Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Crowdfunding – moderný spôsob ako financovať biznis plán

Podanie rúk, handshake, tím
Thinkstock
23. mája 2017 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Crowdfunding na Slovensku je iba v začiatkoch, no už podporil projekty za desiatky tisíc eur. V zahraničí funguje ako spoľahlivý nástroj na financovanie podnikania a točí milióny. Princípom je získanie prostriedkov od veľkej skupiny ľudí ochotnej podporiť váš nápad ešte v štádiu plánov.

V prémiovej časti nájdete vysvetlené tieto témy:

  • ako funguje crowdfunding,
  • crowdunging a reklama,
  • formy podpory, ktoré môžete získať,
  • poplatky za umiestnenie produktu,
  • upozornenie NBS,
  • prehľad najúspešnejších.

Stačí prístup na platformu

Crowdfunding je niečo ako sociálna sieť na zdieľanie biznis plánov. Namiesto prázdneho sharovania tu záujemcovia o produkt prispejú na jeho zrealizovanie dohodnutú odmenu.

O rozmachu crowdfundingu hovoria aj čísla. Napríklad v roku 2013 existovalo po celom svete približne 800 platforiem, v roku 2017 sa odhaduje, že ich počet presiahne počet 2000. Navyše trh nie je obmedzený. Stačí pár kliknutí a produkt môžete propagovať nielen v československom prostredí, ale na celom svete.

Crowdfunding a reklama

Veľkou hviezdou crowdfundingu sa stal niekdajší americký prezident Barack Obama. Dokázal, že to nie je model prispôsobený technologickým novinkám, prípadne projektom, ktoré sa „dajú chytiť do ruky“.

Ide o podporu akejkoľvek dobrej myšlienky. Ukázal, že crowdfunding nie je len investorský nástroj, ale mega úspešný magnet publicity.

Základom je zaujať čo najviac ľudí a teda aj získať čo najviac prostriedkov. Vďaka zdieľaniu sa dobré nápady šíria internetom a tak sa z platformy stáva jeden z najúčinnejších reklamných nosičov súčasnosti. Na jednom mieste získate zdroj príjmov aj reklamný nosič.

To využil práve Barack Obama v roku 2008, keď crowdfundingom financoval vlastnú kampaň a podporil politický marketing. Podarilo sa mu vyzbierať neuveriteľnú sumu viac ako 500 miliónov dolárov od 6,5 milióna darcov. A vyhrať voľby.

Môžete len uspieť

Na crowdfundingu získate financie aj reklamu, no nezanedbateľným prínosom je aj malý marketingový prieskum. V boji aj financie totiž vstupujete do ringu a musíte uspieť v konkurencii.

Ak váš nápad nezaujme dostatočný počet ľudí, ktorí ho podporia, je veľmi malá nádej, že bude atraktívny na klasickom trhu. Takže už tu môžete získať cenné informácie od širokého spektra potenciálnych užívateľov a projekt vylepšiť.

Na crowdfundingovej platforme totiž môžete inzerovať bez obmedzení a pokúšať sa o úspech s novým vylepšením. Ak sa vám podarí zaujať dostatočný počet platiacich zákazníkov, zároveň sa zvyšuje aj istota, že zaujmete aj mimo platformy. Takýto spotrebiteľský prieskum je pre úspech v podnikaný nenahraditeľný.

Možností je viac

Pri crowdfundingu je možné využiť viacero typov podpory. Podľa nich sú rozdelené aj samotné weby podporujúce túto „výmenu“.

Najbežnejšia je forma priamej finančnej podpory, výmenou za konečnú službu, alebo produkt.

Neziskové spoločnosti a nadácie využívajú možnosť daru pre dobrú myšlienku. Napríklad pomoc deťom, usporiadanie koncertu, či humanitárnu pomoc. Odmenou je dobrý pocit. Ďalšou možnosťou je pôžička na realizáciu projektu. Takto je možné získať aj vyššiu sumu peňazí, ale je nutné počítať s tým, že istinu aj s patričným úrokom bude potrebné vrátiť.

Poslednou, a čoraz zaujímavejšou formou aj na financovanie veľkých projektov, je zisk financií za vstup akcionára do firmy. Investora sa tak stáva prakticky spoluvlastníkom a priamo očakáva, že mu financie budú vrátené a prirodzene patrične zúročené. Takto pracuje napríklad britský CrowdCub.

