Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Koncentrácie môžu obmedziť trh – Ako sa voči nim brániť v roku 2025?

Thinkstockphotos 486165022.jpg
Thinkstock
16. septembra 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Koncentrácia je prirodzený proces ekonomického spájania podnikateľov, niekedy však môže obmedziť hospodársku súťaž. Fyzické a právnické osoby, ktoré sa obávajú jej nepriaznivých dôsledkov, sa môžu voči takému správanie subjektov na trhu brániť. V nasledujúcom článku si priblížime akým spôsobom to môžu urobiť.

Koncentráciu upravuje zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako ako „zákon“) v ustanovení § 7. Spájanie podnikov je v praxi bežným prejavom slobodného podnikania v podmienkach trhového hospodárstva. Tým, že sa spoločnosti spájajú, môžu znižovať výrobné a transakčné náklady, zlepšiť svoj inovačný potenciál a celkovo tak stimulovať hospodársku súťaž na trhu. Na druhej strane, navrhované spojenie môže obmedziť hospodársku súťaž, a to najmä vtedy, ak má potenciál znížiť účinnú súťaž. Typickým príkladom zníženia účinnej súťaže je vznik alebo posilnenie dominantného postavenia na určitom trhu na základe koncentrácie.

Koncentrácia je proces ekonomického spájania podnikateľov na trvalom základe, ktorým je
  • fúzia dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov alebo
  • získanie kontroly nad podnikateľom; získaním kontroly nad podnikateľom je získanie priamej alebo nepriamej kontroly jedným podnikateľom alebo viacerými podnikateľmi nad podnikateľom, jeho časťou alebo nad viacerými podnikateľmi alebo nad ich časťami.

Koncentráciou je fúzia alebo cezhraničná fúzia podľa osobitného predpisu ako aj fúzia, pri ktorej sa ekonomicky spájajú podnikatelia pri zachovaní ich právnej samostatnosti, najmä ak existuje spoločné ekonomické riadenie.

Za kontrolu sa pritom považuje možnosť vykonávať rozhodujúci vplyv na činnosť podnikateľa, a to najmä prostredníctvom:

  • vlastníckych práv alebo iných práv,
  • práv, zmlúv alebo na základe iných skutočností, ktoré umožňujú vykonávať rozhodujúci vplyv na zloženie, hlasovanie alebo rozhodovanie orgánov podnikateľa.

Kontrola koncentrácií patrí k nástrojom súťažného práva. Jej podstata spočíva v kontrole operácií na trhu, ktoré v zmysle zákona predstavujú koncentráciu a svojou veľkosťou spadajú pod kontrolu úradu – napĺňajú obratové kritériá stanovené zákonom. Koncentrácia nie je sama o sebe zakázaná, nie je protisúťažnou praktikou, avšak je predmetom kontroly úradu, nakoľko jej podstatou je trvalá zmena štruktúry trhu, a teda vplyv na hospodársku súťaž.

Základný cieľ, ktorý kontrola koncentrácií sleduje, je zabrániť vzniku takých trhových štruktúr, ktoré by viedli k narušeniu trhového prostredia. Kontrola koncentrácií teda predstavuje kontrolu vykonávanú ex ante, na rozdiel od činnosti úradu v oblasti antitrustu, kde úrad zasahuje ex post (následne). Pri posudzovaní koncentrácií úrad predikuje trhovú štruktúru, ktorá by mala nastať po koncentrácii.

Koncentrácia podnikateľov môže mať na súťaž aj pozitívny vplyv, spájajúce sa spoločnosti môžu znižovať výrobné a transakčné náklady, zlepšiť svoj inovačný potenciál a tak celkovo stimulovať hospodársku súťaž na trhu. Úrad zakáže iba takú koncentráciu, ktorá vyvoláva obavy, že sa v jej dôsledku značne naruší účinná súťaž na trhu.

Obratové kritériá

Nie všetky spojenia medzi podnikateľmi podliehajú kontrole zo strany Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ale len tie, v prípade ktorých sú naplnené zákonom stanovené obratové kritériá. Účelom ich nastavenia bolo zachytiť koncentrácie subjektov s určitou silou, v prípade ktorých je potrebné, aby spadali pod kontrolný mechanizmus.

