Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Aké sú možnosti podnikania pomocou franchisingu na Slovensku v roku 2025 a aké sú jeho výhody?

franchising
franchising Thinkstock
7. novembra 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Franchising sa zdá ako dokonalý biznis model. Kúpite si licenciu s dobrým menom, tá vám zaistí know – how aj vybavenie a zákazníci sa k vám budú hrnúť. No nežijeme v ideálnom svete a nie vždy je ľahké aj pod dobrou značkou generovať zisky.

Čo je to franchising?

Franchising je systém predaja, prostredníctvom ktorého sa predávajú výrobky, služby alebo technológie. Spočíva v úzkej a stálej spolupráci právne samostatných a finančne nezávislých podnikov – franchisora (franchisingového poskytovateľa) a jeho franchisees (prijímateľov). Poskytovateľ franchisingu dáva svojim partnerom – prijímateľom právo a súčasne aj povinnosť využívať jeho koncepciu v stanovenom rámci. To oprávňuje, ale aj zaväzuje prijímateľa používať meno systému, značku tovaru, značku služieb a ostatné priemyselné ochranné a autorské práva, ako aj know-how, hospodárske, technické a obchodné metódy. Poskytovateľ franchisingu poskytuje prijímateľovi podporu za priamu alebo nepriamu odmenu.

Dlhá história franchisingu

Franchising nie je žiadny moderný výmysel, ale podnikateľský koncept, ktorý vo svete funguje desiatky rokov. Samotný názov pochádza z francúzskeho „la franchise“, čo v preklade znamená oslobodenie od cla a daní.

Dnes tento názov však s pôvodným označením nemá nič spoločné a definuje systém zmluvných vzťahov medzi spoločnosťami postupujúcimi práva na predaj tovaru inej spoločnosti. Franchising pôvodne vznikol v druhej polovici 19. storočia v USA a prvým užívateľom franchisingu bola v rokoch 1860 až 1863 spoločnosť šijacích strojov značky SINGER.

Franchising a jeho výhody pretrvali až do dnešných dní a patrí k obľúbeným celosvetovým konceptom, aj keď na Slovensku ešte nie je tak rozšírený. Napriek tomu u nás už funguje viac ako 150 franchisov. Dokonca aj mnohí Slováci zakladajú svoje vlastné franchisové koncepty, ktoré sa rozširujú do celého sveta.

Štart pod dohľadom

Jednou z najväčších výhod podnikania pod overenou značkou je zabezpečenie celého nábehu podnikania. Nekupujete mačku vo vreci, ani netvoríte svoje podnikanie od nuly, ale preberáte osvedčený, zabehnutý a zisk prinášajúci biznis model.

Nepotrebujete prakticky žiadny podnikateľský plán, prehnanú kreativitu, iba priestory a financie na zakúpenie licencie. Následne vám spoločnosť zabezpečí všetko na kľúč. Nemusíte budovať značku, riešiť marketing ani dizajn prevádzky, nepotrebujete vyberať dodávateľov a v princípe dostanete nastavený celý prevádzkový systém ako na dlani. Navyše funkčný, odskúšaný rokmi aj tisíckami zákazníkov. Ide o komplexný systém riadeného podnikania, ktorý ponúka lokálne prispôsobený formát globálnej siete a veľkého koncernu, s čím súvisia aj dodávateľské a konkurenčné výhody.

Nič pre kreatívnych

Franchising môže byť výhodný biznis, ale nebude vyhovovať každému. Je to jednoducho taká každodenná rutina, kde o hlavnom smerovaní rozhoduje niekto iný. Na druhej strane nejde o pokus a omyl, ale o maximalizované cesty vedúce k úspechu.

Veď je známe, že pre najväčšie siete pracujú top experti a hlavy, ktoré by si drobný podnikateľ nedokázal zaplatiť. Z toho profituje aj majiteľ každej jednej prevádzky. Na vlastné inovácie však zabudnite. Ako by ste sa tvárili, ak by ste v McDonald´s dostali inú zmrzlinu ako očakávate, alebo iný tvar žemle?

Všetko je uniformné a tak to treba dodržať. Aby bol zachovaný jednoliaty dizajn aj postup, tak spoločnosť zariadi nielen priestor, ale aj školenia a tréningové programy, postupy, máte nepretržitú podporu a pomoc. Pre niekoho výhoda, pre iného obmedzujúce „zamestnanie“.

Prieskum trhu je dôležitý

Ako franchising si môžete kúpiť malú realitnú kanceláriu aj veľký reťazec. Preto je veľmi dôležité pred kúpou overiť výsledky samotnej firmy, celej siete, čo za svoje peniaze pri kúpe licencie dostanete, aká je podpora aj poplatky.

Je vhodné si urobiť aj malý marketingový prieskum, či vlastne na konkrétnom mieste a v konkrétnom čase má nová prevádzka šancu na úspech. Toto si zabezpečí aj samotný predajca licencie, no je vždy dobré, ak prídete s vlastnými predpokladmi a analýzami.

