Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Čo musí prevádzka spĺňať, aby ju schválila hygiena v roku 2024?

DPH na potraviny sa na 10 % nezníži
Schválenie prevádzky od hygieny. Zdroj. Ilustračné foto: SITA
19. apríla 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Ak si na vykonávanie podnikateľskej činnosti kupujete, prípadne plánujete prenajať, priestory, pripravte sa na to, že bez povolenia od hygieny to nepôjde. V nasledujúcom článku sa dozviete, na čo je potrebné sa pripraviť pri vybavovaní povolenia.

Bez povolenia hygieny ani krok

Pre uvedenie priestorov, v ktorých sa vykonáva podnikateľská činnosť do prevádzky je potrebné predložiť žiadosť na posúdenie miestne príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. Toto ustanovuje zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v § 52.

Predložiť žiadosť o vydanie rozhodnutia orgánu verejného zdravotníctva k návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhu na zmenu v ich prevádzkovaní alebo o návrhu na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky je potrebné pre všetky prevádzky okrem prevádzok, kde stačí oznámenie. Povinnosť sa vzťahuje na prvého prevádzkovateľa. Pokiaľ dôjde k zmene osoby prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky, pre nasledujúceho prevádzkovateľa platí oznamovacia povinnosť bez návrhu na vydanie rozhodnutia.

Príklady prevádzok, kedy je potrebné požiadať príslušný orgán verejného zdravotníctva o vydanie rozhodnutia na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhu na zmenu v ich prevádzkovaní alebo k návrhu na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky, ak si to vyžaduje objektivizáciu faktorov životného prostredia alebo pracovného prostredia a o návrhoch na uvedenie potravinárskych objektov do užívania:

  • Pracoviská, na ktorých sa môžu vyskytovať faktory práce a pracovného prostredia ( hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie, elektromagnetické pole, ultrafialové žiarenie, infračervené žiarenie, laserové žiarenie, intenzívne pulzné svetlo, záťaž teplom, záťaž chladom, chemické faktory, karcinogénne a mutagénne faktory, fyzická záťaž pri práci, psychická pracovná záťaž, zvýšený tlak vzduchu)
  • Umelé kúpaliská
  • Prírodné kúpaliská
  • Zariadenie sociálnych služieb ( ak sa poskytuje pobytová forma)
  • Zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately ( ak sa poskytuje pobytová forma)
  • Zariadenia jednodňovej zdravotnej starostlivosti
  • Pohrebiská
  • Pohrebná služba
  • Krematórium
  • Priestory balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov
  • Všetky ostatné zariadenia, v ktorých sa poskytuje služba výchovy a starostlivosti o deti a mládež
  • Školské stravovacie zariadenia
  • Prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť starostlivosti o deti do šesť rokov veku dieťaťa
  • Zariadenia spoločného stravovania na pracoviskách
  • Zariadenia spoločného stravovania v sociálnych službách a iných podobných uzavretých zariadeniach spoločného stravovania seniorov
  • Zariadenia spoločného stravovania v zdravotníckych zariadeniach
  • Zariadenia spoločného stravovania v prevádzkach verejného stravovania s výrobou hotových pokrmov
  • Predajne potravín
  • Sklady potravín
  • Výrobne potravín (vrátane výživových doplnkov, prídavných látok potravín, aróm, enzýmov atď.)
  • Potravinárske objekty
  • Výrobne obalov a materiálov prichádzajúcich do kontaktu s potravinami
  • Výrobne kozmetických výrobkov, baliarne a sklady kozmetických výrobkov
  • Zariadenia pre deti a mládež, ktoré majú oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie
  • Zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa
  • Prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť výchovy a mimoškolského vzdelávania detí a mládeže
  • Ambulancia všeobecná
  • Ambulancia špecializovaná
  • Ambulancia zubná
  • Nemocnica – lôžkové časti
  • SVALZ – spoločné vyšetrovacie a laboratórne zložky
  • Stacionáre
  • ADOS – agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti
  • Mobilný hospic

O schválenie je nutné požiadať aj pri prenajatých priestoroch.

Žiadosť o vydanie rozhodnutia nájdete na stránke miestne príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Príklad žiadosti nájdete tu: Žiadosť o vydanie rozhodnutia.

Podanie žiadosti je možné listinne alebo elektronicky:

Služba je spojená s povinnosťou uhradenia správneho poplatku. Pre listinné podanie 50 eur a v prípade elektronického podania 25 eur.

Za využívanie priestoru na podnikanie bez schválenej žiadosti vám hrozí pokuta vo výške od 150 eur do 20 000 eur.

Povinnosť predložiť návrh na vydanie rozhodnutia na uvedenie priestorov do prevádzky sa nevzťahuje na

  • priestory, na ktoré už bolo vydané rozhodnutie podľa § 13 ods. 4 písm. a), pri zmene osoby prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky,
  • ubytovacie zariadenia okrem zariadení sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje pobytová forma sociálnej služby, a zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorých sa vykonávajú opatrenia pobytovou formou,
  • telovýchovno – športové zariadenia,
  • zariadenia starostlivosti o ľudské telo,
  • prevádzky verejného stravovania bez výroby hotových pokrmov, stánky s rýchlym občerstvením a na iné zariadenia s ambulantným predajom pokrmov a nápojov a na zotavovacích podujatiach a iných hromadných podujatiach,
  • administratívne priestory,
  • priestory, v ktorých sa vykonáva živnosť kúpy tovaru na účel jeho predaja konečnému spotrebiteľovi okrem predaja pokrmov, nápojov alebo potravín.

Prevádzkový poriadok

K žiadosti o vydanie rozhodnutia je často nutné prikladať aj prevádzkový poriadok, ktorý sa schvaľuje samostatne. Prevádzkový poriadok je súhrn opatrení na ochranu zdravia zamestnanca a na ochranu verejného zdravia v zariadení, v ktorom existuje riziko. Prevádzkový poriadok sa líši vzhľadom na vybranú podnikateľskú oblasť.

Podľa zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia musia mať vypracovaný prevádzkový poriadok:

  • Prírodné kúpaliská a umelé kúpaliská
  • Ubytovacie zariadenia
  • Telovýchovno-športové zariadenia
  • Zariadenia starostlivosti o ľudské telo
  • Zariadenia pre deti a mládež
  • Zariadenia spoločného stravovania
  • Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zdravotnícki pracovníci
  • Pracoviská s výskytom chemických a biologických faktorov, hluku, vibrácií
  • Pri manipulácii s bremenami
  • Ak výsledky hodnotenia zdravotného rizika preukážu záťaž zamestnancov teplom alebo chladom
  • Ak výsledky posúdenia preukážu zvýšenú fyzickú záťaž zamestnancov
  • Pri práci s azbestom

Schválený prevádzkový poriadok je následne podnikateľ povinný dôsledne dodržiavať.

Viac o prevádzkovom poriadku sa dočítate v článku Prevádzkový poriadok v roku 2024

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Naštartujte svoj biznisnovela zákonapodnikateľská činnosťprevádzkarok 2024schválenie od hygieny

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Legislatívne zmeny

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

06máj8:30Právne minimum pre starostov a primátorov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva, zákony

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X