Ste dobrý šéf a manažér? Otestujte sa pomocou týchto piatich otázok

Myslíte si o sebe, že ste dobrým manažérom? Aj v prípade, že sa pri riadení cítite ako ryba vo vode, vždy existuje priestor na zlepšenie. Nasledujúce otázky vám pomôžu odhaliť, či je ešte potrebné na niektorých stránkach zapracovať.
Myslíte si, že ste zreteľne definovali a komunikovali víziu a stratégiu vašej skupine, oddeleniu či organizácii?
Ak áno, veľmi pravdepodobne táto prezentácia zahŕňala viac, ako len e-mail obsahujúci niekoľko bodov pojednávajúcich o tom, čo plánujete. Riadne predstavenie vízie, strategických cieľov a kľúčových iniciatív vás spája s vašimi podriadenými pracovníkmi a vytvára z vás jeden tím. Je však potrebné, aby sa aj vaši zamestnanci cítili pevnou súčasťou tohto zoskupenia. Čím viac budú zahrnutí do vízie, tým budú oddanejší a budú prinášať lepšie výsledky.
Pracovali ste s každým jednotlivým zamestnancom, aby ste im pomohli porozumieť, čo je ich úlohou a čím môžu oni prispieť k spoločnému úspechu firmy?
Výskum Roberta Halfa s ohľadom na oblasť zdrojov riadenia odhalil, že až 53 % zamestnancov nie je schopných pochopiť prepojenie medzi ich každodennými pracovnými povinnosťami a ich dopadom na finančnú pozíciu firmy. Ak chcete, aby boli zamestnanci produktívnejší, predstavte im celú stratégiu a dôsledne im vysvetlite, že každý z nich je dôležitou súčasťou celého procesu. Povedzte im aj o výsledku, o ktorý sa môžu sami pričiniť svojou aktivitou.
Stretávate sa pravidelne s vašimi zamestnancami, aby ste prerokovali ich napredovanie?
Byť dobrý manažérom znamená byť dobrým učiteľom, koučom aj mentorom v jednej osobe. Zamestnancov a ľudí, ktorí pre vás pracujú, by ste mali dobre poznať a pravidelne im dávať spätnú väzbu na ich prácu. Platí to však aj naopak. Spätnú väzbu by vám mali poskytovať aj oni. Jednak by to malo byť v podobe výsledkov ich práce a na druhej strane by ste sa mali spoločne rozprávať aj o tom, čo im práca prináša i to, či sú spokojní s tým, kde sa aktuálne nachádzajú a čo si predstavujú do budúcna. Tento druh hodnotenia však neznamená to, že raz do roka vyplníte predpripravené korporátne formuláre. Mal by to byť pravidelný a vzájomný proces založený na dôvere. Samotné rozhovory by ste mali viesť pocitovo, alebo ich viazať k ukončeniu projektu či iným míľnikom podľa vášho uváženia.
Dávate moc vašim zamestnancom, aby mohli uspieť? Robíte to tak, že na nich delegujete dôležitú a zmyslupnú prácu?
Ľudia chcú uspieť a ďalej sa učiť. Je to zlaté pravidlo, ktoré by mal poznať každý dobrý manažér. Ak im túto možnosť z akéhokoľvek dôvodu neposkytnete, budú ju hľadať na inom mieste. Môže sa vám potom veľmi ľahko stať, že budete svedkami fluktácie ľudských zdrojov a následného poklesu produktivity práce. Dobrý líder vedie svojich ľudí. Pomáha im zlepšovať slabé stránky a nebojí sa podporiť tie silné. Ak máte dostatok sebadôvery, nebude to pre vás problém. Ba naopak, v tej chvíli pochopíte, že nič iné, len toto je vaším jediným a skutočným poslaním.
Uznávate prácu vašich zamestnancov a ľudí, ktorí pre vás robia?
Uznanie úsilia a práce musí byť podobne ako mentoring pravidelné. Menšie aj väčšie komplimenty a pochvaly totiž pomáhajú vytvárať pozitívne prostredie, ktoré podporuje motiváciu zamestnancov do ich ďalšieho pôsobenia.
Aj uvedené tak nepriamo naznačuje, že ľudia neopúšťajú rady spoločností, pre ktoré pracujú. Vo väčšine prípadov odchádzajú od zlých manažérov. Toto je zároveň faktor, s ktorým by mali pracovať aj personalisti na pracovných pohovoroch. Zlý manažment dokáže napáchať veľké škody na podriadených pracovníkoch a tým aj na samotných organizáciách.