Poistenec môže o sprístupnenie informácie za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka požiadať raz ročne najskôr od 1. apríla kalendárneho roka.
Doklad o stave individuálneho účtu poistenca je potrebné uschovať
Sociálna poisťovňa (SP) zaznamenala v minulom roku nárast počtu žiadostí občanov o zaslanie informácií o stave a zmenách stavu individuálneho účtu poistenca. Občania tiež viac žiadali o zaslanie výpisov o obdobiach zamestnania, ktoré sa zasielajú poistencom žijúcim v cudzine. „V porovnaní s rokom 2012 stúpol počet žiadostí o zaslanie tejto informácie takmer o 1 100 žiadostí,“ uviedol hovorca poisťovne Peter Višváder.
Z celkového počtu 9 400 žiadostí o zaslanie informácie o stave individuálneho účtu poistenca v roku 2013 však bola podľa Višvádera len asi jedna tretina žiadostí o zaslanie tejto informácie z dôvodu doplnenia chýbajúcich údajov. „Ostatné dve tretiny informácií sa zasielali poistencom opakovane, hoci Sociálna poisťovňa si v minulých rokoch splnila svoju zákonnú povinnosť a postupne v zákonom ustanovených lehotách zaslala informáciu o stave individuálneho účtu približne 2,5 mil. poistencom,“ upozornil hovorca poisťovne. Sociálna poisťovňa preto žiada občanov, aby si tento doklad starostlivo uschovali až do uplatnenia nároku na dôchodok a opakovane žiadali o jeho zaslanie len v odôvodnených prípadoch.
Poistenec môže o sprístupnenie informácie za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka požiadať raz ročne najskôr od 1. apríla kalendárneho roka. Informáciu o zmenách stavu individuálneho účtu poistenca za rok 2013 je možné sprístupniť písomne a elektronicky najskôr po 30. apríli 2014, kedy už bude v Zbierke zákonov Slovenskej republiky uverejnená suma všeobecného vymeriavacieho základu za rok 2013, ktorá je jednou z náležitostí informácie o zmenách stavu individuálneho účtu poistenca. Sociálna poisťovňa je povinná o žiadosti o sprístupnenie informácií o stave a zmenách stavu individuálneho účtu poistenca rozhodnúť do 60 dní. V praxi však takéto podania vybavuje skôr, spravidla do 7 až 10 dní.