Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Veľké biznis prešľapy a pády svetových gigantov – kde spravil chybu Kodak?

Thinkstockphotos 200398529 001.jpg
Thinkstock
27. júla 2016 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Myslíme si, že sú veľkí a neohrození, pretože majú dostatok kapitálu, najímajú si tých najlepších ľudí, dosahujú rozprávkové zisky a majú dlhými rokmi preverenú pozíciu na trhu. A aj napriek tomu sa aj títo giganti môžu ocitnúť na konci s dychom. Ako je to možné?

Prečítajte si poučný príbeh známej americkej technologickej spoločnosti Eastman Kodak Company (Kodak). Aj stabilné a zabehnuté spoločnosti robia menšie chyby, ale dopúšťajú sa aj obrovských prešľapov. V prípade svetoznámeho giganta Kodak sa tak stalo najmä preto, že okrem iného hrubo ignoroval skutočnosť, že jeho aktuálny biznis model bol v kritickom čase zle nastavený a neodrážal nové trendy. Kultúra samoľúbosti jej vrcholových manažérov ju napokon doviedla až na pokraj krachu.

Lídri spoločností musia byť ostražití a pozorne vnímať, ako sa vyvíja situáciu na trhu a aký dopad to má alebo môže mať na ich biznis. Výkonný riaditeľ spoločnosti MIT Leadership Center Hal Gregersen napísal pre Harward Business Review o nástrahách číhajúcich na generálnych riaditeľov korporácií, ktorí sú podľa neho „odtrhnutí od reality svojho biznisu.“ Ako ďalej dodal, tento nebezpečný „biely priestor“, v rámci ktorého lídri nevedia, že nevedia, je jedným z kľúčových problémov mnohých korporácií.

Ďalším častým problémom mnohých vrcholových manažérov však podľa neho býva aj skutočnosť, že sami nie sú ochotní hľadať a prijímať informácie, ktoré v nich vyvolávajú určité znepokojenie a nie sú ochotní zaoberať sa nápadmi a myšlienkami jednotlivcov – podriadených, zamestnancov či partnerov, ktoré sú pre nich výzvou. Častým výsledkom uvedeného správania je na konci dňa skutočnosť, že títo manažéri premeškajú možnosť transformovať svoje pohľady na firmu zjavne sa rútiacu do záhuby a prijať tak nevyhnutné opatrenia a na jej záchranu.

Príbeh Kodaku

Takmer rovnaký scenár sprevádzal pád známej technologickej spoločnosti Kodak. Firma bola založená v roku 1880 a po celom svete bola známa ako priekopník v oblasti technológií a inovácií. „Vy len stlačíte gombík a my urobíte zvyšok,“ znel jej svetoznámy slogan z roku 1888. V roku 1976 už spoločnosť pokrývala 90 % predaja fotografických filmov a 85 % fotoaparátov na území Spojených štátov amerických. A až do roku 1990 bola pravidelne zaraďovaná medzi päť najhodnotnejších značiek na svete a možno povedať, že v tom čase bola niečo ako Google dnešných dní.

Čo sa však stalo potom? Spoločnosť, ktorej hlavným produktom bol film a tlačenie fotiek z týchto filmov, nezareagovala adekvátnym spôsobom na meniace sa trendy na trhu a absolútne neodhadla silu a nástup digitálnej éry. Jej biznis model sa síce čiastočne prispôsobil novým podmienkam na trhu, avšak nezareagoval na ne s potrebnou energiou a intenzitou.

Je zaujímavé sledovať aj skutočnosť, ako sa s novou situáciou popasoval jej najväčší konkurent Fujifilm. Obe firmy si už v danom čase nástupu digitálnej éry a prvých smartfónov uvedomovali, že ich tradičný biznis model je prekonaný. A zatiaľ čo japonský gigant sa rýchlo spamätal a rôznymi krokmi promptne zareagoval na meniace sa trhové podmienky, Kodak sa pohol vpred, avšak jeho pohyb bol ťažkopádny a pripomínal skôr slimačie tempo.

