Slovensko v rebríčku korupcie zaostáva za najlepšími
Kríza sa ukazuje ako potrebná. Svedčí o tom, že by sme sa mali posunúť ďalej. V práci existujú aj iné spôsoby, ako len hierarchia a riadený manažment s dôrazom na poslušnosť. Aj o tom hovoril český propagátor slobody v práci Tomáš Hajzler počas Medzinárodnej konferencie o zodpovednom podnikaní v Bratislave.
„Snažím sa pochopiť, prečo chodíme do školy, aby sme tam robili niečo, čo nás nebaví, len kvôli nejakým známkam a papierom. A prečo potom chodíme do práce, kde väčšina ľudí tiež nerobí to, čo by ich bavilo. Zamýšľam sa, prečo to robíme, keď to nedáva zmysel,“ vysvetľuje Tomáš Hajzler, ktorý má za sebou skúsenosti v rôznych manažérskych pozíciách nadnárodných firiem. Stihol mať vlastnú cestovnú kanceláriu, slimačiu farmu, obchod s africkým umením, až sa dostavil syndróm vyhorenia. Tomáš Hajzler dnes šéfuje spoločnosti Peoplecomm, ktorá šíri princípy slobody v práci. Nejde o žiadny chaos, ani anarchiu. „Ide o to zostať ľudský, vzájomne sa rešpektovať a snažiť sa nájsť niečo spoločné. V totalite je všetko nariadené, v anarchii si zasa každý robí, čo chce. Sloboda a demokracia je však o konsenze,“ dodáva. Aj podľa Henryho Stewarta z britskej spoločnosti Happy ľudia pracujú najlepšie, keď sa cítia dobre. „Manažment je na to, aby ľudí robil spokojnými, pretože sú viac produktívni. Svojich ľudí veľmi dobre poznám, s niektorými z nich pracujem už 15 rokov,“ hovorí majiteľ IT spoločnosti, ktorý vytvoril pre svojich zamestnancov jedno zo šťastných pracovísk.
Vynikajúcich spíkrov doplnila aj zaujímavá diskusia na tému korupcie v biznise, ktorú moderoval Štefan Hríb. V rebríčku korupcie vychádza Slovensko podobne ako v rebríčkoch kvality demokracie, súdov a práva. „Zo 180 krajín sme skončili na 66. mieste. Z pohľadu krajín únie sme piaty najhorší. Za nami sú krajiny ako Grécko a Taliansko a z východnejších zasa Rumunsko a Bulharsko,“ vysvetlil Gabriel Šípoš z Transparency International Slovensko. Korupcia sa podľa neho meria ťažko, pretože je trestná. „Ľudia o nej nechcú rozprávať a z čísel, koľko bolo potrestaných ľudí za korupciu, veľa nezistíme. Často to hovorí o schopnosti súdov a polície niečo vyšetriť,“ skonštatoval.
Spoluzakladateľ Nadačného fondu proti korupcii Stanislav Bernard si myslí, že korene korupcie siahajú ešte do čias komunizmu, „kde okrádať nenávidených bolo v poriadku a ten trend žiaľ rastie.“ Majiteľovi rodinného pivovaru v Česku chýba podnikateľská kultúra, etika a pravidlá férového podnikania. Aj preto sa rozhodol spolu založiť protikorupčný fond, ktorý poskytuje finančnú a právnu pomoc pre tých, ktorí poukazujú na korupciu, podporuje legislatívne zmeny a investigatívne činnosti proti korupcii a navzájom prepája firmy.Medzinárodná konferencia o zodpovednom podnikaní, ktorá sa konala v hoteli Gate One v Bratislave a ktorú organizovala Nadácia Pontis spolu s Business Leaders Forum, priniesla aj veľa inšpiratívnych diskusných stolov na rôzne témy. Zamerali sa predovšetkým na úspešné reportovanie projektov, stratégie zodpovedného podnikania, ale aj na prístup k zamestnancom, ktorí sú pre každú firmu kľúčoví. Trhovisko riešení ponúklo tie najlepšie slovenské príklady z oblasti zodpovedného podnikania. Predstavilo sa na ňom 19 firiem, medzi nimi aj firmy združené v Business Leaders Forum. Najväčší úspech zaznamenal projekt ekologizácie vysokohorských chát Slovenských elektrární. Zaujímavý bol aj stánok Stredoslovenských elektrární, ktorí ľuďom ponúkol okamžité meranie spotreby elektrickej energie spotrebičov. Cieľom trhoviska bolo tiež poukázať, akí dôležití sú pre firmy zodpovední dodávatelia. Spoločnosť Embraco už čoskoro spustí linku dôvery pre ľudí zo spišského regiónu, kde je vysoká nezamestnanosť. VÚB banka sa zasa rozhodla pre ochranu životného prostredia tým, že začne využívať kvalitnejšie ekologické obálky od spoločnosti Harmanec Kuvert.
Partnermi Medzinárodnej konferencie o zodpovednom podnikaní boli Enel – Slovenské elektrárne, Philip Morris Slovakia, Stredoslovenská energetika. Partner diskusného stola o životnom prostredí bol Heineken Slovensko. Trhovisko riešení podporil Avion. Knihy spoločnosti Peoplecomm účastníkom konferencie priniesla spoločnosť Accenture.
Konferenciu mediálne podporili Forbes, Hospodárske noviny, Týždeň, Trend. Profit, TASR, Euractiv.sk, Hnonline.sk, SITA, Webnoviny.sk, Podnikam.sk, Stratégie, Goodwill, Slovak Spectator, Zodpovednepodnikanie.sk a Instore.