- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Ako funguje agentúra dočasného zamestnávania a ako ju založiť v roku 2023?
Ako funguje agentúra dočasného zamestnávania a ako ju založiť v roku 2023?
Povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania
- bezúhonnosť, pričom u právnickej osoby musí podmienku bezúhonnosti spĺňať aj osoba, ktorá koná v mene agentúry dočasného zamestnávania (bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako 3 mesiace, o výpis z registra trestov požiada Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky priamo ústredie),
- žiadne evidované nedoplatky voči daňovému úradu alebo colnému úradu,
- žiadne evidované nedoplatky na sociálnom a zdravotnom poistení,
- zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- vlastné alebo prenajaté priestory,
- vlastné imanie vo výške najmenej 30 000 eur, ak ide o právnickú osobu (ústredie zisťuje splnenie tejto podmienky vo verejnej časti registra účtovných závierok),
- vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, u právnickej osoby musí túto podmienku spĺňať fyzická osoba, ktorá koná v mene agentúry dočasného zamestnávania,
- vypracovaný projekt vykonávania činnosti agentúry dočasného zamestnávania vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- personálne zabezpečenie vykonávania činnosti agentúry dočasného zamestnávania,
- banková záruka v hodnote najmenej 15 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
- žiadne evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru.
Žiadosť o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania
- názov, sídlo, identifikačné číslo právnickej osoby a druh ekonomickej činnosti právnickej osoby alebo meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu fyzickej osoby,
- doklady o dosiahnutom stupni vzdelania fyzickej osoby; u právnickej osoby doklady o dosiahnutom stupni vzdelania osoby, ktorá koná v mene právnickej osoby,
- kraj alebo kraje, v ktorých právnická osoba alebo fyzická osoba bude vykonávať svoju činnosť.
- údaje o fyzickej osobe potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov (meno, priezvisko, rodné priezvisko, pôvodné meno alebo priezvisko, ak došlo k zmene mena alebo zmene priezviska, prípadne prezývku osoby, ktorej sa žiadosť týka; dátum narodenia, rodné číslo, miesto a okres narodenia, adresu trvalého pobytu a u osoby narodenej v cudzine aj štát narodenia; štátne občianstvo; číslo OP resp. číslo pasu; pohlavie; meno, priezvisko a rodné priezvisko oboch rodičov),
- doklad o skončení vysokoškolského vzdelania druhého stupňa – overená fotokópia,
- projekt vykonávania činnosti ADZ, vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- doklad o vlastníctve priestorov alebo zmluvu o nájme priestorov,
- doklad preukazujúci bankovú záruku v hodnote najmenej 15 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
- potvrdenie daňového úradu a colného úradu nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemá daňový nedoplatok a colný nedoplatok,
- potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemajú voči fyzickej osobe evidované pohľadávky na preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, na poistnom na sociálne poistenie a na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové poistenie,
- potvrdenie inšpektorátu práce nie staršie ako tri mesiace o tom, že neporušila zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti,
- doklad preukazujúci skutočnosť, že nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru- čestné prehlásenie,
- doklad preukazujúci materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti ADZ – čestné prehlásenie s priložením inventáru,
- doklad preukazujúci personálne zabezpečenie vykonávania činnosti ADZ – čestné prehlásenie, kto bude zabezpečovať činnosť agentúry po personálnej stránke,
- okruh spolupracujúcich subjektov zoznam zamestnávateľov, ku ktorým bude ADZ prideľovať zamestnancov,
- správny poplatok v hodnote 500 eur.
- údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov, týkajúce sa osoby konajúcej v mene ADZ (meno, priezvisko, rodné priezvisko, pôvodné meno alebo priezvisko, ak došlo k zmene mena alebo zmene priezviska, prípadne prezývku osoby, ktorej sa žiadosť týka; dátum narodenia, rodné číslo, miesto a okres narodenia, adresu trvalého pobytu a u osoby narodenej v cudzine aj štát narodenia; štátne občianstvo; číslo OP resp. číslo pasu; pohlavie; meno, priezvisko a rodné priezvisko oboch rodičov),
- doklad o skončení vysokoškolského vzdelania druhého stupňa osoby, ktorá koná v mene ADZ – overená kópia,
- projekt vykonávania činnosti ADZ, vrátane kalkulácie predpokladaných príjmov a výdavkov,
- doklad o vlastníctve priestorov alebo zmluvu o nájme priestorov,
- potvrdenie daňového úradu a colného úradu nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemá daňový nedoplatok a colný nedoplatok,
- potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne nie staršie ako tri mesiace o tom, že nemajú voči právnickej evidované pohľadávky na preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, na poistnom na sociálne poistenie a na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie,
- potvrdenie inšpektorátu práce nie staršie ako tri mesiace o tom, že neporušila zákaz nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti,
- doklad preukazujúci skutočnosť, že nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru – čestné prehlásenie,
- doklad preukazujúci materiálne vybavenie na vykonávanie činnosti ADZ – čestné prehlásenie s priložením inventáru,
- doklad preukazujúci personálne zabezpečenie vykonávania činnosti ADZ – formou organizačnej štruktúry jednotlivých pozícií – čestné prehlásenie, kto bude zabezpečovať činnosť agentúry po personálnej stránke,
- okruh spolupracujúcich subjektov-zoznam zamestnávateľov, ku ktorým bude ADZ prideľovať zamestnancov,
- správny poplatok v hodnote 1 000 eur.
