- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- Vláda schválila nový zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev od 1. 3. 2024
Vláda schválila nový zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev od 1. 3. 2024
Predmet zákona
Základné pojmy
- a)zlúčení zanikajúca spoločnosť alebo spoločnosti a spoločnosť, ktorá sa stáva právnym nástupcom,
- b)splynutí zanikajúce spoločnosti,
- c)rozdelení zlúčením rozdeľovaná spoločnosť a nástupnícke spoločnosti,
- d)rozdelení splynutím rozdeľovaná spoločnosť,
- e)cezhraničnom zlúčení zanikajúca spoločnosť alebo spoločnosti a spoločnosť, ktorá sa stáva právnym nástupcom,
- f)cezhraničnom splynutí zanikajúce spoločnosti,
- g)cezhraničnom rozdelení rozdeľovaná spoločnosť,
- h)cezhraničnej zmene právnej formy spoločnosť pred zmenou právnej formy.
- a) slovenskou spoločnosťou spoločnosť so sídlom v Slovenskej republike,
- b) pôvodným štátom členský štát Európskej únie alebo štát, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „členský štát“), v ktorom je registrovaná spoločnosť pred cezhraničnou zmenou právnej formy,
- c) cieľový štátom členský štát, v ktorom je registrovaná spoločnosť po cezhraničnej zmene právnej formy,
- d) premenenou spoločnosťou spoločnosť vytvorená v cieľovom štáte po cezhraničnej zmene právnej formy,
- e) zahraničnou spoločnosťou spoločnosť so sídlom v inom členskom štáte ako je Slovenská republika,
- f) nástupníckou spoločnosťou pri
- g) spoločenskou zmluvou spoločenská zmluva, zakladateľská zmluva, zakladateľská listina alebo obdobná listina,
- h) spoločníkom akcionár, spoločník, člen družstva alebo iná osoba s majetkovou účasťou na spoločnosti,
- i) podielom obchodný podiel, akcia alebo iná majetková účasť na spoločnosti.
Neprípustnosť premeny, cezhraničnej premeny a zmien právnej formy
- a)zúčastnená spoločnosť alebo nástupnícka spoločnosť je v likvidácii,
- b)voči zúčastnenej spoločnosti alebo nástupníckej spoločnosti pôsobia účinky vyhlásenia konkurzu; to neplatí ak správca súhlasí s premenou alebo cezhraničnou premenou,
- c)voči zúčastnenej spoločnosti alebo nástupníckej spoločnosti pôsobia účinky začatia reštrukturalizačného konania alebo povolenia reštrukturalizácie; to neplatí ak, reštrukturalizačný plán potvrdený súdom premenu alebo cezhraničnú premenu predpokladá,
- d)súd voči zúčastnenej spoločnosti alebo nástupníckej spoločnosti vedie konanie o ich zrušení,
- e)by v dôsledku odštiepenia rozdeľovaná spoločnosť a niektorá z nástupníckych spoločností boli v hroziacom úpadku.
- a)spoločnosť je v likvidácii,
- b)voči spoločnosti pôsobia účinky vyhlásenia konkurzu; to neplatí ak správca súhlasí so zmenou právnej formy alebo s cezhraničnou zmenou právnej formy,
- c)voči spoločnosti pôsobia účinky začatia reštrukturalizačného konania alebo povolenia reštrukturalizácie; to neplatí ak reštrukturalizačný plán potvrdený súdom zmenu právnej formy alebo cezhraničnú zmenu právnej formy predpokladá,
- d)súd voči spoločnosti vedie konanie o jej zrušení.
Účinnosť premeny, cezhraničnej premeny a zmien právnej formy
Účinky premeny, cezhraničnej premeny a zmien právnej formy
- a)imanie zanikajúcej spoločnosti alebo zanikajúcich spoločností prechádza na nástupnícku spoločnosť,
- b)spoločníci zanikajúcej spoločnosti alebo zanikajúcich spoločností sa stávajú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti a
- c)spoločnosti zanikajúce zlúčením zanikajú.
- a)imanie zanikajúcej spoločnosti alebo zanikajúcich spoločností prechádza na nástupnícku spoločnosť,
- b)spoločníci zanikajúcej spoločnosti alebo zanikajúcich spoločností sa stávajú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti,
- c)spoločnosti zanikajúce splynutím zanikajú a
- d)vznikajú nástupnícke spoločnosti.
- a)imanie zanikajúcej spoločnosti prechádza na nástupnícke spoločnosti,
- b)spoločníci zanikajúcej spoločnosti sa stávajú spoločníkmi nástupníckych spoločností,
- c)rozdeľovaná spoločnosť zaniká a
- d)pri rozštiepení splynutím vznikajú nástupnícke spoločnosti.
- a)imanie rozdeľovanej spoločnosti, určené v projekte premeny alebo v projekte cezhraničnej premeny, prechádza na nástupnícke spoločnosti,
- b)spoločníci rozdeľovanej spoločnosti sa stávajú aj spoločníkmi nástupníckych spoločností a
- c)pri odštiepení splynutím vznikajú nástupnícke spoločnosti.
- a)existuje spoločnosť v takej právnej forme, na akú bola zmenená,
- b)spoločnosť je zapísaná v obchodnom registri cieľového štátu a
- c)spoločnosť má sídlo v cieľovom štáte.
Osobitná zodpovednosť štatutárneho orgánu za škodu
- a)by nástupnícka spoločnosť bola v úpadku, alebo by jej úpadok hrozil,
- b)by po odštiepení rozdeľovaná spoločnosť bola v úpadku, alebo by jej úpadok hrozil, alebo
- c)je premena neprípustná podľa § 3 ods. 5 a 6.
