Čo je to reklama?
Definícia je jednoduchá: reklama je časť marketingu, ktorej úlohou je presvedčiť jedného či viacero ľudí, aby začali konať, alebo v konaní pokračovali.
Reklama a marketing majú k sebe blízko, ale ani zďaleka nejde o rovnaké termíny. Mnohí ľudia chybne používajú termíny „marketing“ a „reklama“ ako synonymá. Väčšinou to nespôsobuje problémy, vždy je však lepšie odborné termíny používať správne. Reklama je jedným z mnohých nástrojov marketingu. Inými slovami – marketing zahŕňa reklamu.
Zadávatelia reklamy
Každá reklama musí mať svojho zadávateľa, ktorý používaním reklamy sleduje určité ciele. Výrobky či služby sa dnes len zriedka zaobídu bez dobre premyslenej reklamnej kampane. Firemný zadávateľ reklamy sleduje ako hlavný cieľ zisk.
Reklamné kampane bežne tvoria aj politické strany, hnutia či rôzne záujmové skupiny. V takomto prípade cieľom nie je zisk (minimálne nie priamo), ale snaha o zmenu názoru, respektíve získanie priazne. Podobným spôsobom fungujú aj rôzne mimovládne organizácie, ktoré sa cez reklamu snažia ovplyvňovať verejnú mienku.
K reklame majú blízko aj public relations. Jedným z nástrojov public relations sú reklamné kampane. Pri zadávaní a výrobe reklamnej kampane je potrebné myslieť na implikácie v oblasti public relations. Reklama a pr sú preto často neoddeliteľné súčasti vonkajšieho prejavu firiem a ďalších organizácií.
Druhy reklamy podľa použitého média
Reklama sa k cieľovej skupine môže dostať iba prostredníctvom nejakého média. S technologickým rozvojom prichádzajú nové a nové reklamné nosiče. Úspešná reklama dnes nemusí byť iba v novinách či na letákoch. Svoju dominantnú pozíciu stráca aj reklama v TV. Cena reklamy v televízii je totiž pre väčšinu zadávateľov reklamy príliš vysoká. Reklama v rádiu a televízii je navyše veľmi málo cielená. Presné zameranie reklamných kampaní je v súčasnosti mimoriadne dôležité.
O úspešnú reklamu sa dnes môže postarať prakticky každý. Najväčší rast zaznamenáva internetová reklama. Možno ju poznáte ako Google reklamu. Najväčšou výhodou internetovej reklamy je cena a veľmi presné cielenie.
Štúdium reklamy
Reklamu môžete študovať aj na vysokých školách. Ak patríte k malým podnikateľom, tak na to určite nebudete mať čas. Vzdelávanie v reklame by dnes malo byť samozrejmosťou. Osvojovaním si základov marketingu a reklamy až tak veľa času nestrávite.
Ideálne je čítať prípadové štúdie rôznych úspešných firiem. Za reklamou na Coca Colu či Kofolu je tým profesionálov. Prečo sa od nich niečomu nepriučiť.
Najlepšie zdroje na štúdium reklamy nájdete v angličtine. Mnohé špecializované blogy venujúce sa tejto problematike sú písané aj v slovenčine či češtine.
Reklama z účtovného a daňového hľadiska
Účtovanie reklamy je problematické najmä pri menších podnikateľoch. Reklamu v jednoduchom účtovníctve za nich zväčša vyrieši externý účtovník. Reklama a dph a ďalší bežný problém.