- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Svet
- Najmúdrejší investori vsádzajú na kávu, burgery a kondómy. Vedia prečo
Najmúdrejší investori vsádzajú na kávu, burgery a kondómy. Vedia prečo

Aj keď netrávite hodiny pri burzových správach, táto informácia by vám nemala uniknúť : Svetoví miliardári a najúspešnejší investori v jednom sa momentálne koncentrujú na komodity, ktoré sú určené hlavne pre strednú triedu, a neváhajú utratiť stovky miliárd za spoločnosti podnikajúce v potravinárskych evergreenoch typu kečupov, burgerov, piva a kávy i vecí takmer dennej potreby, ako sú prostriedky do umývačiek, kondómy alebo dezinfekčné spreje.
Tento trend potvrdila i spoločnosť JAB Holding, pomerne málo známa firma so sídlom v Luxembursku, ktorá investuje majetok rodiny Reimannov. Maklérov na Wall Street totiž prekvapila ponukou 13,9 miliárd dolárov za kúpu Keurig Green Mountain, výrobcu populárnych domácich kávovarov a náplní. JAB tak pokračuje v kávovom ťažení, ktoré začalo už roku 2013.
Vtedy získala za 9,8 miliárd dolárov spoločnosť D.E. Master Blenders, vlastníka Douwe Egberts a o rok neskôr ju nasledovala kávová divízia Mondelez v cene 5 miliárd. Počas svojich akvizičných kávových orgií si JAB zaobstarala taktiež Peets Coffee & Tea, Caribou Coffee a Stumptown Roasters.
Keurig je výdatnou posilou pre JAB na poli domácich kávovarov, kde si drží silné pozície Gevalia a Tassimo, a jeho kúpa skvelo zapadá do súčasného kávového impéria JAB. Vlastníctvo kaviarenskej siete Caribou a populárnych značiek ako Stumptown môžu posilniť príťažlivosť kávovarov od Keurig a predpripravených šálok od Green Mountain, a vytvoriť tak nové príležitosti zisku. Po uzatvorení obchodu je kávové impérium JAB rozsahom i veľkosťou prakticky nedostižné, čo konglomerátu zaisťuje výbornú pozíciu na stále rastúcom trhu.
Podnikanie v káve nie je ani zďaleka jediným počinom tejto spoločnosti. JAB Holding je totiž veľkým menšinovým vlastníkom v koncerne Reckitt Benckiser, čo je gigant na poli spotrebného tovaru a vlastník značiek, ako sú kondómy Durex, vložky do topánok Dr.Scholl, prostriedky do umývačky riadu Finish, Lysol či francúzska horčica. Okrem toho ovláda prostredníctvom akcií i kozmetický konglomerát Coty a je často prirovnávaný k 3G Capital, brazílskej súkromnej investičnej spoločnosti, ktorá vlastní Anheuser Busch-InBev, Kraft Heinz a tiež Restaurant Brands International, materskú firmu reťazca Burger King.
Fakt, že JAB stavia na kávu, kondómy a prostriedky do umývačiek, a 3G zase na pivo, burgery a dochucovadlá, má pritom spoločného menovateľa– vzostup strednej triedy po celom svete. Dokazuje to i prieskum spoločnosti Euromonitor, podľa ktorého porastú až do roku 2030 reálne spotrebiteľské výdaje na rozvíjajúcich sa trhoch trikrát rýchlejšie než na trhoch rozvinutých – a to vďaka rastu populácie, urbanizácii a stúpajúcim príjmom. Tento trend je rovnako priaznivý pre kávu a čistiace prostriedky ako pre pivo.
Napriek tomu zostáva dôležitým faktorom i súčasná situácia v rozvinutom svete. Koniec koncov sa očakáva, že noví členovia strednej triedy sa budú inšpirovať u svojich predchodcov a kolegov. Či už je to Budweiser, Heinz, Durex alebo kávové instantné šálky od Keurig Green Mountain – investori by na nich nestavali, keby v nich nevideli ťahúňov, ktorí pretrvajú a majú predpoklad rásť.
Dnešná situácia na trhu sa zdá byť naklonená tým, ktorí sa neboja naň vkročiť. Aktuálna vlna obchodov prichádza v dobe, keď úrokové sadzby zostávajú nízko a investori ako JAB alebo 3G nachádzajú cesty, ako ešte viac ušetriť u zavedených značiek.
Niektoré z najväčších značiek, ktoré prešli pod kontrolu JAB – Douwe Egberts, Gevalia a Tassimo — totiž pochádzajú z pôvodne veľkých konglomerátov ako Sara Lee alebo Mondelez, ktoré sa aktuálne reštrukturalizujú. Tieto „odnože“ sú perfektnou príležitosťou pre optimalizáciu, ktorá odkryje nové možnosti efektivity.