Vypracovanie návrhu projektu premeny
Všeobecné náležitosti návrhu projektu premeny
- a)obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo organizácie (ďalej len „identifikačné číslo“), ak je pridelené, zúčastnených spoločností,
- b)navrhované obchodné meno, sídlo a právnu formu spoločnosti, ktorá vznikne ako nástupnícka spoločnosť,
- c)podiely spoločníkov zúčastnených spoločností v nástupníckej spoločnosti alebo výšku vkladov spoločníkov v nástupníckej spoločnosti,
- d)určenie dňa, od ktorého sa úkony zanikajúcich spoločností považujú z hľadiska účtovníctva za úkony vykonané na účet nástupníckej spoločnosti, pričom tento deň môže byť určený najskôr spätne k prvému dňu účtovného obdobia, v ktorom je vypracovaný návrh projektu premeny za predpokladu, že účtovná závierka zostavená ku dňu, ktorý predchádza tomuto dňu, nebola schválená príslušným orgánom; v prípade odštiepenia nastávajú tieto účinky len vo vzťahu k majetku a záväzkom, ktoré majú podľa návrhu projektu premeny prejsť na nástupnícke spoločnosti,
- e)určenie dňa, odkedy nadobudnú spoločníci zanikajúcich spoločností právo na podiel na zisku ako spoločníci nástupníckej spoločnosti,
- f)určenie členov štatutárneho orgánu a členov dozornej rady spoločnosti, ktorá vznikne splynutím, ak je nástupníckou spoločnosťou spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť alebo jednoduchá spoločnosť na akcie,
- g)určenie spoločníkov spoločnosti zanikajúcej premenou, ktorí sa jej zánikom stávajú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti.
Prílohy návrhu projektu premeny
Zverejňovanie návrhu projektu premeny
Oznámenie správcovi dane
Oznámenie záložnému veriteľovi
Schvaľovanie návrhu projektu premeny
(3) Ak sa na premenu vyžaduje zmena spoločenskej zmluvy alebo stanov nástupníckej spoločnosti a táto zmena nie je súčasťou návrhu projektu premeny, musí ich nástupnícka spoločnosť schváliť spolu s návrhom projektu premeny; pri rozhodovaní o schválení zmien spoločenskej zmluvy alebo stanov sa použijú odseky 1 a 2 rovnako.
Zrušenie schváleného projektu premeny
Správa audítora
Návrh na zápis premeny do obchodného registra
Zodpovednosť audítora
Neplatnosť premeny
Ochrana spoločníkov
Ochrana veriteľov
Všeobecné pravidlá
Osobitné ustanovenia o fúzii spoločnosti s ručením obmedzeným
Osobitné náležitosti návrhu projektu premeny
Správa audítora o preskúmaní návrhu projektu premeny
Podmienky preskúmania návrhu projektu premeny audítorom
Správa štatutárneho orgánu
Osobitná povinnosť priebežného informovania
Vyjadrenie dozornej rady
Sprístupnenie dokumentov spoločníkom
Schvaľovanie návrhu projektu premeny
Výmena podielov
Ochrana spoločníkov
Zjednodušené zlúčenie spoločnosti so spoločnosťou, ktorej podiel dosahuje aspoň 90 % a menej ako 100 % základného imania
Zjednodušené zlúčenie spoločnosti so spoločnosťou, ktorá je jej jediným spoločníkom
Osobitné ustanovenia o fúzii akciovej spoločnosti
Osobitné náležitosti návrhu projektu premeny
Správa audítora o návrhu projektu premeny
Správa predstavenstva
Osobitná povinnosť priebežného informovania
Vyjadrenie dozornej rady
Dokumenty na nahliadnutie pre akcionárov
- a)návrh projektu premeny podľa § 34,
- b)účtovné závierky a správy podľa § 192 ods. 2 Obchodného zákonníka zúčastnených spoločností, prípadne ich právnych predchodcov za posledné tri roky; ak niektorá zo spoločností vznikla neskôr a nemala právneho predchodcu, za všetky roky jej trvania,
- c)priebežnú účtovnú závierku vyhotovenú ku dňu, ktorý nesmie byť skorší ako prvý deň tretieho mesiaca predchádzajúceho vypracovaniu návrhu projektu premeny, ak posledná riadna účtovná závierka je vyhotovená ku dňu, od ktorého do vypracovania návrhu projektu premeny uplynulo viac ako šesť mesiacov,
- d)správy predstavenstiev zúčastnených spoločností podľa § 36, ak sa vypracúvajú a
- e)správy audítorov o preskúmaní návrhu projektu premeny pre všetky zúčastnené spoločnosti podľa § 35, ak sa vypracúvajú.
Sprístupnenie dokumentov akcionárom
Schvaľovanie návrhu projektu premeny
Ochrana majiteľov cenných papierov
Výmena akcií
- a)nástupníckej spoločnosti alebo osoby, ktorá koná vo vlastnom mene, ale na účet nástupníckej spoločnosti,
- b)zanikajúcej spoločnosti alebo osoby, ktorá koná vo vlastnom mene, ale na účet zanikajúcej spoločnosti.
Právo na primeraný peňažný doplatok
- a)bol akcionárom nástupníckej spoločnosti v čase zverejnenia návrhu projektu premeny podľa § 10,
- b)sa nevzdal práva na primeraný peňažný doplatok a
- c)nástupníckej spoločnosti písomne oznámil svoje nesúhlasné stanovisko s výmenným pomerom akcií a prípadnými doplatkami v peniazoch v lehote do 15 dní od zverejnenia návrhu projektu premeny podľa § 10.