Larry Matteson, bývalý výkonný zamestnanec Kodaku, ktorý v súčasnosti učí na Rochesterskej univerzite (angl. University of Rochester – Simon School of Business), ešte v roku 1979 napísal správu, v ktorej celkom presne vystihol, ako sa jednotlivé časti trhu presunú od tradičného filmu k digitálnemu. Matteson zároveň uviedol, že oba giganti si už v tom čase uvedomovali nástup digitálnej fotografie, avšak, ako ďalej dodal: „Niektorí múdri biznis lídri v Kodaku to uzavreli s tým, že sa nie je kam náhliť pri prechode zo 70-centového (USD) filmu na sotva 5-centový digitálny.“

Kultúra samoľúbosti

Z viacerých dostupných zdrojov a zverejnených informácií napokon vychádza skutočnosť, že spoločnosti Kodak bránila v jej rozvoji a napredovaní akási vlastná pestovaná kultúra samoľúbosti a zahľadenosti jej popredných lídrov. Vďaka obrovskej sile, rozsiahlym investíciám do výskumu, prísnemu prístupu k výrobe a dobrým vzťahom s miestnou komunitou, sa Kodak rýchlo stal samoľúbym monopolom.

Ďalším problémom, ktorý stál za pomalým rastom firmy, bola skutočnosť, že jej výkonní pracovníci „trpeli komplexom dokonalosti svojich produktov“, miesto toho, aby rýchlo „prepli“ na nové technológie. Uviedla Rosabeth Moss Kanter z Harward Business School, ktorá bola poradkyňou firmy. Lídri spoločnosti boli podľa nej len málokedy ochotní počúvať akúkoľvek kritiku do vlastných radov.

Kodak ďalej pochybil aj v tom, že nesprávnym spôsobom prečítal rozvíjajúce sa trhy. Myslel si, že čínska stredná trieda bude aj naďalej vo veľkom nakupovať tradičný film. Chvíľu tomu tak aj bolo, avšak aj táto cieľová skupina veľmi rýchlo otočila svoju pozornosť smerom k digitálnym fotoaparátom a technológiám. Stratégia Kodaku bola pritom po dlhé roky nekonzistentná a menila sa vždy s príchodom nového vedenia.

V januári 2012 bola spoločnosť vďaka pretrvávajúcim problémom v manažmente na pokraji bankrotu a požiadala o bankovú ochranu pred úpadkom. Vo februári toho istého roka jej správna rada prehodnotila celkovú situáciu a oznámila odklon od doterajšej korporátnej politiky, opustenie od výroby digitálnych fotoaparátov, vreckových digitálnych kamier a digitálnych rámčekov a sústredenie sa na trh digitálneho zobrazovania pre podniky a korporácie, pričom nasledovali ešte rôzne ďalšie kroky a opatrenia zameranú na záchranu zmietajúcej sa spoločnosti.

V januári 2013 bolo financovanie spoločnosti (ešte stále pod dohľadom) odobrené na pol roka súdom. Kodak následne predal veľkú časť zo svojho patentového portfólia za viac ako pol miliardy amerických dolárov viacerým spoločnostiam vrátane Apple, Google, Facebook, Amazon, Microsoft, HTC a iným.

Z vyššie uvedeného tak plynie ponaučenie, ktoré by si mal k srdcu zobrať každý silný biznis líder, ktorý by mal okrem iného vedieť aj dobre načúvať a mal by byť schopný aj určitej sebareflexie.

Zdroj:

http://www.forbes.com/sites/chunkamui/2012/01/18/how-kodak-failed/2/#68689d0f1a42
http://www.economist.com/node/21542796
http://www.inc.com/will-yakowicz/the-reason-why-companies-like-kodak-fail.html
http://www.cbsnews.com/news/why-kodak-failed-and-how-to-avoid-the-same-fate/
http://www.newyorker.com/business/currency/where-nokia-went-wrong
https://sk.wikipedia.org/wiki/Eastman_Kodak
https://hbr.org/2015/01/how-to-really-listen-to-your-employees

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Biznis prešľapy"

Zobraziť všetky články v seriáli "Biznis prešľapy"

Témy

biznis plánkodakpochybaniepríbeh

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podnikateľský plán

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

október

23oct6:30Ako môžem kontrolovať a monitorovať svojich zamestnancov6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo,Právo,žiadny

24oct6:30Zodpovednosť za škodu pri výkone verejnej moci6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony,Samospráva

28oct7:30Stavba - autorský, stavebný a technický dozor7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X