- Podnikam.sk
- Články
- Legislatívne zmeny
- Čo musí prevádzka spĺňať, aby ju schválila hygiena v roku 2022?
Čo musí prevádzka spĺňať, aby ju schválila hygiena v roku 2022?

Ak si na vykonávanie podnikateľskej činnosti kupujete, prípadne plánujete prenajať, priestory, pripravte sa na to, že bez povolenia od hygieny to nepôjde. V nasledujúcom článku sa dozviete, na čo je potrebné sa pripraviť.
Bez povolenia hygieny ani krok
Pre uvedenie priestorov, v ktorých sa vykonáva podnikateľská činnosť do prevádzky je potrebné predložiť žiadosť na posúdenie miestne príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. Toto ustanovuje zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v § 52. O schválenie je nutné žiadať pri uvedení do prevádzky nielen pri reštaurácii, či predajni, ale aj pri výrobných halách, kanceláriách a iných priestoroch, kde podnikateľ prevádzkuje akúkoľvek svoju podnikateľskú činnosť. O schválenie je nutné požiadať aj pri prenajatých priestoroch. Žiadosť o vydanie rozhodnutia nájdete na stránke miestne príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Ako príklad uvádzame žiadosť z bratislavského regionálneho úradu: Žiadosť o vydanie rozhodnutia.
Za využívanie priestoru na podnikanie schválenej žiadosti vám hrozí pokuta vo výške od 150 eur do 20 000 eur.
Povinnosť predložiť návrh na vydanie rozhodnutia na uvedenie priestorov do prevádzky sa od 21.7.2020 nevzťahuje na
- priestory, pre ktoré už bolo vydané rozhodnutie a došlo k zmene prevádzkovateľa za podmienky, že nedošlo k zmene podmienok prevádzky
- ubytovacie zariadenia, okrem zariadení sociálnych služieb
- telovýchovno-športové zariadenia
- zariadenia starostlivosti o ľudské telo
- prevádzky verejného stravovania bez výroby hotových pokrmov, stánky s rýchlym občerstvením a zariadenia s ambulantným predajom
- administratívne priestory
- priestory, v ktorých sa vykonáva živnosť kúpy tovaru na účel jeho predaja konečnému spotrebiteľovi, okrem predaja pokrmov, nápojov alebo potravín (t.j. aj výživových doplnkov).
Prevádzkový poriadok
K žiadosti o vydanie rozhodnutia je často nutné prikladať aj prevádzkový poriadok, ktorý sa schvaľuje samostatne. Prevádzkový poriadok je súhrn opatrení na ochranu zdravia zamestnanca a na ochranu verejného zdravia v zariadení, v ktorom existuje riziko. Prevádzkový poriadok sa líši vzhľadom na vybranú podnikateľskú oblasť.
Podľa zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia musia mať vypracovaný prevádzkový poriadok:
- Prírodné kúpaliská a umelé kúpaliská
- Ubytovacie zariadenia
- Telovýchovno-športové zariadenia
- Zariadenia starostlivosti o ľudské telo
- Zariadenia pre deti a mládež
- Zariadenia spoločného stravovania
- Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zdravotnícki pracovníci
- Pracoviská s výskytom chemických a biologických faktorov, hluku, vibrácií
- Pri manipulácii s bremenami
- Ak výsledky hodnotenia zdravotného rizika preukážu záťaž zamestnancov teplom alebo chladom
- Ak výsledky posúdenia preukážu zvýšenú fyzickú záťaž zamestnancov
- Pri práci s azbestom
Schválený prevádzkový poriadok je následne podnikateľ povinný dôsledne dodržiavať.
Viac o prevádzkovom poriadku sa dočítate v článku Prevádzkový poriadok v roku 2022