Uplatnenie práva na primeraný peňažný doplatok
- a)hodnota najvyššieho peňažného doplatku poskytnutého jednotlivým akcionárom za rovnaké akcie,
- b)rozdiel hodnoty akcií spoločnosti podieľajúcej sa na premene a hodnoty akcií nástupníckej spoločnosti, pričom určená hodnota akcií nesmie byť nižšia ako hodnota čistého obchodného imania pripadajúceho na jednu akciu podľa poslednej účtovnej závierky zvýšená o hodnotu nehmotného majetku nevykazovaného v súvahe vyčíslenú audítorom; v prípade, ak je spoločnosť povinná zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku, použijú sa údaje poslednej konsolidovanej účtovnej závierky; a zároveň nesmie byť určená hodnota akcií zúčastnených spoločností nižšia ako priemerný kurz akcií zúčastnených spoločností a ktorých akcie sú obchodované na regulovanom trhu, dosiahnutý na burze cenných papierov za posledných 12 mesiacov pred uložením návrhu projektu premeny do zbierky listín.
Vzdanie sa práva na primeraný peňažný doplatok
Odkup akcií nástupníckou spoločnosťou od akcionárov
- a)bol akcionárom niektorej zúčastnenej spoločnosti v čase konania valného zhromaždenia, ktoré rozhodlo o premene,
- b)bol na tomto valnom zhromaždení prítomný,
- c)hlasoval proti schváleniu návrhu projektu premeny a
- d)požiadal o zápis svojho nesúhlasného stanoviska spolu so žiadosťou o zaslanie návrhu zmluvy na odkúpenie akcií do zápisnice z valného zhromaždenia.
- a)bol akcionárom nástupníckej spoločnosti v čase zverejnenia návrhu projektu premeny podľa § 10,
- b)nástupníckej spoločnosti písomne oznámil svoje nesúhlasné stanovisko spolu so žiadosťou o zaslanie návrhu zmluvy na odkúpenie akcií do zápisnice z valného zhromaždenia v lehote do 15 dní od zverejnenia návrhu projektu premeny podľa § 10.
Uplatnenie práva na odkup akcií nástupníckou spoločnosťou
- a)návrh ponúkaného primeraného peňažného protiplnenia,
- b)lehotu na prijatie návrhu zmluvy, ktorá však nesmie byť kratšia ako 14 dní od doručenia návrhu,
- c)popis postupu pri realizácií odkúpenia akcií a
- d)výhradu vlastníctva.
- a)najvyššie protiplnenie poskytnuté jednotlivým oprávneným akcionárom za rovnakú akciu,
- b)hodnota čistého obchodného imania pripadajúca na jednu akciu určená podľa poslednej riadnej účtovnej závierky vyhotovenej pred vypracovaním návrhu projektu premeny zvýšená o hodnotu nehmotného majetku nevykazovaného v súvahe vyčíslenú audítorom,
- c)priemerný kurz akcií spoločností podieľajúcich sa na premene a ktorých akcie sú obchodované na regulovanom trhu, dosiahnutý na burze cenných papierov za posledných 12 mesiacov pred uložením návrhu projektu premeny do zbierky listín.
Zjednodušené zlúčenie spoločnosti so spoločnosťou, ktorá je majiteľom aspoň 90 % akcií, nie však všetkých jej akcií
Zjednodušené zlúčenie spoločnosti so spoločnosťou, ktorá je majiteľom všetkých jej akcií
- a)zúčastnené spoločnosti zabezpečia splnenie svojej povinnosti najneskôr jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti zlúčenia,
- b)všetci akcionári nástupníckej spoločnosti majú právo najmenej jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti zlúčenia dostať na nahliadnutie v sídle nástupníckej spoločnosti listiny podľa § 39 ods. 1 písm. a) až c); ustanovenia § 39 ods. 2 a § 40 nie sú dotknuté a
- c)sú splnené podmienky podľa § 49 ods. 2.
Osobitné ustanovenia o fúzii jednoduchej spoločnosti na akcie
Všeobecné pravidlo
Osobitné náležitosti návrhu projektu premeny
- a)osobitné ustanovenia týkajúce sa práv akcionárov zúčastnenej spoločnosti,
- b)spôsob vysporiadania vedľajších dojednaní k akcionárskej zmluve, ak boli dohodnuté.
Osobitné ustanovenia o fúzii družstva
Schvaľovanie návrhu projektu premeny
- a)určenie právneho nástupcu,
- b)vymedzenie imania, ktoré na neho prechádza.
Ochrana členov družstva
Účasť na podnikaní
Účinky premeny družstva
Osobitné ustanovenia o rozdelení
Všeobecné ustanovenia o odštiepení
Prechod majetku a záväzkov
Ručenie spoločností pri rozdelení
Osobitné ustanovenia o rozdelení spoločnosti s ručením obmedzeným
Všeobecné pravidlo
Návrh projektu premeny
- a)presný popis podielov a určenie častí obchodného majetku a záväzkov rozdeľovanej spoločnosti, ktoré prechádzajú na jednotlivé nástupnícke spoločnosti a v prípade odštiepenia aj presný popis podielov a určenie častí obchodného majetku a záväzkov rozdeľovanej spoločnosti, ktoré ostávajú rozdeľovanej spoločnosti,
- b)pravidlá rozdelenia podielov jednotlivých nástupníckych spoločností medzi spoločníkov,
- c)určenie spoločníkov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí sa rozštiepením stávajú spoločníkmi ktorých nástupníckych spoločností,
- d)pri odštiepení určenie spoločníkov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí ostávajú spoločníkmi rozdeľovanej spoločnosti a určenie spoločníkov, ktorí sa stávajú spoločníkmi nástupníckych spoločností,
- e)určenie zamestnancov, ktorí sa rozštiepením stávajú zamestnancami ktorej nástupníckej spoločnosti,
- f)pri odštiepení určenie zamestnancov, ktorí ostávajú zamestnancami rozdeľovanej spoločnosti a určenie zamestnancov, ktorí sa stávajú zamestnancami ktorej nástupníckej spoločnosti.