Nebude to zadarmo

Výhody Crowdfundingu sú zjavné. No spoločnosti, ktorý tento moderný biznisplán umožnili, nerobia charitu. Poplatok za umiestnenie produktu sa pohybuje najčastejšie na úrovni 3 – 9 % z vyzbieranej sumy.

Najznámejší Kickstarter si berie práve túto hranicu. Treba si však prečítať poriadne podmienky, pretože tie sa od platformy k platforme líšia.

Napríklad Indiegogo inkasuje 4 % v prípade úspešnosti projektu, no v opačnom prípade požaduje 9 %. Český startovac určuje poplatok od výšky cieľovej sumy.

Preto vždy venujte dostatok času preštudovaniu podmienok spolupráce. Okrem základných poplatkov musíte rátať aj s poplatkami bánk za prevod peňazí, nikde nájdete poplatky za vrátenie peňazí, poplatky za PayPal a iné.

Na druhej strane sa napríklad český startovac.cz chváli úspešnosťou kampaní na úrovni takmer 60%. To znamená, že z desiatich projektov to šesť dotiahne do úspešného konca.

Na riziká upozorňuje aj Národná banka Slovenska

K problematike crowdfundingu sa vyjadrila aj Národná banka Slovenska, ktorá podrobne monitoruje crowdfundingové aktivity.

Zároveň vydala upozornenie, že oblasť crowdfundingu a činnosti s ňou spojené nepodliehajú dohľadu NBS. Samotná účasť verejnosti na týchto aktivitách je konaním na vlastnú zodpovednosť.

Oblasť nie je v súčasnosti upravená slovenským právnym poriadkom a ani na európskej úrovni neexistuje regulácia, prípadne právny rámec. Niektoré krajiny crowdfunding regulujú udeľovaním povolenia, iné uplatňujú registračný princíp a niektoré krajiny crowdfunding neregulujú vôbec.

Pritom nenesie riziká len pri investorov, ktorí sa nemusia dočkať vrátenia financií ani nemusia dostať produkt. NBS upozorňuje aj na riziká hroziace samotným podnikateľom.

Najmä v prípadoch, ak stavili na crowdfunding formou pôžičky. V súvislosti s ňou radí obozretnosť najmä v otázkach, ako budú dohodnuté finančné prostriedky dlžníkovi vyplatené. Problém je, ak napríklad boli vyplatené za iných podmienok ako bolo vopred dohodnuté.

Kameň úrazu sú aj nedostatočné informácie s ohľadom na práva a povinnosti a celkové náklady spojené s pôžičkou. Nemáte si možnosť overiť, ako systém funguje a podobne. Je pre to absolútnym základom komplexné naštudovanie podmienok, ktoré sú pri každej platforme rozdielne a to môže byť hlavne pri zahraničných portáloch nesmierne komplikované.

TOP crowdfundingu, alebo kde začať?

Absolútnou celosvetovou jednotkou crowdfundingu je Kickstarter, ktorý od vzniku v roku 2009 využilo viac ako 9 miliónov ľudí. Tí podporili už 90-tisíc projektov za viac ako 1,8 miliardy amerických dolárov.

Za dvojku v úspešnosti sa považuje platforma Indiegogo, zaujímavé je aj moderná európska platforma FundedByMe, umeleckejšie ladený RocketHub, austrálsky Pozible, GoFundMe určená na financovanie rôznych udalostí, investorská platforma Seedinvest, kde najväčšia podpora predstavovala 2 milióny dolárov.

Prvé lastovičky sú aj na československom trhu v podobe startovac.cz, dakujeme.sme.sk, startlab.sk, ludialudom.sk, dobrakrajina.sk, darujme.sk a množstva ďalších. Dôležité je staviť na stránky s dostatočnou podporou aj návštevnosťou, aby ste aj s ich podporou mali vyššie šance sa zviditeľniť.

K téme

Témy

biznisbiznisplánCrowdfundinginternetpodnikaniepôžičkaPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako investovať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

12nov7:30Vymáhanie pohľadávok7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pohľadávky

12nov7:30Vymáhanie pohľadávok7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pohľadávky

13nov7:30FeaturedTrojdňové školenie pre personalistov a mzdárov7:30 Udalosť usporiadaná: s.r.o Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X