- Podnikam.sk
- Články
- Zmluvy
- Právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v roku 2024
Právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v roku 2024
Jedným zo zákonných práv spotrebiteľa je právo odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku. Spotrebiteľ môže v určitej lehote a za ustanovených podmienok vrátiť tovar zakúpený cez internet predávajúcemu. V aktuálnom článku si priblížime, kto je v zmysle zákona považovaný za spotrebiteľa a predávajúceho a aké práva a povinnosti sa spájajú s postupom pri odstúpení od zmluvy uzatvorenej na diaľku do 14 dní.
Kto je spotrebiteľ a predávajúci?
Práva a povinnosti spotrebiteľa upravujú viaceré právne predpisy. Jedným z najdôležitejších je zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov a zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V ustanoveniach týchto zákonov nájdeme dôležité informácie týkajúce sa vzťahov medzi spotrebiteľom a predávajúcim. Tieto právne predpisy definujú okrem iného, kto je spotrebiteľom a predávajúcim a aké práva a povinnosti majú tieto subjekty v súvislosti s inštitútom odstúpenia od zmluvy uzatvorenej na diaľku do 14 dní.
Spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania. Inak povedané, spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá nakupuje tovar alebo službu a nevykonáva tieto činnosti v rámci svojej podnikateľskej alebo inej pracovnej činnosti.
Predávajúci je osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania (profesie), alebo osoba konajúca v jej mene alebo na jej účet.
TIP:
Rozdiel medzi spotrebiteľom a iným zákazníkom je dôležité poznať najmä s ohľadom na uplatňovanie práv spotrebiteľa podľa ustanovení vyššie uvedených právnych predpisov. Zákazníci, ktorí nie sú spotrebiteľmi, si totiž nemôžu uplatňovať práva podľa týchto zákonov. V praxi to znamená, že napríklad zákazník nakupujúci na firmu (podnikateľ, živnostník), nie je spotrebiteľom v zmysle vyššie uvedeného a nemá tak nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Zmluva uzatvorená na diaľku
- Odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy uzatvorenej na diaľku
- Kedy nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku?
- Uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy
- Povinnosti predávajúceho pri odstúpení od zmluvy
- Povinnosti spotrebiteľa pri odstúpení od zmluvy
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.