Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako začať podnikať bez peňazí

ilustračné, Thinkstock
15. januára 2016 Zdroj careersandmoney.com, blog.upbook.sk, www.euroekonom.sk Tlačiť

Práca, základ vybudovania akéhokoľvek životného štandardu, poskytuje človeku slobodu. Chcete si kúpiť byt? Potrebujete auto? Túžite si zahrabávať prsty do bieleho piesku na Sardínii? Pre dosiahnutie ktoréhokoľvek z týchto cieľov je potrebná práca a príjem.

Pokiaľ prácu máte ako zamestnanec či brigádnik, patríte medzi šťastných ľudí, ktorí majú slobodu a priestor nadobudnúť dostupné statky. Pokiaľ ste však vyzreli natoľko, že rozmýšľate nad podnikaním, je ten správny čas zistiť, kde a ako začať.

Podnikanie prináša jednoznačne väčšiu mieru slobody. Vyžaduje si však omnoho väčšiu dávku zodpovednosti, odvahy a odolnosti voči prekážkam a rizikám. Existuje veľmi veľa ľudí, ktorí by túžili po slobode podnikateľa. Už menej ľudí však má k dispozícii počiatočný kapitál potrebný pre začatie podnikania.

Dá sa podnikať aj bez peňazí?

Aký kapitál je naozaj potrebný pre začiatky podnikania a kde začať?

Čítajte pozorne a zistíte, že sa to dá. Zistíte však aj to, akými tvrdými obetami zo strany začínajúceho podnikateľa je nutné kompenzovať chýbajúci kapitál.

Existujú 4 druhy kapitálu (vstupu) potrebného pre podnikanie:

  • finančný kapitál (peniaze),
  • ľudský kapitál (pracovná sila),
  • informačný (know-how),
  • časový kapitál (čas, ktorý dokážete podnikaniu venovať).

Vašou úlohou je namiešať správny pomer, ktorý vám umožní dosiahnuť požadovaný výstup – úspešné vlastné podnikanie.

Principiálne platí, že každá jedna zo spomenutých zložiek musí byť zastúpená. Nedá sa podnikať s jedným eurom na účte, pri 18 hodinovom pracovnom úväzku, bez akýchkoľvek informácii a už vôbec nie bez niekoho, kto bude prácu (v rámci začínajúceho podnikania) vykonávať.

Taktiež však nie je pravda, že zamestnaný človek, ktorý túži po vlastnom podniku a nedokáže našetriť štartovacích 10000 eur, je automaticky odpísaný a na podnikanie môže zabudnúť. Začnime preto po poriadku.

Aký pomer vstupného kapitálu musíte vedieť poskytnúť za predpokladu, že máte minimum peňazí?

Nemáte na podnikanie peniaze? Nevadí. Z ostatných troch musíte jednoducho „vymačkať“ maximum. Budete to mať síce o to náročnejšie, ale pôjde to. Musíte však venovať čo najviac zo svojho času a síl na získanie čo najväčšieho množstva informácií.

Obráťte sa na kamarátov a známych. Aj vaši spolužiaci zo strednej školy určite všetci neskončili tú istú fakultu ako vy a nepracujú v tom istom odbore ako vy. Pýtajte sa ich na všetko čomu nerozumiete a na všetko, čo by sa vám mohlo zísť. Buďte zvedaví a nebojte sa hľadať vo všetkých dostupných zdrojoch.

Nerozumiete ako na Slovensku funguje DPH alebo účtovníctvo firmy? Spýtajte sa kamaráta účtovníka a zvyšok si naštudujte. Nie je pravda, že pri vedení firmy alebo živnosti musíte ovládať každý jej aspekt.

Máte nápad, ale neviete, ako ho vizualizovať? Určite vo svojom okolí nájdete zdatného grafika alebo aspoň kamaráta s vkusom, ktorý vám pri káve rád poradí a pomôže. Častokrát je najpodstatnejší obyčajný sedliacky rozum.

Dôležité je, aby ste sa posúvali ďalej. Na každú otázku našli odpoveď. Informácia je kľúč a je potrebné sa k nej dostať prostredníctvom vašej siete kontaktov, internetu a kníh. Je potrebné si uvedomiť, že nikdy nebolo k dispozícii také množstvo informácií ako teraz. Niektorí to môžu vnímať ako prekážku, ale tí osvietenejší v tom uvidia veľkú silu a potenciál.

Predstavte si, že svojím surfovaním po internete a nespočetnými rozhovormi s ľuďmi vo svojom okolí nájdete po čase cestu, ktorou by ste dokázali ušetriť čas iným ľuďom. Prišli by ste tak na zlatý grál. Novú službu, ktorú by ste mohli ponúkať ľuďom, ktorí nemajú toľko času (ktorý ste tomu vy už venovali), a ktorí si radi za pomoc a prezerváciu nervov zaplatia.

Jediné, čo by ste teda museli využiť, je váš získaný know-how a čas, ktorý aj tak po druhýkrát výrazne skrátite, keďže ste to už raz absolvovali.