Protimonopolný úrad SR kontroluje subjekty v nasledujúcich prípadoch:

Spoločný celkový obrat účastníkov koncentrácie dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie v Slovenskej republike je najmenej 46 000 000 eur a aspoň dvaja účastníci koncentrácie dosiahli v Slovenskej republike celkový obrat každý najmenej 14 000 000 eur za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie.

Celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie predchádzajúce vzniku koncentrácie v Slovenskej republike:

  • ak ide o koncentráciu podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže ( § 7 ods. 1 písm. a) aspoň jedným z účastníkov koncentrácie je najmenej 14 000 000 eur, a zároveň celosvetový celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie ďalším účastníkom koncentrácie je najmenej 46 000 000 eur alebo
  • ak ide o koncentráciu podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže ( § 7 ods. 1 písm. b) aspoň jedným z účastníkov koncentrácie, nad ktorým alebo nad časťou ktorého sa kontrola získava, je najmenej 14 000 000 eur, a zároveň celosvetový celkový obrat dosiahnutý za účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie ktorýmkoľvek ďalším účastníkom koncentrácie je najmenej 46 000 000 eur.

Typy koncentrácií

Podľa jednotlivých typov transakcií môže koncentrácia vzniknúť:

  • zlúčením alebo splynutím dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov,
  • získaním kontroly podnikateľa/podnikateľov nad podnikom alebo časťou podniku iného podnikateľa/podnikateľov,
  • osobitným prípadom získania spoločnej kontroly, ktorým je vytvorenie spoločného podniku viacerými podnikateľmi.

Oznámenie koncentrácie

Koncentrácia, ktorá podlieha kontrole úradu sa musí oznámiť úradu predtým, ako sa začnú vykonávať práva a povinnosti, ktoré vyplývajú z koncentrácie a po:
  • uzavretí zmluvy,
  • oznámení prijatia návrhu v obchodnej verejnej súťaži,
  • doručení rozhodnutia štátneho orgánu podnikateľovi,
  • oznámení ponuky na prevzatie,
  • dni, keď Európska komisia oznámila podnikateľovi, že vo veci bude konať úrad alebo
  • dni, v ktorom nastala iná skutočnosť, na základe ktorej došlo k vzniku koncentrácie.

Kto oznamuje koncentráciu?

Zákon rozlišuje, kto je oznamovateľom koncentrácie v § 9 ods. 2 zákona nasledovne:
  • pri zlúčení alebo splynutí dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov podávajú účastníci koncentrácie oznámenie koncentrácie spoločne,
  • pri obchodnej verejnej súťaži vybraný účastník obchodnej verejnej súťaže,
  • pri vydaní rozhodnutia štátneho orgánu o zlúčení alebo o splynutí podnikateľov podľa osobitného predpisu účastníci koncentrácie spoločne,
  • v prípade ponuky na prevzatie navrhovateľ ponuky na prevzatie,
  • inak podnikateľ alebo podnikatelia, ktorí získavajú kontrolu nad podnikateľom.
Úrad môže na odôvodnený návrh podnikateľa zúžiť rozsah náležitostí požadovaných všeobecne záväzným právnym predpisom. Ak úrad počas konania zistí, že zúžený rozsah podkladov na rozhodnutie vo veci nepostačuje, môže účastníka konania vyzvať na ich doplnenie; úrad vyzve účastníka konania na doplnenie podkladov vždy, ak bez doplnenia nie je možné posúdenie koncentrácie. Odo dňa odoslania výzvy na doplnenie oznámenia koncentrácie až do predloženia tohto doplnenia lehota podľa § 35 neplynie.
Oznámenie koncentrácie možno úradu podať vo forme zámeru aj pred uzavretím zmluvy alebo pred tým, ako nastane iná právna skutočnosť, ktorá zakladá fúziu, získanie kontroly nad podnikateľom alebo vytvorenie spoločného podniku za predpokladu, že výsledkom bude koncentrácia, ktorá podlieha kontrole úradu. Oznámenie koncentrácie musí obsahovať aj písomné odôvodnenie a písomné podklady alebo iné písomné informácie, ktoré preukazujú skutočnosti podstatné pre koncentráciu.