Ochrana spoločníkov pri odštiepení
Výnimka zo schvaľovania návrhu projektu premeny valným zhromaždením rozdeľovanej spoločnosti
- a)nástupnícke spoločnosti zabezpečia splnenie svojej povinnosti podľa §10 najneskôr jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti rozdelenia a
- b)všetci spoločníci spoločnosti zúčastnených spoločností majú právo najmenej jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti rozdelenia dostať na nahliadnutie v sídle spoločnosti, ktorej sú spoločníkmi listiny podľa § 28 ods. 1, ustanovenie § 28 ods. 2 a 3 sa použije rovnako.
Výnimka zo schvaľovania návrhu projektu premeny valným zhromaždením nástupníckej spoločnosti
- a)každá nástupnícka spoločnosť zabezpečí splnenie povinnosti podľa § 10 najneskôr jeden mesiac pred dňom konania valného zhromaždenia rozdeľovanej spoločnosti, ktoré má rozhodnúť o schválení návrhu projektu premeny a
- b)spoločníci všetkých nástupníckych spoločností majú právo najmenej jeden mesiac pred dňom konania valného zhromaždenia rozdeľovanej spoločnosti, ktoré má rozhodnúť o schválení návrhu projektu premeny dostať na nahliadnutie v sídle spoločnosti, ktorej sú spoločníkmi, listiny podľa § 28 ods. 1; ustanovenia § 28 ods. 2 a 3 sa použijú rovnako.
Osobitné ustanovenia o rozdelení akciovej spoločnosti a jednoduchej spoločnosti na akcie
Všeobecné pravidlá
Návrh projektu premeny
- a)presný popis akcií a určenie častí obchodného majetku a záväzkov rozdeľovanej spoločnosti, ktoré prechádzajú na jednotlivé nástupnícke spoločnosti, pri odštiepení aj presný popis akcií a určenie častí obchodného majetku a záväzkov rozdeľovanej spoločnosti, ktoré ostávajú rozdeľovanej spoločnosti, pravidlá rozdelenia podielov jednotlivých nástupníckych spoločností medzi akcionárov,
- b)určenie akcionárov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí sa rozštiepením stávajú akcionármi ktorých nástupníckych spoločností,
- c)pri odštiepení určenie akcionárov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí ostávajú akcionármi rozdeľovanej spoločnosti a určenie akcionárov, ktorí sa stávajú akcionármi ktorých nástupníckych spoločností,
- d)určenie zamestnancov, ktorí sa rozštiepením stávajú zamestnancami ktorej nástupníckej spoločnosti,
- e)pri odštiepení určenie zamestnancov, ktorí ostávajú zamestnancami rozdeľovanej spoločnosti a určenie zamestnancov, ktorí sa stávajú zamestnancami ktorej nástupníckej spoločnosti.
Správa predstavenstva
- a)vysvetlenie a odôvodnenie kritérií prerozdelenia akcií,
- b)informáciu o vyhotovení znaleckých posudkov na nepeňažné vklady do nástupníckej spoločnosti,
- c)informáciu o určení hodnoty nepeňažného vkladu do nástupníckej spoločnosti v písomnej správe audítora o preskúmaní návrhu projektu premeny podľa § 35,
- d)informáciu o uložení listín podľa písmen a) až c) do zbierky listín.
Ochrana akcionárov pri odštiepení
Výnimka zo schvaľovania návrhu projektu premeny valným zhromaždením rozdeľovanej spoločnosti
- a)zúčastnené spoločnosti zabezpečia splnenie svojej povinnosti podľa §10 najneskôr jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti rozdelenia a
- b)všetci akcionári zúčastnených spoločností majú právo najmenej jeden mesiac pred nadobudnutím účinnosti rozdelenia dostať na nahliadnutie v sídle spoločnosti, ktorej sú akcionármi, listiny podľa § 39 ods. 1; ustanovenia § 39 ods. 2 až 5 a § 40 sa použijú rovnako.
(2) Ak sa podľa odseku 1 nezvolá na schválenie rozdelenia zlúčením valné zhromaždenie rozdeľovanej spoločnosti, vzťahuje sa povinnosť predstavenstva spoločnosti zanikajúcej rozdelením podľa § 37 na obdobie od vypracovania návrhu projektu premeny.
Výnimka zo schvaľovania návrhu projektu premeny valným zhromaždením nástupníckej spoločnosti
- a)každá nástupnícka spoločnosť zabezpečí splnenie povinnosti podľa § 10 najneskôr jeden mesiac pred dňom konania valného zhromaždenia rozdeľovanej spoločnosti, ktoré má rozhodnúť o schválení návrhu projektu premeny a
- b)akcionári všetkých nástupníckych spoločností majú právo najmenej jeden mesiac pred dňom konania valného zhromaždenia rozdeľovanej spoločnosti, ktoré má rozhodnúť o schválení návrhu projektu premeny dostať na nahliadnutie v sídle spoločnosti, ktorej sú akcionármi, listiny podľa § 39 ods. 1; ustanovenia § 39 ods. 2 až 5 a § 40 sa použijú rovnako.
Osobitné ustanovenia o rozdelení družstva
Schvaľovanie návrhu projektu premeny
Uznesenie členskej schôdze o schválení návrhu premeny
- a)určenie právneho nástupcu,
- b)vymedzenie imania, ktoré na neho prechádza.
