Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Operatívny lízing (leasing)

Operatívny lízing
operatívny lízing
9. novembra 2017 Autor Silvia HanováZdroj podnikam.sk Tlačiť

Trendy sa dynamicky menia naprieč všetkým priemyselnými odvetviami a nevyhýbajú sa ani automobilovému sektoru. Kúpa vozidla sa pre mnohých ľudí v súčasnosti stáva nevyhnutnosťou, pričom v podnikaní platí táto rovnica takmer dvojnásobne. Výber nového automobilu tak kráča ruka ruke v s výberom spôsobu a formy jeho financovania. Pri aktuálnej širokej ponuke rôznych finančných produktov už mnohí ľudia neuvažujú nad hotovostnou platbou a rozhodujú sa radšej medzi viacerými druhmi pôžičiek. Nedávno sme písali o výhodách a nevýhodách financovania kúpy motorového vozidla prostredníctvom spotrebného úveru. V tomto článku si zase posvietime na ďalšiu z možností, ktorú predstavuje tzv. operatívny lízing.

Čo je operatívny lízing?

Operatívny lízing predstavuje formu dlhodobého prenájmu vozidla. Charakteristickým znakom tejto formy financovania je skutočnosť, že v priebehu aj po skončení operatívneho lízingu je vybrané vozidlo zaradené v majetku lízingovej spoločnosti, čo znamená ostáva evidované v majetku prenajímateľa. Nájomca sa v tomto prípade nestáva vlastníkom splácaného vozidla ani po ukončení operatívneho lízingu. Táto skutočnosť tak predstavuje jeden z hlavných rozdielov oproti spomínanému spotrebnému úveru. Nájom vybraného vozidla je pri tejto forme financovania vybraného modelu vozidla spravidla spojený so širokou škálou rôznych doplnkových služieb, ktoré si zvolí podľa vlastných potrieb samotný nájomca. Spoločnosť, ktorá poskytuje automobil na prenájom, ho po ukončení operatívneho lízingu väčšinou aj sama predáva.

Výhody operatívneho lízingu

Výhody tejto formy financovania v mnohom závisia od konkrétnych preferencií záujemcu. V minulosti bola rozšírená viac medzi právnickými osobami, v súčasnosti už o nej uvažujú aj mnohí bežní spotrebitelia. Na otázku, či je operatívny lízing výhodným riešením pre bežného motoristu však neexistuje jednoznačná odpoveď. Odpoveď závisí to najmä na tom, do akej miery je pre neho dôležité napríklad vlastníctvo predmetného vozidla. Dĺžka operatívneho lízingu sa tiež líši v závislosti od konkrétnej finančnej inštitúcie a stanovených podmienok. Podstata operatívneho lízingu tak spočíva v tom, že po dohodnutú dobu je vybraný automobil v prenájme, pričom prenajímateľ platí pravidelné mesačné splátky za používanie vozidla a iné zvolené služby. Veľkou výhodou tejto formy financovania je aj fakt, že pri ňom je nie je potrebné platiť akontáciu vo výške určenej sumy vozidla. Splátky zároveň nepokrývajú celú kúpnu cenu automobilu, ale len jeho amortizáciu. Po splatení celej výšky dohodnutého lízingu sa automobil vracia späť lízingovej spoločnosti a možno si vybrať opäť nové vozidlo. Používané vozidlo možno odkúpiť od lízingovej spoločnosti, jeho zostatková hodnota v týchto prípadoch však býva relatívne vysoká.

Mesačné splátky

Výška pravidelných splátok sa líši v závislosti od zvoleného automobilu, lízingovej spoločnosti i vybraného balíku doplnkových služieb. Nezávisle od zvoleného balíku však motoristi splácajú určité stabilné položky. Prvú z nich tvorí amortizácia používaného vozidla a druhú krytie havarijného poistenia. Poslednou povinnou položkou sú úroky, ktoré predstavujú odmenu za poskytovanú službu, ktorá zahŕňa všetky úkony spojené s prevádzkou vozidla i súvisiacou administratívou. Niekedy sa pritom platí aj registračný poplatok za prihlásenie do evidencie vozidiel. K štandardnej službe je možné zvoliť si aj ďalšie doplnkové služby. Tieto môžu obsahovať pravidelné servisné kontroly, celodenné asistenčné služby, ktoré môžu presahovať hranice Slovenska, možnosť získania náhradného vozidla v prípade poruchy a nutnosti opráv v servise, kúpu diaľničných známok, výmenu a kúpu pneumatík, kúpu tankovacej karty alebo vybavenie platby dane za motorové vozidlo. Uvedený kokteil produktov sa líši v závislosti od jednotlivých finančných inštitúcií a často závisí aj od toho, či operatívny lízing uzatvára fyzická alebo právnická osoba.

Nevýhody operatívneho lízingu

V závislosti od preferencií participujúcich subjektov, ktoré uzatvárajú operatívny lízing, môže byť takto ustanovené vlastníctvo vozidla aj nevýhodou. Ako sme už vyššie spomenuli, prenajatý automobil ostáva majetkom prenajímateľa, ktorý si ho aj sám odpisuje. Pri operatívnom lízingu však prichádzajú do úvahy aj ďalšie možné obmedzenia. Jedným z nich je limitovaný počet kilometrov, ktoré možno s autom najazdiť. Najčastejšie sa možno stretnúť s tým, že lízingové subjekty umožňujú v prvom roku používania vozidla najazdiť motoristom s prenajatým vozidlom maximálne 20 tisíc kilometrov alebo 50 tisíc v priebehu dvoch rokov jeho prevádzky. Pri uzatváraní zmluvy je preto veľmi dôležité správne odhadnúť používanie vybraného vozidla. Tzv. outsourcing správy vozového parku môže byť výhodou najmä pre veľmi zaneprázdnených podnikateľov alebo fyzické osoby, pričom jeho nevýhoda spočíva v o niečo vyššej sume za poskytované služby.

Medzi nevýhody operatívneho lízingu by sme ešte mohli zaradiť aj obmedzenie v podobe osoby oprávnenej viesť vybrané motorové vozidlo. Väčšinou je limitovaná na osobu nájomcu a jeho najbližších rodinných príslušníkov, čo môže predstavovať nepohodlné riešenie pre menších podnikateľov, ktorí prenechávajú služobné vozidlo na užívanie napríklad svojim zamestnancom alebo spolupracovníkom. Nájomca však môže v takomto prípade požiadať lízingovú spoločnosť o schválenie tejto osoby. Tá mu však nie povinná vyhovieť. Možno poslednou takou nevýhodou predstavuje skutočnosť, že veľmi často si pri výbere konkrétneho modelu nemôžu záujemcovia presne zvoliť konkrétnu výbavu vybraného vozidla. Väčšinou si vyberajú len z niekoľkých predpripravených alternatív s už ustanovenými parametrami. V prípade, že majú záujem o doplnenie ďalších komponentov, väčšinou o to musia požiadať lízingovú spoločnosť a následne čakať na schválenie predloženej požiadavky.

Ako môžeme vidieť, trh s finančnými produktmi je v súčasnosti skutočne variabilný a poskytuje nám tak rôzne možnosti ako si zvoliť taký z nich, ktorý najlepšie zodpovedá našim požiadavkám. Operatívny lízing patrí k pomerne mladým novinkám, počas svojej existencie si však už získal množstvo priaznivcov, ktorým táto forma financovania vyhovuje.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

leasing

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podnikateľské úvery

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X