Čo je teda dôležité? Ak nemáte peniaze a chcete začať podnikať, musíte vynaložiť obrovské úsilie, aby ste získali čo najviac informácií a know-how, ktoré vám nielen umožnia podnikanie rozbehnúť, ale možno aj prilákajú chýbajúci článok – investora.

Čomu sa určite potrebujete v prípade nedostatku finančného kapitálu vyhnúť?

Kategórii, ktorej by ste sa mali vyhnúť v prípade, že vám pre podnikanie chýbajú peniaze, sú megalomanské ciele a pôžičky. V prípade, že si v priebehu krátkeho obdobia (približne 3 rokov) nedokážete ušetriť 100 až 150 eur mesačne, aby ste o 3 roky mali od 3600 do 5400 eur ako minimálny štartovací kapitál pre podnikanie, je veľmi malá pravdepodobnosť, že dokážete splácať prípadnú pôžičku pre podnikateľskú činnosť.

Druhou otázkou ostáva fakt, či by vám ju banka vôbec poskytla. Využitie akejkoľvek nebankovej spoločnosti na pôžičku by znamenalo začiatok, ale aj veľmi rýchly koniec vášho podnikania. Pôžičku je možné využiť neskôr, keď podnikanie rozbehnete a sformujete. Určite nie v jeho začiatkoch.

Dajte si preto menšie ciele. Nestavajte hneď penzión alebo materskú škôlku. Začnite radšej ponúkať službu alebo získajte tovar za diametrálne odlišné náklady z inej časti sveta a skúste ho na domácom trhu predať. Začnite s jednociferným počtom, nasaďte produktu štedrú maržu za vašu šikovnosť a postupne zvyšujte počty podľa dopytu trhu.

Aký by ste mali pri začatí podnikania zvoliť postup?

Neostaňte pri surovej myšlienke – chcem podnikať. Začnite si dávať na papier všetky informácie spojené s vaším plánom alebo projektom. Nezapisujte si len informácie, zaznamenajte si aj všetky nastávajúce otázky. Keď zaujímajú vás, pravdepodobne, budú zaujímať aj iných. Začnite komunikovať s dodávateľmi a úradmi. Hľadajte súvisiace a doplňujúce informácie.

Začnite jednoducho.

Okamžitým a intenzívnym zisťovaním všetkých dostupných informácií o tom, čo vás zaujíma. A možno ešte lepšie – o tom, čo zaujíma druhých. Zistite, čo by ste chceli ponúknuť, ako sa k tomu dostať, či to pozná trh, aká je konkurencia a ako to viete zlepšiť. Z vlastnej skúsenosti je možné povedať, že aj rozhnevaný a hlučný klient na recepcii vo firme, v ktorej pracujete ako brigádnik, môže svojou teatrálnou nespokojnosťou zasadiť nápad. „Aký papier to vlastne chcel a u nás nedostal? Prečo ho nevie zohnať?“

Viacero známych podnikateľov, napríklad aj Steve Jobs (zakladateľ spoločnosti Apple), začalo podnikať vďaka vytrvalosti a odhodlaniu vybudovať svoj podnikateľský plán z nuly až na samý vrchol. Pokiaľ ste pracovití a máte dostatočnú túžbu stať sa úspešným podnikateľom, máte jedinečnú príležitosť vybudovať prosperujúci biznis, ktorý by ste konečne mohli považovať za svoj vlastný.

V nasledujúcich desiatich bodoch vám priblížime, ako postupovať krok za krokom, aby ste dosiahli svoj vytúžený cieľ – naštartovanie vlastného podnikania.

  1. Svoj podnikateľský projekt dajte na papier a zistite rozpočet k potrebným zdrojom

Základná otázka, na ktorú musíte vedieť odpovedať už v začiatkoch, je: „Ako plánujem peniaze zarobiť?“

Cieľom každého podnikania je zisk. Musíte si vytvoriť detailný postup, ako k nemu prísť. Informácie sú skutočný kľúč. Zistite všetko od toho, kde zoženiete potrebný materiál, po to, koľko hodín dokážete podnikaniu venovať.

Skúste zodpovedať nasledujúce otázky:

  1. V súvislosti s akou službou alebo tovarom budete podnikať?
  2. Koľko vás bude stáť zabezpečiť službu alebo vyrobiť produkt?
  3. Aká bude cena vašej služby alebo produktu?
  4. Ako zvýšite objem a rozsah vášho podnikania?
  5. V akých ohľadoch chcete byť lepší a konkurencieschopnejší ako vaša konkurencia?
  6. Aké nastavíte pravidlá pri nespokojnosti zákazníkov s vašou službou alebo tovarom?
  7. Akých ľudí budete musieť zamestnať?
  8. Aké potrebujete vybavenie?
  1. Zistite, ako vašu službu alebo produkt vníma trh

Chystáte sa váš nápad zrealizovať na správnom trhu v správnej dobe? Existuje konkurencia? Dokážete s vaším projektom preraziť? Budete schopní váš produkt resp. službu poskytovať počas dlhšieho obdobia za nižšiu cenu alebo vyššiu kvalitu ako konkurent?