Ochrana členov družstva
Účasť na podnikaní
Účinky premeny družstva
Vypracovanie návrhu projektu cezhraničnej premeny
Všeobecné náležitosti návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a)obchodné meno, právnu formu, sídlo a identifikačné číslo, ak je pridelené, zúčastnených spoločností,
- b)navrhované obchodné meno, právnu formu a sídlo zúčastnených spoločností, ak sa budú tieto údaje pri cezhraničnej premene meniť,
- c)navrhované obchodné meno, právnu formu a sídlo spoločnosti, ktorá vznikne cezhraničnou premenou,
- d)orientačný harmonogram pre cezhraničnú premenu,
- e)práva udelené nástupníckou spoločnosťou spoločníkom požívajúcim osobitné práva alebo vlastníkom iných cenných papierov ako tých, ktoré predstavujú podiel na základnom imaní spoločnosti, alebo opatrenia, ktoré sa týchto osôb týkajú,
- f)informácie o poskytnutých zárukách na ochranu veriteľov zúčastnenej spoločnosti,
- g)informácie o osobitných výhodách, ktoré sú alebo budú poskytnuté členom štatutárneho orgánu alebo dozorného orgánu,
- h)predpokladané vplyvy cezhraničnej premeny na zamestnanosť,
- i)údaje o postupoch, podľa ktorých sa upraví účasť zamestnancov v nástupníckej spoločnosti, tam, kde je to potrebné,
- j)údaj o tom, či podiel spoločníka zanikajúcej spoločnosti podlieha výmene alebo o tom, že jeho účasť zaniká, ak je táto skutočnosť známa v čase vypracovania návrhu projektu cezhraničnej premeny, s uvedením dôvodov.
Prílohy návrhu projektu cezhraničnej premeny
Správa štatutárneho orgánu
- a)výške peňažnej náhrady alebo výške výmenného pomeru podielov a určenie metódy alebo metód, na základe ktorých bola určená peňažná náhrada alebo výmenný pomer podielov,
- b)právach spoločníkov, ktorí sa nestanú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti,
- c)dôsledkoch cezhraničnej premeny pre spoločníkov a
- d)právach spoločníkov podľa § 89, 90 a 91.
- a)dôsledkoch cezhraničnej premeny na pracovnoprávne vzťahy, a opatreniach na ich zabezpečenie,
- b)akýchkoľvek dôležitých zmenách v podmienkach zamestnávania alebo v umiestnení miest podnikateľskej činnosti spoločnosti a
- c)vplyvoch údajov podľa písmen a) a b) na ovládané osoby zúčastnenej spoločnosti.
- a) sú splnené podmienky podľa odsekov 5 a 6,
- b) je zúčastnenou spoločnosťou spoločnosť s jedným spoločníkom.
Osobitná povinnosť priebežného informovania
Vyjadrenie dozornej rady
Správa audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a) stanovisko audítora, či peňažná náhrada a výmenný pomer sú primerané; audítor prihliada na trhovú cenu spoločnosti pred oznámením cezhraničnej premeny alebo na hodnotu spoločnosti, ktorú by mala spoločnosť ak by cezhraničná premena nenadobudla účinnosť, určenú podľa všeobecne uznávaných metód oceňovania,
- b) určenie metódy alebo metód, na základe ktorých bola určená peňažná náhrada a výmenný pomer,
- c) vyjadrenie, či použitá metóda alebo metódy sú pre daný prípad primerané, a určenie peňažnej náhrady a výmenného pomeru podľa každej z použitých metód; stanovisko k tomu, aký význam bol priznaný jednotlivým metódam pri určovaní peňažnej náhrady a výmenného pomeru,
- d) uvedenie osobitných ťažkostí pri oceňovaní, ak sa vyskytli.
- a) sa tak dohodli všetci spoločníci každej zo zúčastnených spoločností, alebo
- b)je zúčastnenou spoločnosťou spoločnosť s jedným spoločníkom.
Zverejňovanie návrhu projektu cezhraničnej premeny
Oznámenie správcovi dane
Oznámenie záložnému veriteľovi
Dokumenty na nahliadnutie pre spoločníkov a zamestnancov
- a)návrh projektu cezhraničnej premeny,
- b)správu štatutárneho orgánu podľa § 79, ak sa vypracúva,
- c)účtovné závierky zúčastnených spoločností, prípadne ich právnych predchodcov za posledné po sebe idúce tri roky, ak niektorá zo spoločností vznikla neskôr a nemala právneho predchodcu za všetky roky jej trvania,
- d)priebežnú účtovnú závierku vyhotovenú ku dňu, ktorý nesmie byť skorší ako prvý deň tretieho mesiaca predchádzajúceho vypracovaniu návrhu projektu cezhraničnej premeny, ak posledná riadna účtovná závierka je vyhotovená ku dňu, od ktorého do vypracovania návrhu projektu cezhraničnej premeny uplynulo viac ako šesť mesiacov a
- e)meno a priezvisko notára, ktorý bude vydávať osvedčenie podľa § 87, adresu jeho notárskeho úradu, prípadne aj jeho ďalšie kontaktné údaje.
Osvedčenie predchádzajúce cezhraničnej premene
- a)schválený projekt cezhraničnej premeny,
- b)pripomienky k návrhu cezhraničnej premeny podľa § 83 ods. 2, ak boli predložené,
- c)správa štatutárneho orgánu podľa § 79, ak sa vypracúva,
- d)stanovisko zamestnancov podľa § 79 ods. 8, ak bolo predložené,
- e)správu audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny podľa § 82, ak sa vypracúva,
- f)informácie o schválení návrhu projektu cezhraničnej premeny valným zhromaždením,
- g)informácia o začatí postupu v súvislosti s účasťou zamestnancov pri cezhraničnej premene.
- a)mu slovenská zúčastnená spoločnosť nepredloží dokumenty podľa odseku 2,
- b)neboli splnené všetky požiadavky ustanovené pre cezhraničnú premenu týmto zákonom alebo osobitným predpisom; v tom prípade notár spoločnosť o dôvodoch odmietnutia informuje a môže určiť dodatočnú lehotu na splnenie požiadaviek tak, aby mohlo dôjsť k vydaniu osvedčenia predchádzajúceho cezhraničnej premene,
- c)má dôvodné podozrenie, že cezhraničnou premenou môže dôjsť k obchádzaniu právnych predpisov Európskej únie, alebo
- d)v prípade ustanovenom osobitným predpisom.
