Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Expanzia e-shopu do Maďarska? Teraz alebo nikdy!

E shop, nakupovanie cez internet
Bankový prevod. Zdroj: ThinkstockPhotos
15. apríla 2016 Tlačiť

E-shopári nám určite potvrdia, že česko-slovenský online trh je presýtený. Panuje tu vysoká konkurencia, ktorá vytvára veľký tlak na ceny. Podľa Heureky pôsobí na Slovensku už takmer 9.500 e-shopov a v Česku neuveriteľných 37.000. Väčšina e-shopov balancuje na hrane ziskovosti, aj napriek každoročnému rastu obratu. Aké sú možnosti českých a slovenských e-shopov? Ako udržať svoje online podnikanie „živé“ a rentabilné z dlhodobého hľadiska? Opýtali sme sa Tomáša Vrtíka, spoluzakladateľa outsourcingovej spoločnosti ShopSupport.sk

Veľa sa hovorí o tom, že v česko-slovenskom „online rybníku“ pláva až príliš veľa rýb. Čo s tým môžu e-shopy urobiť?
Áno je to pravda, čísla neklamú 🙂 Nebudem chodiť okolo horúcej kaše – e-shopári by sa mali podľa mňa vzdelávať, optimalizovať náklady a pokúsiť sa expandovať.

Poďme pekne po poriadku. Nie je to vzdelávanie tak trochu klišé?
Určite nie. Investícia do vzdelávania je veľmi dôležitá, obzvlášť v rýchlo meniacom sa online priestore. Rýchlou implementáciou nových poznatkov dokážete získať výhodu nad konkurenciou. Následne dokážete napr. efektívnejšie míňať prostriedky do online marketingu a pod. Aj na Slovensku existujú viaceré kvalitné zdroje informácií. Koncepčne veľmi zaujímavú vzdelávaciu platformu zameranú na online marketing má napr. Truniversity .

Takmer všetky e-shopy sa snažia optimalizovať. Čo si pred optimalizáciou predstavujete vy?
E-shopári si uvedomujú, že platiť predraženú ľudskú silu a skladové priestory je z dlhodobého hľadiska neefektívne. Preto si myslím, že využívanie špecializovaných externých firiem a celkovo outsourcingu je budúcnosť ekonomiky a najrýchlejšia cesta k optimalizácii.

Chcete povedať, že „inhouse“ riešenia sú neefektívne?
Áno aj nie. Povedal by som to takto. Aj tí najzaritejší odporcovia outsourcingu uznajú, že pokiaľ chcete riešiť skladovanie, balenie a expedíciu efektívne vo vlastnej réžii, potrebujete investovať do technológii a vybavenia. Dovolím si tvrdiť, že malé a stredné e-shopy si takéto investície môžu dovoliť len výnimočne. Preto skladujú, balia a odosielajú balíky neefektívne. Na západe e-shopy outsourcujú takmer všetko. Pravda je taká, že postupne trendy zo západu viac-menej preberáme, aj keď s oneskorením. Boom outsourcingu v e-commerce bez pochýb ešte len príde.

Moja osobná vízia je taká, že malé a stredné e-shopy budú fungovať podobne, ako fungujú predajcovia na Amazone. E-shopy budú zdieľať rovnaký externý sklad, ich objednávky v tomto sklade bude vybavovať externá firma, zákaznícky servis im bude zabezpečovať špecializované call centrum. Majitelia e-shopov sa budú venovať hlavne rozvíjaniu obchodu a marketingu.

Poslednú ste spomínali expanziu. Kedy a kde je podľa Vás vhodné expandovať?
Nad expanziou by mali rozmýšľať všetky e-shopy, ktoré sú doma etablované. Povinnou jazdou je susedné a jazykovo blízke Česko – konkurencia je tu však veľmi silná. Potvrdí mi to väčšina slovenských e-shopov, ktoré tam pôsobia. Zaujímavou možnosťou pre české a slovenské e-shopy je určite Maďarsko. O tomto trhu sa hovorí ako o “poli neoranom“. Českí kolegovia na nedávnej konferencii Eshopsummit označili Maďarsko za “zlatý důl“ pre slovenské a české e-shopy.

