spojené s výrobou, distribúciou a produktovou podporou.

Celková versus ročná hodnota kontraktov

Vysvetlenie prvého pojmu je celkom triviálne. Celková hodnota kontraktu udáva celkovú hodnotu zmlúv za stanovené obdobie, pričom zahrňovať by mala i jednorázové platby, hodnotu opakovaných platieb a poplatky za profesionálne služby.

V druhom prípade zbystrite. U ročnej hodnoty kontraktov, ktoré sa počítajú za dvanásťmesačné obdobie, sa vás investor pravdepodobne spýta na ich veľkosť a rast. Dostávate od zákazníkov pár tisícoviek mesačne alebo ste schopní zjednať väčšie sumy? Pokiaľ hodnota rastie a neklesá, znamená to, že vám zákazníci v čase platí priemerne za váš produkt viac. Príčinou je buď fakt, že sa produkt zlepšuje, alebo má pre zákazníkov taký význam, že sú ochotní platiť viac.

Tržby versus výnos

Jednoduché, ale často zamieňané. Celkové tržby znamenajú finančný objem, ktorý obchod vygeneroval za dané obdobie. Ide o jeden z kľúčových pojmov, pretože ukazuje, koľko spotrebitelia utrácajú. Zároveň poskytne obraz o veľkosti biznisu a môže slúžiť i k výpočtu predpokladaných mesačných tržieb.

Naproti tomu výnos je to, čo tržby „vynesú“. Zahrňuje i poplatky, ktoré si obchod berie za poskytovanie svojich služieb, napríklad transakčné náklady za úspešné transakcie, ale i sponzorstvo, výnos z reklamy a podobne.

Náklady na získanie zákazníka

Ďalšia vec, na ktorú  sa často pýtajú investori. Ide o celkové náklady na získanie nového užívateľa prepočítané na jedného človeka. Ale pozor – indikátor nie je bez problémov, pretože sa objavuje vo všetkých formách a veľkostiach. Jednak sa do neho obvykle nezapočítavajú všetky náklady vrátane nástrojov, ktoré mieria na súčasných klientov, ako sú platby za získanie nového zákazníka, poskytnutie úveru alebo zľavy.

Ďalší problém spočíva v tom, že sa ukazovateľ počíta ako zmiešaný náklad (zahrňuje i prirodzene získaných klientov), aj keď by mal zvlášť započítať zákazníkov získaných plateným marketingom. Zmiešané náklady na získanie zákazníka (celkové náklady / celkový počet nových zákazníkov získaných všetkými spôsobmi) síce nie sú chybné, nepovedia vám ale nič o tom, ako fungujú vaše platené kampane a či sa vyplatia.

Investori sa preto radšej pozerajú na hodnotu skutočných, teda vydaných nákladov na získanie zákazníka (vydelíte celkové náklady na zákazníka počtom nových užívateľov, ktoré získate plateným marketingom). Tie im prezradia, či môže firma efektívne navýšiť rozpočet na akvizície. Mnoho investorov chce poznať obidva ukazovatele a navyše analýzu akvizičných kanálov: napríklad koľko stojí platiaci zákazník získaný cez Facebook.

Aktívni užívatelia

Pojem „aktívni“ sa definuje rôzne. Niektoré rebríčky do neho zahrňujú i neúmyselnú aktivitu, ako je vysoký podiel náhodných jednorázových užívateľov. Výsledkom je chaos, ktorý jednaniu s investorom nijak neprospeje. Najprv si tak vyjasnite, čo pre vás výraz „aktívni užívateľ“ znamená, a naďalej s tým operujte.

Odporúčané ebooky

Odporúčané články

Témy

Chcem začať podnikaťpodnikanieštart podnikaniastart-upstartupúspech

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

júl

05aug6:30Výkon činnosti stavbyvedúceho a vedúceho montéra 6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Stavebníctvo

06aug6:30CASH FLOW - Prehľad peňažných tokov a jeho zostavenie6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Cash flow,Manažérske zručnosti,Manažment

07aug6:30Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia a transferové oceňovanie6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony,Legislatíva, zákony,Medzinárodné zdaňovanie

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X