Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Zneužitie dominantného postavenia – ako sa proti nemu brániť v roku 2024?

Thinkstockphotos 578299380.jpg
Thinkstock
1. decembra 2023 Zdroj Podnikam.sk/MG Tlačiť

Dominantné postavenie na určitom trhu môže zvádzať podnikateľov k zneužívaniu svojej silnej pozície. V konečnom dôsledku tým najviac poškodzujú spotrebiteľov. Zneužitie dominantného postavenia sa meria podľa miery škody. Teda na logickom dokazovaní, ako takéto dominantné konanie škodlivo vplýva na samotného spotrebiteľa.

Čo je dominantné postavenie?

Dominantné postavenie na relevantnom trhu má podnikateľ alebo niekoľko podnikateľov, ktorí nie sú vystavení podstatnej súťaži a ktorí sa vzhľadom na svoju ekonomickú silu môžu správať nezávisle.

Protimonopolný úrad SR v záujme ochrany hospodárskej súťaže zasahuje, okrem iného, aj voči podnikateľom, ktorí zneužívajú svoje dominantné postavenie. Zmyslom je zabezpečiť, aby zo strany dominantných podnikov nedochádzalo k zneužívaniu ich silnej trhovej pozície, pričom úrad sa zameriava na také druhy správania, ktoré najviac poškodzujú spotrebiteľov.

Nevyhnutným predpokladom pre postup podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže je preukázanie existencie dominantného postavenia na relevantnom trhu. Pri určovaní dominancie sa vychádza z trhového podielu podnikateľa na relevantnom trhu, jeho vývoja, zohľadňujú sa však aj ďalšie faktory ako štruktúra trhu, bariéry vstupu na trh a vyrovnávacia kúpna sila. Z uvedeného je zrejmé, že určenie dominantného postavenia sa posudzuje od prípadu k prípadu na základe zohľadnenia vyššie uvedených znakov.

Samotné dominantné postavenie nie je zakázané

Dominantné postavenie samo o sebe zakázané nie je. Podnikatelia sa prirodzene snažia trh dobyť. Predovšetkým zvyšovaním efektívnosti, inováciami, zlepšovaním kvality a znižovaním cien. Nesmú ale svoje dominantné postavenie zneužívať, obmedzovať konkurenčný tlak a sťažovať vstup na trh iným.

Najčastejšie spôsoby zneužívania dominantného postavenia

Zneužívanie dominantného postavenia môže mať viacero foriem. Vylučovacie praktiky vedú k obmedzeniu alebo vylúčeniu konkurentov, napr. na liberalizovaných trhoch sa podnikatelia snažia sťažiť vstup nových hráčov, čím sa strácajú možné efekty z liberalizácie a tlaku súťaže. Vykorisťovateľské praktiky vedú k priamemu poklesu prospechu spotrebiteľa, teda k vyberaniu „renty“ na jeho úkor, ktorú by nedominantná firma nemohla získať.
Zneužitím dominantného postavenia na relevantnom trhu je najmä:
  • priame alebo nepriame uplatňovanie neprimeraných cien alebo iných neprimeraných obchodných podmienok,
  • obmedzenie výroby, odbytu alebo technického vývoja tovaru na úkor spotrebiteľov,
  • uplatňovanie rozdielnych podmienok pri zhodnom alebo pri porovnateľnom plnení voči jednotlivým podnikateľom, ktorými sú alebo môžu byť títo podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži, alebo
  • viazanie súhlasu s uzavretím zmluvy na podmienku, že druhá zmluvná strana prijme aj ďalšie záväzky, ktoré svojou povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia s predmetom tejto zmluvy.

Dominant sa môže snažiť vytlačiť svojich konkurentov z trhu aj predátorským správaním.

Po tom čo úrad zadefinuje  relevantný trh posúdi, či má dotknutý podnikateľ na ňom dominantné postavenie, keďže zistenie existencie dominancie je základným predpokladom pre posúdenie, či došlo k zneužitiu dominantného postavenia.

Dominancia bola definovaná európskym súťažným právom ako pozícia ekonomickej sily podnikateľa, ktorá mu umožňuje brániť udržiavaniu efektívnej súťaže na relevantnom trhu tým, že sa môže správať v značnom rozsahu nezávisle od svojich konkurentov, zákazníkov a v konečnom dôsledku aj spotrebiteľov. Schopnosť správať sa nezávisle sa pritom odvíja od stupňa súťažných tlakov, ktoré sú na neho vyvíjané. Dominancia je tiež stav, keď súťažné tlaky vyvíjané na podnikateľa  nie sú dostatočné a tak môže mať podnikateľ v dominantnom postavení podstatnú trhovú silu počas dlhšej doby. Vo všeobecnosti je dominancia určovaná viacerými faktormi, ktoré posudzované samostatne nemusia byť určujúce.

Dominantné  postavenie môže mať podnikateľ v postavení predávajúceho, ale aj na strane kupujúceho. Dominancia môže mať tiež formu kolektívnej dominancie, keď dvaja alebo viacerí podnikatelia na trhu majú spoločne dominantné postavenie.

Ako podať podnet

V prípade podozrenia, že podnikateľ zneužíva svoje dominantné postavenie, možno podať podnet na Protimonopolný úrad SR. Podnet by mal obsahovať označenie podnikateľa/-ľov a popis jeho/ich správania, ktoré podľa Vás predstavuje zneužitie dominantného postavenia. Ak máte dôkazy o takomto konaní, je vhodné ich k podnetu priložiť.

Na uľahčenie podávania podnetu je k dispozícii vzor formulára. Môžete si ho stiahnuť po kliknutí na jeden z nasledujúcich odkazov a vyplniť:

Váš podnet momentálne môžete Protimonopolnému úradu SR adresovať

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky
Drieňová 24
826 03 Bratislava 29
  • osobne do podateľne úradu počas stránkových hodín, t. j.
    v pracovných dňoch – pondelok až piatok od 9.00 hod. do 14.00 hod. O prípadných zmenách stránkových hodín Protimonopolný úrad SR informuje aj prostredníctvom sekcie Podateľňa tohto webového sídla.

Súvisiace články v seriáli "Ochranna podnikania"

Zobraziť všetky články v seriáli "Ochranna podnikania"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

dominantné postaveniehospodárska súťažobranaPrémiový obsahrok 2024

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Bezpečnostný manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X