- Podnikam.sk
- Články
- Ochranna podnikania
- Manažment
- Bezpečnostný manažment
- Koncentrácie môžu obmedziť trh – Ako sa voči nim brániť v roku 2024?
Koncentrácie môžu obmedziť trh – Ako sa voči nim brániť v roku 2024?
Koncentrácia je prirodzený proces ekonomického spájania podnikateľov, niekedy však môže obmedziť hospodársku súťaž. Fyzické a právnické osoby, ktoré sa obávajú jej nepriaznivých dôsledkov, sa môžu voči takému správanie subjektov na trhu brániť. V nasledujúcom článku si priblížime akým spôsobom to môžu urobiť.
Koncentráciu upravuje zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako ako „zákon“) v ustanovení § 7. Spájanie podnikov je v praxi bežným prejavom slobodného podnikania v podmienkach trhového hospodárstva. Tým, že sa spoločnosti spájajú, môžu znižovať výrobné a transakčné náklady, zlepšiť svoj inovačný potenciál a celkovo tak stimulovať hospodársku súťaž na trhu. Na druhej strane, navrhované spojenie môže obmedziť hospodársku súťaž, a to najmä vtedy, ak má potenciál znížiť účinnú súťaž. Typickým príkladom zníženia účinnej súťaže je vznik alebo posilnenie dominantného postavenia na určitom trhu na základe koncentrácie.
- zlúčenie alebo splynutie dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov alebo
- získanie kontroly nad podnikateľom. Získaním kontroly nad podnikateľom je získanie priamej alebo nepriamej kontroly jedným podnikateľom alebo viacerými podnikateľmi nad podnikateľom, jeho časťou alebo nad viacerými podnikateľmi alebo nad ich časťami.
Za kontrolu sa pritom považuje možnosť vykonávať rozhodujúci vplyv na činnosť podnikateľa, a to najmä prostredníctvom:
- vlastníckych práv alebo iných práv,
- práv, zmlúv alebo na základe iných skutočností, ktoré umožňujú vykonávať rozhodujúci vplyv na zloženie, hlasovanie alebo rozhodovanie orgánov podnikateľa.
Koncentrácia je v zmysle vyššie uvedeného aj vytvorenie spoločného podniku spoločne kontrolovaného dvoma alebo viacerými podnikateľmi, ktorý trvale vykonáva všetky funkcie samostatného ekonomického subjektu.
Kontrola koncentrácií patrí k nástrojom súťažného práva. Jej podstata spočíva v kontrole operácií na trhu, ktoré v zmysle zákona predstavujú koncentráciu a svojou veľkosťou spadajú pod kontrolu úradu – napĺňajú obratové kritériá stanovené zákonom. Koncentrácia nie je sama o sebe zakázaná, nie je protisúťažnou praktikou, avšak je predmetom kontroly úradu, nakoľko jej podstatou je trvalá zmena štruktúry trhu, a teda vplyv na hospodársku súťaž.
Základný cieľ, ktorý kontrola koncentrácií sleduje, je zabrániť vzniku takých trhových štruktúr, ktoré by viedli k narušeniu trhového prostredia. Kontrola koncentrácií teda predstavuje kontrolu vykonávanú ex ante, na rozdiel od činnosti úradu v oblasti antitrustu, kde úrad zasahuje ex post (následne). Pri posudzovaní koncentrácií úrad predikuje trhovú štruktúru, ktorá by mala nastať po koncentrácii.
Koncentrácia podnikateľov môže mať na súťaž aj pozitívny vplyv, spájajúce sa spoločnosti môžu znižovať výrobné a transakčné náklady, zlepšiť svoj inovačný potenciál a tak celkovo stimulovať hospodársku súťaž na trhu. Úrad zakáže iba takú koncentráciu, ktorá vyvoláva obavy, že sa v jej dôsledku značne naruší účinná súťaž na trhu.
Obratové kritériá
Nie všetky spojenia medzi podnikateľmi podliehajú kontrole zo strany Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ale len tie, v prípade ktorých sú naplnené zákonom stanovené obratové kritériá. Účelom ich nastavenia bolo zachytiť koncentrácie subjektov s určitou silou, v prípade ktorých je potrebné, aby spadali pod kontrolný mechanizmus.
Protimonopolný úrad SR kontroluje subjekty v nasledujúcich prípadoch:
Spoločný celkový obrat účastníkov koncentrácie dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie v Slovenskej republike je najmenej 46 000 000 eur a aspoň dvaja účastníci koncentrácie dosiahli v Slovenskej republike celkový obrat každý najmenej 14 000 000 eur za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie.
Celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie predchádzajúce vzniku koncentrácie v Slovenskej republike:
- ak ide o koncentráciu podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže ( § 7 ods. 1 písm. a) aspoň jedným z účastníkov koncentrácie je najmenej 14 000 000 eur, a zároveň celosvetový celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie ďalším účastníkom koncentrácie je najmenej 46 000 000 eur alebo
- ak ide o koncentráciu podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže ( § 7 ods. 1 písm. b) aspoň jedným z účastníkov koncentrácie, nad ktorým alebo nad časťou ktorého sa kontrola získava, je najmenej 14 000 000 eur, a zároveň celosvetový celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie ktorýmkoľvek ďalším účastníkom koncentrácie je najmenej 46 000 000 eur.
Typy koncentrácií
Podľa jednotlivých typov transakcií môže koncentrácia vzniknúť:
- zlúčením alebo splynutím dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov,
- získaním kontroly podnikateľa/podnikateľov nad podnikom alebo časťou podniku iného podnikateľa/podnikateľov,
- osobitným prípadom získania spoločnej kontroly, ktorým je vytvorenie spoločného podniku viacerými podnikateľmi.
Oznámenie koncentrácie
- uzavretí zmluvy,
- oznámení prijatia návrhu v obchodnej verejnej súťaži,
- doručení rozhodnutia štátneho orgánu podnikateľovi,
- oznámení ponuky na prevzatie,
- dni, keď Európska komisia oznámila podnikateľovi, že vo veci bude konať úrad alebo
- dni, v ktorom nastala iná skutočnosť, na základe ktorej došlo k vzniku koncentrácie.
Postup pri posúdení
Úrad po doručení oznámenia o zamýšľanej koncentrácii zhodnotí, či o ňu naozaj ide. V ďalšom kroku určí jej účastníkov. Posúdi, či spĺňa všetky zákonom predpísané kritériá. Až následne posudzuje možnú koncentráciu zo súťažného pohľadu.
Rozhodnutie o koncentrácii
Protimonopolný úrad má tri možnosti, ako rozhodnúť o koncentrácii:
- Ak nevznikajú súťažné obavy, úrad koncentráciu schváli.
- Ak úrad identifikuje súťažné obavy, účastníci konania môžu predložiť návrh podmienok odstraňujúcich súťažné obavy. V prípade, že úrad podmienky akceptuje, koncentráciu s týmito podmienkami schváli a účastníci koncentrácie ich musia následne plniť. Úrad však navrhnuté podmienky nemusí akceptovať, pokiaľ vyhodnotí, že nie sú dostatočné na odstránenie súťažných obáv.
- Úrad môže koncentráciu zakázať.
Tretie strany
Tretie strany majú možnosť vyjadriť sa ku koncentrácii, ak sa im zdá, že koncentrácia bude mať na nich nepriaznivý dopad. Úrad vždy zverejňuje začatie správneho konania vo veci koncentrácie, pričom tretie strany, teda fyzické a právnické osoby, môžu predložiť úradu svoje pripomienky, námietky a informácie k oznámeným koncentráciám.
Ak sa rozhodnete zaslať úradu pripomienky ku koncentrácii, je vhodné ich zaslať čo najskôr po zverejnení oznámenia, aby sa úrad, vzhľadom na dodržanie zákonných lehôt, mohol týmito pripomienkami zaoberať v prvej fáze posudzovania oznámenej koncentrácie.
Novela zákona č. 187/2021 o ochrane hospodárskej súťaže od 1.6.2021
Dňa 1.6.2021 vstúpila do platnosti a účinnosti novela zákona č. 187/2021 zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ktorá medzi inými novinkami priniesla zmenu aj v oblasti ochrany pred koncetráciou na trhu. Protimonopolný úrad môže pred skončením konania v nevyhnutne potrebnom rozsahu uložiť rozhodnutím dočasné opatrenie, ak je:
- existuje dôvodný predpoklad, že došlo k porušeniu zákazu dohody obmedzujúcej súťaž alebo k zneužitiu dominantného postavenia a existuje riziko vážneho alebo nenapraviteľného narušenia súťaže, alebo
- je to potrebné na zabezpečenie riadneho a nerušeného priebehu konania.
- z koncentrácie pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia o nej,
- z koncentrácie, ktorá sa zakázala, alebo
- z koncentrácie v rozpore s podmienkou uloženou v rozhodnutí podľa § 11 ods. 3 zákona o ochrane hospodárskej súťaže.
- s rozhodnutím o jej zákaze,
- s podmienkou uloženou v rozhodnutí podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej praxi sa venuje oblasti korporátneho práva, copywritingu a prekladateľskej činnosti.