- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Reklama
- Internetová reklama
- Koľko stojí reklama na Facebooku a oplatí sa do nej investovať?
Koľko stojí reklama na Facebooku a oplatí sa do nej investovať?

Facebook tvorí spolu s Instagramom obrovskú sociálnu sieť a komunikačnú platformu, ktorá predstavuje efektívny reklamný a marketingový nástroj so širokým priestorom pre propagáciu akéhokoľvek podnikania. Popularita Facebooku je aj v súčasnosti stále vysoká a vďaka svojej bezhraničnosti predstavuje pre podnikateľov atraktívnu a cenovo dostupnú príležitosť na zviditeľnenie ich podnikateľskej činnosti.
Biznis model postavený na reklame
Už od svojho vzniku bol Facebook postavený ako biznis model s cieľom predávať reklamu a počet podnikateľov využívajúcich platenú propagáciu na tejto sociálnej sieti sa z roka na rok zvyšuje. Zo zverejnených údajov vyplýva, že okrem samotných platiteľov reklamy rastie aj počet denne aktívnych užívateľov sociálnej siete, čo v praxi znamená, že platiteľom reklamy sa zväčšuje aj možnosť oslovenia väčšieho počtu potenciálnych klientov. Podnikatelia môžu využívať reklamu na Facebooku sami alebo môžu v tejto súvislosti osloviť profesionálov pôsobiacich v oblasti marketingu a reklamy.
Sociálne siete sa stali integrálnou súčasťou života mnohých z nás a Facebook tak disponuje obrovskou základňou užívateľov, ktorí ho využívajú na dennej báze. Stále prepracovanejší reklamný algoritmus, možnosť pre zadanie rôznych typov cielených reklám, nástroje využívajúce umelú inteligenciu a množstvo denne prítomných užívateľov, robia z Facebooku zaujímavú možnosť zviditeľnenia a zlepšenia predajov pre spoločnosti aj fyzické osoby podnikateľov.
Koľko stojí reklama na Facebooku?
Hneď v úvode je potrebné povedať, že cena reklamy na Facebooku vždy závisí od konkrétneho prípadu a faktorov nastavenia. Pri výbere reklamy vždy závisí aj od toho, v akom štádiu podnikania sa podnikateľ nachádza, či je úplne na začiatku a investuje do reklamy aj v iných oblastiach, alebo chce podnikanie rozšíriť, prípadne propagovať len novú službu alebo produktu.
Z praktických skúseností možno povedať, že ak má byť reklama na Facebooku efektívna a vrátiť sa podnikateľovi s nejakým ziskom, bude potrebnú investovať minimálne 120 – 170 eur mesačne v úvode svojej reklamnej činnosti. Tieto skúsenosti sa však môžu líšiť u jednotlivých podnikateľských subjektov a môžu byť iné aj u profesionálnych spoločností či marketingových agentúr. Treba tiež povedať, že ak je podnikateľ na sociálnej sieti nováčikom, je dobré pristúpiť k určitej optimalizácii reklamných kanálov a reklamu zadávať pravidelne po nejakú dobu.
TIP:
Ak má byť akákoľvek reklama úspešná, vždy je to beh na dlhšie trate a nejakú dobu trvá, kým začne generovať pravidelné výsledky. V tejto súvislosti možno ešte spomenúť, že reklama môže priniesť aj okamžité výsledky, avšak štandardne je v praxi potrebné byť vytrvalý a trpezlivý a po nejaký čas sa cieľovej skupine pravidelne pripomínať. V začiatkoch je to často o tom, že spoločnosť nastaví určitú stratégiu, jej úspešnosť však nie je nikdy vopred zaručená a možno bude po čase nutné stratégiu zmeniť a/alebo reklamný rozpočet navýšiť. Je dobré, keď podnikateľ počíta aj s týmito možnosťami.
Pri zabehnutých spoločnostiach už možno reklamu lepšie cieliť, pretože vtedy už poznáme naše publikum, sme v pravidelnom kontakte s našimi zákazníkmi a klientmi a máme k dispozícii presné štatistiky z predchádzajúcich období. Na základe týchto skúseností a údajov už možno reklamu lepšie zacieliť a pridať aj na rozpočte, pričom vieme aj to, koľko peňazí nám investícia reálne prinesie na predaných produktoch a službách. Nie všetci podnikatelia pravidelne (alebo vôbec) realizujú, analyzujú a vyhodnocujú uvedené štatistiky, pričom určité štatistiky poskytuje užívateľom aj samotný Facebook priamo pri jednotlivých reklamných nástrojoch.
V praxi je dôležité robiť tieto štatistiky a vyhodnocovať úspešnosť konkrétnych marketingových aktivít samostatne, ako aj v kombinácii viacerých nástrojov. V opačnom prípade sa môže stať a mnohým sa to aj stáva, že pomerne veľa finančných prostriedkov je investovaných do reklamy a marketingu bez toho, aby poznali ich skutočnú návratnosť z pohľadu úspešnosti predaja.
Je reklama na Facebooku lacná v porovnaní s inými typmi propagačných nástrojov?
Aj v tomto prípade závisí odpoveď na túto otázku na viacerých faktoroch. Všeobecne možno povedať, že reklama na Facebooku je cenovo dostupnou voľbou pre každého podnikateľa. S pomerne nízkymi nákladmi tu možno dosiahnuť veľmi solídne výsledky pri dobre zvolenej reklamnej a marketingovej stratégii a za relatívne krátku dobu.
TIP:
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že ak si podnikateľ pripravuje marketingovú a reklamnú stratégiu sám a sám si aj vyhodnocuje dostupné dáta, všetky tieto činnosti sa rovnajú strávený čas a v konečnom dôsledku aj peniaze. Tento čas by inak mohol venovať iným obchodno-predajným činnostiam a preto ho odporúčame vyčísliť a pripočítať k celkovej cene za reklamu.
Celková cena reklamy vždy závisí aj od príslušnej oblasti, v ktorej podnikáme. Podnikateľ platí ceny za kľúčové slová, pričom na Facebooku sa táto hodnota pohybuje v rozmedzí od 0,2 až 0,7 eura za klik. Pre porovnanie možno uviesť, že reklama cez Google pri tých najvyhľadávanejších kľúčových slovách môže byť až 1,5 eura za jeden preklik a medzi niekoľkokrát drahšie platformy patrí napríklad aj Linkedin.
Poznámka:
Uvedené príklady počítajú s reklamou, ktorá je cielená len na území Slovenskej republiky. Pokiaľ by podnikateľ mal záujem o rozšírenie reklamných činností aj na zahraničie, ceny takejto reklamy môžu byť rádovo vyššie.
Pri výbere vhodného reklamného nástroja je to často o skúsenosti a skúšaní. Oblasť reklamy nie je statická a vyžaduje si promptné reakcie a zásahy v nadväznosti na vývoj samotných údajov, inovácií aj trendov. Svojím spôsobom je to veľmi komplexný sektor a byť expertom na reklamu je profesionálna zručnosť ako každá iná.
Na záver možno ešte spomenúť, že s ohľadom na aktuálny svetový vývoj možno v budúcnosti očakávať, že záujem o predaj v online sektore na strane podnikateľov bude rásť, pretože stále rastie záujem o nákup v tejto oblasti na strasne spotrebiteľov, čo môže znamenať aj zvýšený počet užívateľov facebookových reklám, ako aj vyššie reklamné ceny a náklady v tomto sektore.