Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Crowdfunding – moderný spôsob ako financovať biznis plán

Podanie rúk, handshake, tím
Thinkstock
4. marca 2020 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Crowdfunding (financovanie projektu „davom“) je jednou z alternatívnych foriem financovania podnikania. Princípom je získanie prostriedkov od veľkej skupiny ľudí ochotnej podporiť váš nápad ešte v štádiu plánov. Tento spôsob financovania stále častejšie využíva aj množstvo Slovákov na získanie kapitálu pre svoj biznis.

Stačí prístup na platformu

Crowdfunding spája ľudí, ktorí chcú investovať s tými, ktorí peniaze naopak potrebujú. Je to niečo ako sociálna sieť na zdieľanie biznis plánov. Namiesto prázdneho sharovania tu záujemcovia o produkt prispejú na jeho zrealizovanie dohodnutú odmenu.  Ide o zozbieranie menších finančných príspevkov od veľkého počtu osôb prostredníctvom internetu.

Cez crowdfunding sa dajú financovať rôzne projekty, od umeleckých, cez charitatívne, výskumné, po podnikateľské projekty. Stačí ak vlastník projektu s nápadom pripraví kampaň a následne mu prispievatelia pomôžu jeho projekt zrealizovať svojimi príspevkami za vopred dohodnutú odmenu.

Základom je zaujať čo najviac ľudí a teda aj získať čo najviac prostriedkov. Vďaka zdieľaniu sa dobré nápady šíria internetom a tak sa z platformy stáva jeden z najúčinnejších reklamných nosičov súčasnosti. Na jednom mieste získate zdroj príjmov aj reklamný nosič.

Môžete len uspieť

Na crowdfundingu získate financie aj reklamu, no nezanedbateľným prínosom je aj malý marketingový prieskum. V boji o financie totiž vstupujete do ringu a musíte uspieť v konkurencii.

Ak váš nápad nezaujme dostatočný počet ľudí, ktorí ho podporia, je veľmi malá nádej, že bude atraktívny na klasickom trhu. Takže už tu môžete získať cenné informácie od širokého spektra potenciálnych užívateľov a projekt vylepšiť.

Na crowdfundingovej platforme totiž môžete inzerovať bez obmedzení a pokúšať sa o úspech s novým vylepšením. Ak sa vám podarí zaujať dostatočný počet platiacich zákazníkov, zároveň sa zvyšuje aj istota, že zaujmete aj mimo platformy. Takýto spotrebiteľský prieskum je pre úspech v podnikaný nenahraditeľný.

Možností je viac

Pri crowdfundingu je možné využiť viacero typov podpory. Podľa nich sú rozdelené aj samotné weby podporujúce túto „výmenu“.

Najbežnejšia je forma priamej finančnej podpory, výmenou za konečnú službu, alebo produkt. Prispievateľ teda za svoj príspevok získava to, na čo poskytol financie, či už je to kniha, CD, hra, kozmetika, alebo čokoľvek, čo je zámerom zadávateľa projektu.

Neziskové spoločnosti a nadácie využívajú možnosť daru pre dobrú myšlienku. Napríklad pomoc deťom, usporiadanie koncertu, či humanitárnu pomoc. Odmenou je dobrý pocit.

Ďalšou možnosťou je pôžička na realizáciu projektu. Takto je možné získať aj vyššiu sumu peňazí, ale je nutné počítať s tým, že istinu aj s patričným úrokom bude potrebné vrátiť.

Poslednou, a čoraz zaujímavejšou formou aj na financovanie veľkých projektov, je zisk financií za vstup akcionára do firmy. Investora sa tak stáva prakticky spoluvlastníkom a priamo očakáva, že mu financie budú vrátené a prirodzene patrične zúročené.

Nebude to zadarmo

Výhody Crowdfundingu sú zjavné. No spoločnosti, ktorý tento moderný biznisplán umožnili, nerobia charitu. Poplatok za umiestnenie produktu sa pohybuje najčastejšie na úrovni 3 – 9 % z vyzbieranej sumy. Treba si vždy prečítať podmienky, pretože tie sa od platformy k platforme líšia. Podmienky sa môžu líšiť aj v závislosti od toho, či je projekt úspešný, alebo nie.

Preto vždy venujte dostatok času preštudovaniu podmienok spolupráce. Okrem základných poplatkov musíte rátať aj s poplatkami bánk za prevod peňazí, nikde nájdete poplatky za vrátenie peňazí, poplatky za PayPal a iné.

Pozor na riziká

Účasť verejnosti na crowdfundingu je konaním na vlastnú zodpovednosť. Riziká nenesú len prispievatelia, ktorí sa nemusia dočkať vrátenia financií ani nemusia dostať produkt, no hrozia aj samotným podnikateľom.

Najmä v prípadoch, ak stavili na crowdfunding formou pôžičky. V súvislosti s ňou treba byť obozretný najmä v otázkach, ako budú dohodnuté finančné prostriedky dlžníkovi vyplatené. Problém je, ak napríklad boli vyplatené za iných podmienok ako bolo vopred dohodnuté.

Kameň úrazu sú aj nedostatočné informácie s ohľadom na práva a povinnosti a celkové náklady spojené s pôžičkou. Nemáte si možnosť overiť, ako systém funguje a podobne. Je pre to absolútnym základom komplexné naštudovanie podmienok, ktoré sú pri každej platforme rozdielne a to môže byť hlavne pri zahraničných portáloch nesmierne komplikované.

TOP crowdfundingu, alebo kde začať?

Absolútnou celosvetovou jednotkou crowdfundingu je Kickstarter, ktorý od vzniku v roku 2009 využilo viac ako 18 miliónov ľudí. Tí podporili už viac ako 178-tisíc projektov za viac ako 4,8 miliardy amerických dolárov.

Za dvojku v úspešnosti sa považuje platforma Indiegogo, zaujímavá je aj moderná európska platforma FundedByMe či GoFundMe určená na financovanie rôznych udalostí.

Crowdfundingové platformy máme aj na Slovensku a v Čechách, napríklad  Startlab, ludialudom.sk, Crowdberry, či české startovac.cz a Hithit a mnohé ďalšie. Dôležité je staviť na stránky s dostatočnou podporou aj návštevnosťou, aby ste aj s ich podporou mali vyššie šance sa zviditeľniť.

K téme

Témy

biznisbiznisplánCrowdfundinginternetNaštartujte svoj biznispodnikaniepôžičkaPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako investovať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

september

24sep6:30Ochrana súkromia v digitálnom svete6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

24sep8:30Certifikovaný kurz ENVIRO špecialista profi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

24sep8:30Certifikovaný kurz ENVIRO špecialista profi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
X