(4) Notár vydá osvedčenie prechádzajúce cezhraničnej premene alebo ho odmietne vydať do troch mesiacov od predloženia žiadosti vrátane dokumentov podľa odseku 2. O dôvodoch nevydania osvedčenia musí byť spoločnosť upovedomená.
- a)predĺžiť lehotu na vydanie osvedčenia predchádzajúceho cezhraničnej premene, a to najviac o tri mesiace,
- b)požiadať o súčinnosť slovenské orgány verejnej moci a orgány verejnej moci z členského štátu zúčastnenej spoločnosti s pôsobnosťou v oblastiach týkajúcich sa cezhraničnej premeny; takáto súčinnosť zahŕňa aj poskytovanie informácií a dokumentov potrebných na posúdenie cezhraničnej premeny a
- c)obrátiť sa na znalca podľa osobitného predpisu9); notár zúčastnenú spoločnosť poučí, že náklady znaleckého posúdenia znáša zúčastnená spoločnosť.
Ochrana spoločníkov pri cezhraničnej premene
Právo na primeraný peňažný doplatok pri cezhraničnej premene
Právo na odkúpenie akcií pri cezhraničnej premene
- a)by sa v dôsledku cezhraničnej premeny stal spoločníkom nástupníckej spoločnosti, ktorá by sa spravovala iným ako slovenským právom,
- b)hlasoval proti schváleniu návrhu projektu cezhraničnej premeny a
- c)zaslal spoločnosti žiadosť o zaslanie návrhu zmluvy na odkúpenie jeho akcií do 14 dní od konania valného zhromaždenia, ktoré rozhodovalo o schválení návrhu projektu cezhraničnej premeny.
Právo na vyplatenie vyrovnacieho podielu pri cezhraničnej premene
- a)by sa v dôsledku cezhraničnej premeny stal spoločníkom nástupníckej spoločnosti, ktorá by sa spravovala iným ako slovenským právom,
- b)hlasoval proti schváleniu návrhu projektu cezhraničnej premeny a
- c)zaslal spoločnosti žiadosť o vyplatenie vyrovnacieho podielu do 14 dní odo dňa konania valného zhromaždenia, ktoré rozhodovalo o schválení návrhu projektu cezhraničnej premeny.
Ochrana veriteľov
Zodpovednosť audítora
Právo zamestnancov na informácie a právo na prerokovanie
Neprípustnosť cezhraničnej fúzie
Osobitné náležitosti návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a)výmenný pomer podielov predstavujúcich základné imanie spoločnosti a výšku peňažného doplatku v peniazoch, ak má byť spoločníkom zúčastnených spoločností vyplatený; celková suma doplatku v peniazoch nesmie presiahnuť 10 % hodnoty podielov, ktoré vydá nástupnícka spoločnosť spoločníkom zúčastnených spoločností,
- b)podmienky prerozdelenia cenných papierov alebo podielov predstavujúcich základné imanie, ktoré sú výsledkom cezhraničnej fúzie,
- c)určenie času, odkedy nadobudnú spoločníci zanikajúcich zúčastnených spoločností právo na podiel na zisku ako spoločníci nástupníckej spoločnosti, ako aj osobitné podmienky týkajúce sa tohto práva,
- d)určenie dňa, od ktorého sa úkony zanikajúcich zúčastnených spoločností považujú z hľadiska účtovníctva za úkony vykonané na účet nástupníckej spoločnosti, pričom tento deň môže byť určený najskôr spätne k prvému dňu účtovného obdobia, v ktorom je vypracovaný návrh projektu cezhraničnej premeny za predpokladu, že účtovná závierka zostavená ku dňu, ktorý predchádza tomuto dňu, nebola schválená príslušným orgánom,
- e)informácie o ocenení záväzkov a pohľadávok, ktoré sa prevedú na nástupnícku spoločnosť,
- f)údaje o imaní, ktoré prechádza na nástupnícku spoločnosť,
- g)rozhodný deň účtovných závierok zúčastnených spoločností, na základe ktorých boli určené podmienky cezhraničného zlúčenia alebo cezhraničného splynutia,
- h)informáciu o peňažnej náhrade ponúknutej spoločníkom, ktorí budú hlasovať proti schváleniu návrhu projektu cezhraničnej premeny,
- i)určenie členov štatutárneho orgánu a dozornej rady spoločnosti, ktorá vznikne cezhraničnou fúziou, ak je nástupníckou spoločnosťou spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť alebo jednoduchá spoločnosť na akcie so sídlom v Slovenskej republike,
- j)určenie spoločníkov zúčastnenej spoločnosti zanikajúcej cezhraničnou fúziou, ktorí sa jej zánikom stávajú spoločníkmi nástupníckej spoločnosti.
Správa audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny
Schvaľovanie návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a)správu štatutárneho orgánu podľa § 79, ak sa vypracúva,
- b)vyjadrenie dozornej rady podľa § 81, ak sa vypracúva,
- c)správu audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny podľa § 82, prípadne spoločnú správu audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny podľa § 97, ak sa vypracúvajú,
- d)stanovisko zamestnancov podľa § 79 ods. 8, ak bolo predložené a
- e)pripomienky podľa § 83 ods. 2, ak boli predložené.