Ako oznámiť koncentráciu?

Oznámenie o koncentrácii možno podať
  • elektronickými prostriedkami prostredníctvom
  • poštou na adresu
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky
Drieňová 24
826 03  Bratislava 29 
  • osobne do podateľne úradu počas stránkových hodín, t. j. v pracovných dňoch – pondelok až piatok od 9.00 hod. do 14.00 hod.

Aké náležitosti má oznámenie koncentrácie?

Cieľom úradu pri problematike koncentrácií je efektívne a správne posúdenie ich dopadu na trh. Vzhľadom na to úrad vyžaduje od podnikateľov podrobné informácie a podkladové materiály, ktoré tvoria súčasť oznámenia koncentrácie.

Podrobný popis požadovaných náležitostí Oznámenia koncentrácie a postup pri predkladaní Oznámenia koncentrácie upravuje Vyhláška. Oznámenie obsahuje

  1. súhrnný opis koncentrácie,
  2. základné informácie o účastníkoch koncentrácie,
  3. detailný opis koncentrácie,
  4. informácie o kontrole a personálnych prepojeniach účastníkov koncentrácie,
  5. všeobecné trhové informácie,
  6. vymedzenie ovplyvnených trhov a potenciálne ovplyvnených trhov,
  7. údaje o ovplyvnených trhoch a potenciálne ovplyvnených trhoch,
  8. všeobecné podmienky na ovplyvnených trhoch a potenciálne ovplyvnených trhoch,
  9. kooperatívne účinky,
  10. dôvody a účinky koncentrácie a dopad na hospodársku súťaž,
  11. informáciu o oznámení koncentrácie iným orgánom hospodárskej súťaže,
  12. podkladovú dokumentáciu.
Oznámenie koncentrácie sa predkladá na formulári, ktorého vzor nájdete tu: Vzor oznámenia koncentrácie

Podnikateľ môže požiadať úrad o zúženie rozsahu podkladov podľa § 9 ods. 3 zákona. Pre zefektívnenie procesu rozhodovania o vyhovení konkrétneho zúženia podkladov je vhodné využiť možnosť konzultácie v rámci prednotifikačných kontaktov.

Postup pri posúdení

Úrad po doručení oznámenia o zamýšľanej koncentrácii zhodnotí, či o ňu naozaj ide. V ďalšom kroku určí jej účastníkov. Posúdi, či spĺňa všetky zákonom predpísané kritériá. Až následne posudzuje možnú koncentráciu zo súťažného pohľadu.

Rozhodnutie o koncentrácii

Protimonopolný úrad má tri možnosti, ako rozhodnúť o koncentrácii:

  1. Ak nevznikajú súťažné obavy, úrad koncentráciu schváli.
  2. Ak úrad identifikuje súťažné obavy, účastníci konania môžu predložiť návrh podmienok odstraňujúcich súťažné obavy. V prípade, že úrad podmienky akceptuje, koncentráciu s týmito podmienkami schváli a účastníci koncentrácie ich musia následne plniť. Úrad však navrhnuté podmienky nemusí akceptovať, pokiaľ vyhodnotí, že nie sú dostatočné na odstránenie súťažných obáv.
  3. Úrad môže koncentráciu zakázať.
277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Súvisiace články v seriáli "Ochranna podnikania"

Zobraziť všetky články v seriáli "Ochranna podnikania"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

hospodárska súťažkoncentráciaobranarok 2025

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Bezpečnostný manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

09dec8:30Ako legálne ušetriť na daniach – základy daňového modelovania (predmetom školenia nie je informovať o daňových zmenách ale o možnostiach daňového plánovania)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Ostatné dane

09dec8:30Praktické skúsenosti po novele zákona o majetku obcí8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

09dec8:30Praktické skúsenosti po novele zákona o majetku obcí8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X