Franchising v praxi: Úspech Žabky tkvie vo vzťahu so zákazníkmi
„Obchod Žabka sme začali budovať v náročnom období. Dôležité pre nás s partnerkou bolo, že tento franchisingový koncept je bližšie k ľuďom. Dokážu k nám chodiť nakupovať doslova v papučiach. Úspech záleží práve na vzťahu so zákazníkmi. Dnes už poznám takmer každého stáleho zákazníka našej Žabky menom,“ uviedol v rozhovore Juraj Mačkin, fanchisingový partner predajne Žabka v Malackách, ktorá otvorila svoje brány na Nábrežnej ulici v apríli 2021.
Prečo ste sa rozhodli podnikať formou franchisingu a prečo práve Žabka?
Spúšťačom bola moja priateľka, ktorá prišla s návrhom otvorenia franchisingových potravín. Sieť potravín Žabka poznáme veľmi dlho z Českej republiky. Keď sa objavila po rokoch na slovenskom trhu, neváhali sme do toho „skočiť“. Koncept Žabky, ktorá patrí do skupiny Tesco, nás zaujal najviac tým, že na Slovensku je ešte len v začiatkoch. Je zaujímavé sa pozerať na proces niečoho, čoho ste vy sami súčasťou a vyvíja sa to ako dieťa. Žabka je moderný koncept predajní, ktorý prináša pre zákazníkov rýchly nákup bez kompromisov vďaka starostlivo vyberanému sortimentu. Franchisantom ponúka možnosť rozvíjať svoje podnikateľské schopnosti so širokou podporou tímu Žabky.
Poznali ste tento typ franchisingu?
Áno, poznali, keďže na Slovensku je ich viac, ale Žabka nás oslovila aj profesionálnym výberom uchádzačov. Majú dlhoročne overené procesy a uprednostňujú záujemcov so skúsenosťami. Absolvovali sme pohovor, počas ktorého sa nás pýtali nás na naše predošlé skúsenosti, zámery aj očakávania.
V čom je zaujímavejší franchising oproti obchodu budovanému od nuly pod vlastnou značkou?
Veľmi zjednodušene povedané: „dostávame“ predajne na kľúč. Branding, web, koncept, procesy – všetko je už vymyslené a odskúšané, franchisant nemusí začínať štýlom pokus-omyl ani od nuly. Môžeme však vyvíjať vlastné aktivity. V prevádzke na Nádražnej ulici v Malackách sme začínali s ponukou 1 500 položiek, dnes ich máme takmer 2 000. Doplnili sme do ponuky výrobky od slovenských a českých výrobcov, napríklad čokolády od LYRA, kávu z pražiarne ZLATÉ ZRNKO, šaláty a smoothie od výrobcu UGO, müsli a iné výrobky od výrobcu MIXIT, hotové jedlá od ExpresMenu. Pre zákazníkov plánujeme v našich predajniach spustiť rôzne akcie. Napríklad tento rok organizujeme Mikulášsku akciu spolu s viacerými franchisantmi.
Je franchising istejším podnikaním so silným partnerom a značkou, ako je Žabka?
Ak franchisant dodržiava zmluvné podmienky a plní stanovené kritériá, získava rôzne bonusy. Sme skutočne spokojní so širokou podporou zo strany Žabky. Či už je to technická podpora, nastavenia pokladničného systému alebo vybavenie predajne v zmysle zariadenia a interiéru, všetko riešia veľmi promptne. Procesne je veľmi dobre zvládnuté zásobovanie tovarom. Cítime silnú podporu celého tímu Žabka. So Žabkou sme obchodní partneri a k tomuto typu podnikania musí mať človek vzťah. Franchising vyžaduje veľa času, energie a najmä trpezlivosť ako každé iné podnikanie.
Maloobchod sa ukazuje ako veľmi životaschopné odvetvie, napokon, ľudia musia jesť aj v čase pandémie a potraviny zostávajú otvorené. Zohrali aj tieto fakty úlohu pri vašom vstupe do podnikania?
Určite áno. Predajne Žabky sú blízko k zákazníkom a tí nemusia byť v strese, že si zabudli niečo nakúpiť. Sme pre nich otvorení každý deň v týždni od 6.00 do 23.00 hodiny aj cez sviatky. Prevádzka počas sviatkov je zo zákona postavená na nás, majiteľoch. Franchisant musí byť súčasťou predajne a budovať si vzťah so zákazníkmi.
Franchising Žabky ponúka aj školenie, tréning, koučing a know-how. V čom vám pomáhajú?
Zaškolenie do systému fungovania je pomerne rýchle, ale náročné. V podstate sa franchisant musí starať najmä o objednávky a chod predajne. Chod obchodu rieši s podporou Žabky. Na bedrách franchisanta leží budovanie kontaktu a vzťahu so zákazníkom, budovanie tímu zamestnancov a budovanie a rozvíjanie značky. Tím ľudí stojacich za Žabkou je však mimoriadne skúsený a dokáže veľmi flexibilne reagovať. Osobne ma prekvapilo, aká súdržnosť a spolupráca vládne v tíme v období pred otvorením každej novej predajne.
Čo by ste odporúčali ďalším záujemcom o franchising Žabky?
Aby išli do podnikania s realistickými očakávaniami a s víziou do budúcnosti. Svojím spôsobom sú to akoby rodinné potraviny. Nám s partnerkou sa osemmesačná práca, odriekanie a úsilie vyplatili, a preto sme prednedávnom otvorili ďalšiu predajňu v Malackách na Jánošíkovej ulici. Budúcim franchisantom odporúčam dravosť a trpezlivosť.
Aj pre pandémiu ľudia častejšie nakupujú blízko bydliska. Preferujú jednoduchý a pohodlný nákup. Ako ste vyberali miesto pre prevádzku, resp. prevádzky?
Žabka sú malé potraviny na rýchle nákupy. Návštevnosť Žabky na Nádražnej ulici sa hýbe v rozmedzí 300 – 400 ľudí denne, pričom sú to okrem rezidentov aj cestujúci a vodiči autobusov, keďže sme v blízkosti autobusovej a železničnej stanice. Rezidenti realizujú väčšie nákupy, cestujúci a turisti menšie nákupy. Žabka má vlastný systém na výber lokality novej predajne.
Ako reagujú zákazníci na doplnkové služby?
V súčasnosti medzi doplnkové služby v Žabke patrí napríklad WOLT, BOLT, FOODPANDA či výdajné miesto DPD atď. Zákazníkom ponúkame aj výmenu náplní „bombičiek“ do Sodastreamu. Nabíjačky na smartfóny máme v ponuke, ale aj vzhľadom na protipandemické opatrenia nie je možné nabíjať mobily priamo v prevádzke. Napokon v predajni je limitovaný počet zákazníkov. Tu by sme ešte mohli dlho hovoriť o rešpektovaní a nerešpektovaní opatrení zo strany zákazníkov, ale, žiaľ, patrí to v súčasnosti k nášmu podnikaniu. Ďalej máme v ponuke čerstvú kávu so sebou. Dokonca každému zákazníkovi ju radi aj pripravíme, hoci si ju môže pripraviť aj sám.
Čo najdôležitejšie podľa vás prináša marketingová podpora zo strany Žabky?
Marketingová podpora zo strany Žabky nám prináša aktivitu na sociálnych sieťach ako Facebook, Instagram alebo web. Na marketingu sa podieľame aj my napríklad vo vianočnom období rozdávaním medovníkov s logom Žabky. V decembri zrealizujeme už spomínaného Mikuláša. Verím, že potešíme najmä deti.
Informačný servis