E shop, nakupovanie, internetový predaj
Thinkstock

V čom je maďarský e-commerce trh pre našich e-shopárov taký zaujímavý?
Okrem výhodnej polohy vnímame pozitívne najmä nízky počet maďarských e-shopov. Tie existujúce navyše nie sú také skúsené ako tie naše. Nemajú responzívne weby, trendy sa k nim dostávajú možno o dva-tri roky neskôr ako k nám. Máme klientov, ktorí sa dokázali veľmi rýchlo etablovať a od prvého dňa robia v Maďarsku zaujímavé čísla.

Aké boli obraty v maďarskom e-commerce v roku 2015?
Obrat v maďarskom e-commerce bol v roku 2015 približne 860 miliónov eur. Na Slovensku bol podľa Heureky obrat v roku 2015 približne 700 miliónov eur. V podobne veľkej Českej republike dosiahol obrat v e-commerce v roku 2015 takmer 4 násobok toho maďarského – približne 3 miliardy eur. Medziročne rástol maďarský e-commerce o 16%, o niečo vyšší rast sa čaká v Maďarsku aj v tomto roku…

Zdá sa, že “zlaté časy“ má maďarský e-commerce ešte len pred sebou…
Súhlasím. Slovenské a české e-shopy si to pomaličky uvedomujú tiež. Aj v ShopSupport.sk vnímame, že rok 2016 je čo sa týka expanzie slovenských a českých e-shopov na maďarský trh veľmi silný. Osobne si myslím, že Maďarsko je pre slovenské a české e-shopy obrovská šanca, ktorú treba jednoznačne využiť. Trh sa vyvíja veľmi rýchlo a netreba príliš dlho váhať. Vnímam to tak, že teraz alebo nikdy… 🙂

Ak by ste mali vypichnúť niektoré špcifiká maďarského trhu, aké by to boli?
Maďari radi a veľa komunikujú. Napr. na Facebooku veľa komentujú, zdieľajú, lajkujú, vedia generovať zaujímavý organický dosah. Maďarskí zákazníci sú viac podobní slovenskej ako českej náture – sú ochotní zaplatiť si za značky, nepozerajú až tak striktne na cenu. Čo sa týka online reklamy, tá vychádza v porovnaní s našim online trhom rádovo o desiatky percent lacnejšia. Maďarské porovnávače cien tam napríklad nefungujú tak dobre, ako sme zvyknutí na Slovensku a v Česku. Zaujímavé je tiež daňové zaťaženie firiem. Ak sa rozhodne e-shop podnikať v Maďarsku ako maďarská firma, do obratu cca 1,5 milióna eur je daň z príjmu iba 10%. Tých špecifík a zaujímavých informácií je však oveľa viac.

Čo by e-shopári nemali podceniť pri vstupe na maďarský trh?
Nepodceňoval by som určite preklady stránky a produktov. Jednak zaberú veľa času a môže sa stať, že spustenie e-shopu sa bude kvôli nim odďalovať. Zároveň odporúčam e-shopom vyvarovať sa strojovým prekladom, pretože tie im nepomôžu vo vyhľadávaní. Opýtajte sa pred zadaním prekladateľa, či vie, čo je to SEO a podľa toho sa rozhodnite 🙂

V čom dokáže pri expanzii do Maďarska, pomôcť ShopSupport.sk?
Poskytujeme komplexné riešenia v oblasti zákazníckeho servisu. E-shopy si nemusia lámať hlavu s najímaním vlastných zamestnancov. Za e-shop vybavíme zákaznícke telefonáty, maily, online chat, komunikáciu na sociálnych sieťach, reklamácie. Ďalšou využívanou službou je externé zberné miesto. V Maďarsku poskytujeme e-shopom adresu (medzisklad) a manipulanta. Na toto miesto zasielajú maďarskí zákazníci e-shopom prípadné vratky a reklamácie. Šetríme tým e-shopu i zákazníkom čas a najmä peniaze – nemusia posielať balíky cez hranice. Poslednú službu, ktorú by som spomenul je tvorba obsahu a prekladov, ktoré robíme ako jedny z mála s dôrazom na správne SEO. Napr. pre e-shop Novesta spravujeme e-shop a zabezpečujeme komunikáciu pre celú Európu.

V spolupráci s partnermi dokážeme zabezpečiť právne poradenstvo (napr. vypracovanie všeobecných obchodných podmienok a reklamačného poriadku) a spravovať online marketing.

Dá sa povedať, že, kto chce rozbehnúť svoj internetový obchod v Maďarsku, dokážeme mu zabezpečiť všetko, čo je potrebné na fungovanie, od A po Z.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

e-shopinternetový predajobchodpredaj

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X