Zjednodušené náležitosti cezhraničnej fúzie
Neprípustnosť cezhraničného rozdelenia
Osobitné náležitosti návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a)výmenný pomer podielov predstavujúcich základné imanie a výšku doplatku v peniazoch, ak má byť spoločníkom nástupníckych spoločností vyplatený; celková suma doplatku v peniazoch nesmie presiahnuť 10 % hodnoty podielov,
- b)podmienky prerozdelenia podielov predstavujúcich základné imanie nadobúdajúcich spoločností alebo rozdeľovanej spoločnosti,
- c)určenie času, odkedy nadobudnú spoločníci právo na podiel na zisku ako spoločníci nástupníckej spoločnosti, ako aj osobitné podmienky týkajúce sa tohto práva,
- d)určenie dňa, od ktorého sa úkony rozdeľovaných spoločností považujú z hľadiska účtovníctva za úkony vykonané na účet nástupníckej spoločnosti, pričom tento deň môže byť určený najskôr spätne k prvému dňu účtovného obdobia, v ktorom je vypracovaný návrh projektu cezhraničnej premeny za predpokladu, že účtovná závierka zostavená ku dňu, ktorý predchádza tomuto dňu, nebola schválená príslušným orgánom,
- e)práva udelené nástupníckymi spoločnosťami spoločníkom rozdeľovanej spoločnosti požívajúcim osobitné práva alebo vlastníkom iných cenných papierov ako tých, ktoré predstavujú podiely na základnom imaní rozdelenej spoločnosti, alebo navrhované opatrenia, ktoré sa týchto osôb týkajú,
- f)zmeny spoločenskej zmluvy rozdeľovanej spoločnosti v prípade odštiepenia,
- g)presný opis aktív a pasív rozdeľovanej spoločnosti a vyhlásenie, ako sa tieto aktíva a pasíva rozdelia medzi nástupnícke spoločnosti alebo ponechajú rozdeľovanej spoločnosti v prípade odštiepenia vrátane ustanovenia o zaobchádzaní s aktívami alebo pasívami, ktoré neboli výslovne pridelené v návrhu projektu cezhraničnej premeny, ako sú napríklad aktíva alebo pasíva, ktoré nie sú v čase vypracovania návrhu projektu cezhraničnej premeny známe,
- h)informácie o ohodnotení aktív a pasív, ktoré sa rozdelia medzi zúčastnené spoločnosti a nástupnícke spoločnosti,
- i)rozhodný deň účtovných závierok zúčastnených spoločností, na základe ktorých boli určené podmienky cezhraničného rozdelenia,
- j)ak je to potrebné, rozdelenie podielov nástupníckych spoločností, rozdeľovanej spoločnosti alebo oboch a kritérium, z ktorého toto rozdelenie vychádza,
- k)informácia o peňažnej náhrade ponúknutej spoločníkom, ktorí budú hlasovať proti schváleniu návrhu projektu cezhraničnej premeny,
- l)určenie členov štatutárneho orgánu a dozornej rady nástupníckej spoločnosti, ak je nástupníckou spoločnosťou spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť alebo jednoduchá spoločnosť na akcie,
- m)pri rozštiepení určenie spoločníkov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí sa rozštiepením stávajú spoločníkmi nástupníckych spoločností,
- n)pri odštiepení určenie spoločníkov rozdeľovanej spoločnosti, ktorí ostávajú spoločníkmi rozdeľovanej spoločnosti a ktorí sa stávajú spoločníkmi nástupníckych spoločností.
Schvaľovanie návrhu projektu cezhraničnej premeny
- a)správu štatutárneho orgánu podľa § 79, ak sa vypracúva,
- b)vyjadrenie dozornej rady podľa § 81, ak sa vypracúva,
- c)správu audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny podľa § 82, ak sa vypracúva,
- d)stanovisko zamestnancov podľa § 79 ods. 8, ak bolo predložené a
- e)pripomienky podľa § 83 ods. 2, ak boli predložené.
- a)výmenný pomer podielov podľa § 101 ods. 1 písm. a) nie je primeraný,
- b)peňažná náhrada podľa § 101 ods.1 písm. k) nie je primeraná,
- c)údaje týkajúce sa výmenného pomeru podielov a výšky peňažného doplatku v správe štatutárneho orgánu podľa § 79 alebo v správe audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej premeny podľa § 82 nie sú v súlade s týmto zákonom.
Ručenie zúčastnených spoločností
Zjednodušené náležitosti
Prípustnosť zmeny právnej formy
Návrh projektu zmeny právnej formy
- a)obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo spoločnosti pred zmenou právnej formy,
- b)právnu formu a obchodné meno spoločnosti po zmene právnej formy,
- c)podiely spoločníkov v spoločnosti, prípadne výšku vkladov spoločníkov do spoločnosti po zmene právnej formy; ak sa mení právna forma na akciovú spoločnosť alebo jednoduchú spoločnosť na akcie, aj podobu, druh, formu, menovitú hodnotu a počet akcií spoločníkov po zmene právnej formy,
- d)určenie osôb, ktoré budú štatutárnym orgánom alebo členmi štatutárneho orgánu, určenie členov predstavenstva akciovej spoločnosti sa nevyžaduje, ak spoločnosť mení právnu formu na akciovú spoločnosť a ak predstavenstvo podľa stanov volí dozorná rada,
- e)určenie osôb, ktoré budú členmi dozornej rady, ak sa táto po zmene právnej formy zriaďuje.
Správa štatutárneho orgánu
Vyjadrenie dozornej rady
Schvaľovanie návrhu projektu zmeny právnej formy
Ochrana spoločníkov
Ochrana veriteľov
Cezhraničná zmena právnej formy
(1) Cezhraničná zmena právnej formy je neprípustná, ak slovenskou spoločnosťou, ktorá mení cezhranične právnu formu, alebo slovenskou premenenou spoločnosťou je iná ako akciová spoločnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným.