Pretože to, či nakoniec licenciu dostanete, nezáleží len od ochoty zaplatiť za ňu, ale aj od množstva ďalších faktorov, ktoré určuje sieť. Ide o teritoriálne rozloženie, kúpnu silu, potenciál, ale napríklad aj vhodnosť značky v tom ktorom regióne a mieste.

Zlaté vajce a jeho nevýhody

Zdalo by sa, že franchising je koncept odsúdený na úspech. Samotný záujem o kúpu licencie je prejavom toho, že firma je úspešná. No nie každá prevádzka má na ružiach ustlané a aj po dlhom a namáhavom procese nemusí podnikateľský zámer skončiť úspechom. Ani dobrá značka sama o sebe, neznamená absolútny úspech. Zároveň je pre niektorých ťažké akceptovať a dodržiavať pokyny aj výrobné postupy, či príkazy materskej siete.

Regionálne rozdiely sa málokedy zohľadňujú. Vo všetkom je nutné sa podriadiť a navyše znášate aj pravidelné poplatky a prípadné sankcie za nedodržanie franchisingovej zmluvy. Jednou z hlavných nástrah podnikania vo franchisingu je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Pretože fluktuácia zamestnancov a ich školenia sú drahé, náročné a navyše za nich zodpovedáte ako majiteľ prevádzky. Ľudí totiž nedostanete, tých si musíte udržať aj vychovať.

Nebude to lacný špás

Stať sa súčasťou franchisingu je do veľkej miery otázka financií. Malá realitná kancelária vám svoje meno a skúsenosti prenechá rádovo za tisíce eur. No je nutné povedať, že cena licencie sa odvíja od úspešnosti značky.

Čím menej je známa, tým menšie sú aj šance, že s ňou uspejete. Giganti si svoje skúsenosti a takmer istý úspech dajú zaplatiť. Na otvorenie prevádzky McDonald’s budete potrebovať sumu minimálne 500-tisíc eur. A to hovoríme o základe, často je suma v závislosti od veľkosti predajne a ďalších podmienok podstatne vyššia. Pritom tento reťazec má viac franchisingových prevádzok ako vlastných. Formulár záujemcu o franchise priamo na ich stránke. Franchisingový koncept vám poskytne aj Kentucky Fried Chicken (KFC), či Subway.

K jednorazovým poplatkom však treba pripočítať aj priebežné členské poplatky. Tie sú buď fixné, alebo závisia na percentách obratu, prípadne sú kombináciou oboch metód. Zároveň mnoho sietí vyžaduje aj participáciu na reklamných kapaniach a podobne.

Dobrou správou však je, že banky sú pri veľkom mene siete o niečo ochotnejšie požičať základný kapitál, ako pri malom podnikateľov s veľkými plánmi. No návratnosť investície je aj pri franchisingu dlhodobou, viacročnou záležitosťou.

Oblasti pôsobenia franchisingových reťazcov

Zameranie činnosti franchisingových reťazcov je veľmi široké:

  • malobchodné predajne s rozličným sortimentom (odevy, módne doplnky, obuv, kozmetika, nábytok, športové potreby, kvety a ďalšie),
  • hotely, reštaurácie,
  • materské školy, domovy dôchodcov,
  • čistiace a upratovacie služby pre domácnosti i organizácie,
  • opravárske služby,
  • prenájom automobilov,
  • poradenské služby,
  • hobby a voľný čas,
  • šport,
  • vzdelávanie, jazykové školy, autoškoly,
  • kozmetická starostlivosť, kadernícke salóny,
  • realitné kancelárie,
  • oprava a výstavba budov,
  • zariaďovanie interiérov a exteriérov a mnohé ďalšie.

Výhody a nevýhody franchisingu

K výhodám franchisingu patrí najmä:

  • istejší a rýchlejší vstup na trh
  • menšie riziko podnikania
  • pomoc pri štarte, prevádzke
  • účasť na výsledkoch prieskumu trhu
  • prístup k úverom
  • rýchle nadviazanie kontaktov s ďalšími podnikateľmi.

Nevýhody sú:

  • obmedzenie samostatnosti
  • podriadenie sa kontrole centrály
  • závislosť od franchisora
  • povinnosť odvádzať poplatky.
277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

biznis plánknow-howknowhowpodnikaniePrémiový obsahrok 2025sieteživnostenské podnikanie

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Franchising

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

09dec8:30Základná finančná kontrola a rozpočet v samospráve obcí a miest8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

09dec8:30Ako legálne ušetriť na daniach – základy daňového modelovania (predmetom školenia nie je informovať o daňových zmenách ale o možnostiach daňového plánovania)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,Ostatné dane

09dec8:30Základná finančná kontrola a rozpočet v samospráve obcí a miest8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X