Podobné otázky vyžadujú podrobnú analýzu trhu. Pustite sa do toho a zistite všetko v spojitosti s vaším podnikateľským zámerom. Pokiaľ zistíte, že váš nápad na podnikanie je realizovateľný a dlhodobo udržateľný, neopúšťajte ho.

  1. Všimnite si správanie vašej klientskej bázy a preferencie trhu

Tento bod je prirodzenou nadstavbou predošlého bodu. Pri skúmaní trhu sa ruka v ruke dostanete k prehľadu o type klientov a produktov a služieb, ktoré vyhľadávajú. Je možné, že máte v rukách pripravený výborný produkt, ale konzumenti pre jeho využitie ešte nedospeli a nenastal ten správny čas na jeho uvedenie na trh.

Predajte takú službu alebo tovar, ktorý ľudia potrebujú, a to radšej ako taký, ktorý by podľa vás mali mať.

  1. Nedávajte hneď výpoveď zo zamestnania

Je veľmi dôležité, aby ste svojmu projektu a plánu na podnikanie nepodľahli natoľko, že okamžite a unáhlene dáte výpoveď zo zamestnania, ktoré vás živý. Ak ste uspeli s naplnením prvých troch bodov, môžete sa pustiť do podnikania. Nie však ešte v takom rozsahu, aby ste riskovali stabilný príjem.

Čaká vás ešte príliš veľa neznámych úskalí, ktorým musíte čeliť. Rozhodnutie opustiť zamestnanie, by vás mohlo dostať na kolená.

Áno, začnete byť síce vyťažení na 120 %, je však rozumnejšie určité obdobie preklenúť, tvrdo pracovať, ale stále cítiť istotu. Navyše, pokiaľ živíte rodinu, nemôžete riskovať jej živobytie, aby ste si splnili svoj sen.

Ak sa vám podarí biznis naštartovať, skúste v práci postupne znížiť úväzok až na pozíciu externého zamestnanca a potom nastane chvíľa, aby ste rozmýšľali nad úplným odchodom.

  1. Svoj biznis založte na vašich silných stránkach a overených schopnostiach

Samozrejme, že neexistuje oblasť, v ktorej by vám bolo zabránené podnikať, no napriek tomu odporúčame začať podnikať v oblasti, v ktorej dokážete využiť vaše overené schopnosti. Využite doterajšie znalosti a oprite sa o svoje silné stránky. Dokážete tak znížiť vstupné náklady na minimum a budete čo najmenej odkázaní na externú pomoc.

  1. Predajte svoje služby

Ako sme už spomínali, najvhodnejším nápadom na podnikanie cez internet bez peňazí, je ponúknutie služby. V porovnaní s fyzickým produktom nepotrebujete rozmýšľať nad cenou za materiál, skladovými priestormi, poplatkami za dovoz, atď.

  1. Vyskúšajte predať kúpený tovar

Ďalšou, už spomínanou metódou podnikania cez internet (takmer) bez peňazí, je predaj zakúpeného produktu. Nájdite produkt za nízku cenu a predajte ho na domácom trhu s maržou. Aj takýmto spôsobom dokážete naštartovať podnikanie.

  1. Vyrobte produkt

Tretím stupňom, z pohľadu potrebného vstupného finančného kapitálu, je výroba vlastného produktu. V tomto prípade môže ísť o najviac napĺňajúci podnikateľský projekt, ktorý môžete realizovať. Výroba vlastného produktu síce vyžaduje vstupné náklady, ale investícia sa vám vráti, pokiaľ ho dokážete predať za násobok výrobnej ceny.

  1. Využite barter, aby ste získali, čo potrebujete

Barter (teda výmenný obchod) je praktický nástroj, ktorý vám pri začiatkoch podnikania môže kompenzovať nedostatok finančného kapitálu, aby ste kúpili potrebné zariadenie alebo získali informáciu. Ponúknite niečo, čo nepotrebujete, a tak získajte to, čím zrealizujete svoj podnikateľský plán.

  1. Využite nízko-nákladové služby

Posledným bodom nášho zoznamu rád je informácia, o ktorej určite viete, ale nemuseli ste si ju doteraz spojiť s vaším podnikaním. Pri podnikaní budete určite využívať služby, za ktoré budete musieť zaplatiť. Aj v tomto prípade, však existujú možnosti, vďaka ktorým znížite poplatky na minimum.

Pre návrh loga, marketingových reklám, videí, pozvánok môžete použiť viaceré webové stránky za symbolický poplatok. A to isté pravidlo platí pri ďalších využívaných službách. Hľadajte nízko-nákladové alternatívy a určite ušetríte.

Základom každého podnikania je v prvom rade kreativita a odhodlanie. Začnite vášmu nápadu na podnikanie venovať čas a zbierajte všetky dostupné údaje. Pravdou zostáva, že čím viac informácií (aj zdanlivo nenadväzujúcich) získate, pomaly pretvoria chaos na obrazec. Skladajte si svoj sen a nenechajte, aby nedostatok kapitálu zabránil tomu, aby ste preukázali svoje schopnosti a začali podnikať.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikať

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie V čom podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X