Podmienky požadované voči žiadateľovi, v zmysle § 70 ods. 7 písm. a), b), c) zákona o službách zamestnanosti (potvrdenie z daňového a colného úradu, potvrdenie každej zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne aj potvrdenie inšpektorátu práce), na ktorých zisťovanie a preukazovanie splnenia sa primerane vzťahuje § 70 ods. 8, zisťuje ústredie. Finančné riaditeľstvo, zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa a Národný inšpektorát práce sú povinní do 15 pracovných dní poskytnúť úradu elektronicky z informačného systému informácie týkajúce sa splnenia podmienok. Splnenie uvedených podmienok môže žiadateľ preukázať aj sám.
Výška správnych poplatkov:
vydanie povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania
pre fyzickú osobu 500 eur
pre právnickú osobu 1 000 eur
zmena povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania
pre fyzickú osobu 250 eur
pre právnickú osobu 500 eur
vyhotovenie duplikátu povolenia na činnosť 5 eur
Správny poplatok je možné uhradiť na základe platobného predpisu, ktorý vystaví Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny SR po predložení žiadosti o vydanie povolenia, zmeny alebo vystavení duplikátu.
Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania
- právnická osoba alebo fyzická osoba ukladá zamestnancovi pracovné úlohy, organizuje, riadi a kontroluje jeho prácu a dáva mu na tento účel pokyny,
- táto činnosť sa vykonáva prevažne v priestoroch právnickej osoby alebo fyzickej osoby a prevažne jej pracovnými prostriedkami alebo táto činnosť sa prevažne vykonáva na zariadeniach právnickej osoby alebo fyzickej osoby a
- ide o činnosť, ktorú má právnická osoba alebo fyzická osoba ako predmet svojej činnosti zapísanú v príslušnom registri.
- pracovný čas, prestávky v práci, odpočinok, práca nadčas, pracovná pohotovosť, práca v noci, dovolenka a sviatky,
- mzdové podmienky,
- bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci,
- náhrada škody v prípade pracovných úrazov alebo chorôb z povolania,
- náhrada pri platobnej neschopnosti a ochrana nárokov dočasných zamestnancov,
- ochrana tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacich žien, žien a mužov starajúcich sa o deti a mladistvých,
- právo na kolektívne vyjednávanie,
- podmienky stravovania.
- informuje dočasných zamestnancov o všetkých svojich voľných pracovných miestach tak, aby im bola poskytnutá rovnaká príležitosť ako ostatným zamestnancom získať trvalé zamestnanie,
- zabezpečí dočasným zamestnancom prístup k svojim sociálnym službám, za rovnakých podmienok ako svojim zamestnancom, ak tomu nebránia objektívne dôvody,
- umožní dočasným zamestnancom prístup k vzdelávaniu rovnako ako svojim zamestnancom,
- poskytuje zástupcom zamestnancov informácie o využívaní dočasných zamestnancov v rámci informácií o svojej situácii v zamestnanosti.
Povinnosti agentúry dočasného zamestnávania
- zabezpečovať ochranu osobných údajov dočasného agentúrneho zamestnanca podľa osobitného predpisu,
- umožniť dočasnému agentúrnemu zamestnancovi uplatniť právo na slobodu združovania sa a právo na kolektívne vyjednávanie,
- umožniť prístup dočasnému agentúrnemu zamestnancovi k odbornému vzdelávaniu alebo k získaniu odborných zručností, a to aj pred jeho pridelením alebo v období medzi jeho prideleniami k užívateľskému zamestnávateľovi, s cieľom zvýšiť jeho zamestnateľnosť,
- umožniť prístup dočasnému agentúrnemu zamestnancovi k zariadeniam starostlivosti o deti,
- vytvoriť podmienky na výkon kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti služieb zamestnanosti, poskytnúť informácie a doklady orgánom kontroly a
- poskytovať ústrediu správu o svojej činnosti za predchádzajúci kalendárny rok na formulári, ktorého vzor určí ústredie, v termíne do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka,
- disponovať vlastným imaním v hodnote najmenej 30 000 eur (ústredie zisťuje splnenie tejto podmienky vo verejnej časti registra účtovných závierok).
- neprideľovala dočasných agentúrnych zamestnancov v období jedného roka,
- nesplnila povinnosť podľa odseku 1 písm. f) alebo písm. g) alebo v správe o činnosti uviedla nepravdivé údaje,
- porušila zákaz nelegálneho zamestnávania.
- príslušný daňový úrad, ktorý zistil porušenie právnych predpisov v oblasti daní,
- príslušný úrad, ktorý zistil porušenie právnych predpisov v oblasti služieb zamestnanosti,
- príslušný inšpektorát práce, ktorý zistil porušenie pracovnoprávnych predpisov, predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, a predpisov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- Sociálna poisťovňa, ak zistila nesplnenie povinností odvodu poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie,
- zástupca zamestnancov, ak bolo kontrolou podľa osobitného predpisu zistené porušenie pracovnoprávnych predpisov,
- fyzická osoba, ktorá bola činnosťou agentúry dočasného zamestnávania poškodená.
Každá ADZ je zároveň povinná predložiť za rok 2022 správu o svojej činnosti, ktorá sa predkladá na formulári predpísanom Ústredím. Povinnosť predložiť uvedenú správu majú všetky ADZ do 31.3.2023. Od 1.1.2023 pritom nastala novelou zákona o službách zamestnanosti zmena, ktorá ustanovuje, že za rok 2023 bude ADZ predkladať správu o svojej činnosti už len výlučne elektronicky, a to prostredníctvom elektronického formuláru zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti, ktorý obsahuje údaje v určenom rozsahu (nový portál https://poskytovatel.gov.sk/).
Upozornenie:
Povinnosť poskytovať správu o svojej činnosti sa vzťahuje na každú ADZ, a to aj v prípade, ak v priebehu kalendárneho roka nepridelila žiadneho dočasného agentúrneho zamestnanca. Údaje o dočasne pridelených zamestnancoch môže ADZ nahrávať do informačného systému priebežne.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.