- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Aké povinnosti má prevádzkovateľ e-shopu z pohľadu ochrany osobných údajov v roku 2020?
Aké povinnosti má prevádzkovateľ e-shopu z pohľadu ochrany osobných údajov v roku 2020?

Najmä v súčasnej situácii stále viac obchodníkov prechádza do online priestoru, kde sa nákup tovarov a služieb uskutočňuje prostredníctvom internetu. Internetový obchod, alebo e-shop je možné definovať ako predaj tovaru alebo služieb s využitím informačných a komunikačných technológií a webových aplikácií v prostredí internetu, kde na jednej strane tohto vzťahu je prevádzkovateľ e-shopu a na druhej zákazník e-shopu. Medzi prevádzkovateľom a zákazníkom dochádza k uzavretiu kúpnej zmluvy realizovanej cez internet (zmluva uzavretá na diaľku). Súčasťou takejto zmluvy je aj získavanie informácií, vrátane osobných údajov zákazníka. Prevádzkovateľ e-shopu by sa mal zamerať najmä na štyri základné okruhy – právny základ spracúvania, splnenie povinnosti viesť záznamy, plnenie informačnej povinnosti voči dotknutým osobám – zákazníkom a zaistenie bezpečnosti spracúvaných osobných údajov.
Právny základ spracúvania osobných údajov prevádzkovateľom e-shopu
Zaznamenávanie osobných údajov zákazníka konkrétneho e-shopu je z pohľadu pravidiel ochrany osobných údajov spracúvaním osobných údajov zákazníka. Účelom spracúvania osobných údajov zákazníka je najčastejšie uzavretie kúpnej zmluvy a následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru alebo služby a prípadné poskytnutie iných súvisiacich služieb (reklamačné a iné povinnosti).
Pri spracúvaní osobných údajov zákazníkov je dôležitý najmä účel ich spracovania. K najčastejším účelom spracúvania osobných údajov pri e-shope patria:
Spracúvanie osobných údajov zákazníkov prevádzkovateľom e-shopu prebieha najmä na účely:
- objednávka tovaru/služieb (kúpna zmluva)
- marketingová komunikácia so zákazníkom (napr. zasielanie newslettera, iné formy priameho marketingu, a pod.) – spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov (v nevyhnutnom rozsahu) je oprávnený záujem prevádzkovateľa e-shopu, napríklad informovanie zákazníka o novom tovare a službách daného e-shopu s cieľom podporiť ich predajnosť,
- marketingová komunikácia s dotknutou osobou bez predchádzajúceho vzťahu – je potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby,
- vernostný program – je potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby,
- spotrebiteľská súťaž – je potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Povinnosti prevádzkovateľa e-shopu
- Postavenie zákazníka e-shopu ako dotknutej osoby
- Technické aspekty
- Príjemcovia v prípade e-shopu
- Cezhraničné spracúvanie/prenos osobných údajov zákazníkov e-shopu
- Osobitné spôsoby spracúvania osobných údajov prevádzkovateľom e-shopu
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.