(2) Zahraničnou spoločnosťou, ktorá mení cezhranične právnu formu, alebo zahraničnou premenenou spoločnosťou nemôže byť iná spoločnosť ako spoločnosť, ktorá má právnu formu zodpovedajúcu právnej forme spoločnosti podľa odseku 1 v súlade s právnym poriadkom iného členského štátu.
(3) Na cezhraničnú zmenu právnej formy sa primerane použijú ustanovenia prvej hlavy tretej časti tohto zákona. Ustanovenia § 76, 78, 89 a 92 sa nepoužijú.
Vypracovanie návrhu projektu cezhraničnej premeny
(1) Na cezhraničnú zmenu právnej formy sa vyžaduje vypracovanie návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy.
Osobitné náležitosti návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy
Prílohy návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy
Ochrana veriteľov
Schvaľovanie návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy
- a)peňažná náhrada podľa § 114 písm. b) nie je primeraná, alebo
- b)údaje týkajúce sa peňažnej náhrady v správe štatutárneho orgánu podľa § 79 alebo v správe audítora o preskúmaní návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy podľa § 82 nie sú v súlade s týmto zákonom.
Účasť zamestnancov
- a)je aspoň v jednej zo zúčastnených spoločností šesť mesiacov pred dňom zverejnenia návrhu cezhraničnej premeny alebo cezhraničnej zmeny právnej formy podľa § 83 ods. 1 priemerný počet zamestnancov vyšší ako 40 a v tejto spoločnosti existuje účasť zamestnancov podľa ustanovení osobitného predpisu,
- b)je účasť zamestnancov podľa § 200 Obchodného zákonníka zabezpečená v menšom rozsahu, v akom právo účasti zamestnancov existovalo v niektorej zo zúčastnených spoločností, pričom rozsah účasti zamestnancov sa zisťuje na základe podielu zastúpenia zamestnancov v príslušných orgánoch zúčastnených spoločností, alebo
- c)zamestnanci organizačných zložiek nástupníckej spoločnosti, ktoré sa nachádzajú na území iného členského štátu, nemajú právo účasti za rovnakých podmienok ako zamestnanci nástupníckej spoločnosti so sídlom na území Slovenskej republiky.
- a)nie je uzavretá dohoda o účasti zamestnancov podľa § 123,
- b)nebolo prijaté rozhodnutie podľa § 122 ods. 4 alebo ods. 5, alebo
- c)márne neuplynula lehota na vyjednávanie podľa § 124 bez uzavretia dohody o účasti zamestnancov.
Osobitný vyjednávací orgán
- a) prijať opatrenia nevyhnutné na začatie rokovaní so zástupcami zamestnancov zúčastnených spoločností a ich organizačných zložiek o budúcej účasti zamestnancov,
- b) poskytnúť zástupcom zamestnancov, ak u zamestnávateľa nepôsobia, všetkým zamestnancom, informácie o sídle a právnej forme zúčastnených spoločností a ich organizačných zložiek, o počte všetkých zamestnancov ku dňu zverejnenia návrhu projektu cezhraničnej premeny alebo návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy, o počte zamestnancov, ktorí majú právo ovplyvňovať zloženie orgánov zúčastnených spoločností, a o spôsobe a rozsahu tohto ovplyvňovania,
- c) v prípade cezhraničnej fúzie poskytnúť zástupcom zamestnancov, a ak u zamestnávateľa nepôsobia, všetkým zamestnancom informáciu o tom, či sa budú aplikovať štandardné pravidlá o účasti zamestnancov, alebo či začne rokovania v rámci osobitného vyjednávacieho orgánu a
- d) poskytnúť zástupcom zamestnancov, a ak u zamestnávateľa nepôsobia, všetkým zamestnancom informáciu o tom, aký je výsledok rokovaní v rámci osobitného vyjednávacieho orgánu, ak sa takéto rokovania začali.
Zloženie osobitného vyjednávacieho orgánu
Odborný poradca
Rozhodnutie osobitného vyjednávacieho orgánu
Dohoda o účasti zamestnancov
- a)pôsobnosť dohody o účasti zamestnancov,
- b)spôsob a rozsah práva účasti zamestnancov, najmä počet členov dozornej rady, ktorých majú zamestnanci alebo zástupcovia zamestnancov právo voliť a spôsob, akým môžu toto právo vykonávať,
- c)deň nadobudnutia účinnosti dohody o účasti zamestnancov a dobu jej trvania a
- d)určenie prípadov, keď je potrebné začať nové rokovania o účasti zamestnancov a postup, ktorý sa uplatní pri týchto rokovaniach.
Dĺžka rokovaní o dohode o účasti zamestnancov
Štandardné pravidlá o účasti zamestnancov
- a)tak ustanoví dohoda o účasti zamestnancov,
- b)bolo prijaté rozhodnutie podľa § 119 ods. 3, alebo
- c)nie je uzatvorená dohoda o účasti zamestnancov v lehote podľa § 124.
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť a dôvernosť informácie
Ochrana zástupcov zamestnancov
Ochrana pri následnej premene, cezhraničnej premene a cezhraničnej zmene právnej formy
Spoločné ustanovenia
(8) Ak sa na zlúčenie spoločností vyžaduje zvýšenie základného imania nástupníckej spoločnosti, na toto zvýšenie základného imania sa nevzťahujú ustanovenia § 59 ods. 3 a § 202 ods. 3 Obchodného zákonníka, ak bola vypracovaná písomná správa audítora o návrhu projektu premeny podľa § 35, a ustanovenia § 203 ods. 1, § 203 ods. 2 písm. e) až j), § 203 ods. 3 až 5, § 204, § 205 a § 206 ods. 3 a 4 Obchodného zákonníka.
(9) Povinnosť zverejnenia údajov ustanovená týmto zákonom je splnená ich zverejnením v Obchodnom vestníku.