Finančná správa (FS) SR odmieta právnu analýzu, podľa ktorej mohlo pri migrácii používateľov aplikácie slúžiacej na elektronický zber údajov (EZU) do nového rozhrania eTax/eDane, dôjsť k porušeniu listového tajomstva.
Zmeniť elektronický systém na zber údajov je podľa daniarov možné bez ohľadu na jeho konkrétnu technickú formu.
Daniari bránia zmeny v elektronickej komunikácii
Spôsob, akým Finančná správa SR realizuje zmeny pri presune klientov z aplikácie na posielanie daňových dokumentov v elektronickej forme EZU do systému eDane, je podľa daniarmi poskytnutého stanoviska v poriadku. Posielanie nových prístupových údajov (meno a heslo) mailom mohlo pritom podľa právnej analýzy, ktorú má redakcia Podnikam.sk k dispozícii, porušiť listové tajomstvo.
„V žiadnom prípade nemožno hovoriť o porušení či ohrození listového tajomstva pri zasielaní informácií správcom dane daňovému subjektu prostredníctvom elektronickej pošty. Navyše, mailové schránky do ktorých správcovia dane zasielali nové identifikátory a heslá boli daňovými subjektmi uvedené už v žiadosti o vydanie identifikátora, teda boli určené samotným subjektom s plným vedomím, že ide o špeciálnu adresu pre doručovanie citlivých informácií a nie na akúkoľvek bežnú komunikáciu,“ uvádza sa v stanovisku FS SR.
Podľa právnej analýzy pritom prístupové ID a heslo je možné v komunikácii s daňovými orgánmi zneužiť k diskriminácii daňového subjektu a dokonca aj k prípadnému začatiu trestného stíhania daňového subjektu na základe zneužitia prístupových kódov neoprávnenou osobou. „Treba uviesť, že v oznámeniach o novom identifikátore a hesle bolo doporučené subjektu ihneď zmeniť z dôvodu bezpečnosti uvedené heslo. Právne ide o situáciu kedy správca dane touto formou oznámil daňovému subjektu vôľu zmeniť časť dohody,“ píšu reagujú daniari.
Problém s ne/vypovedaním dohôd
Systém EZU používalo takmer 100 tis. daňovníkov. Išlo o jednoduchý systém, ktorý pracoval na všetkých operačných systémoch a užívatelia si nemuseli do počítača inštalovať žiadne programy. Zmena systému elektronického zberu údajov z aplikácie EZU na eDane nepovažuje FS SR problém ani napriek podpísanej zmluve.
„Predmet zmluvy o elektronickom doručovaní je určený všeobecne, a teda nie je vylúčené, aby došlo k zmene softwarového a technického vybavenia používaného pri elektronickej komunikácii. EZU je v zmluve definovaný široko a nepredstavuje definíciu konkrétneho produktu určitej firmy, ale všeobecné označenie časti daňového informačného systému bez ohľadu na jeho konkrétnu technickú formu,“ uviedlo FS SR v stanovisku.
Kupujú už raz vyvinuté a zaplatené riešenie
Finančné riaditeľstvo SR za nákup nového systému zatiaľ zaplatilo 540 tis. eur. Zmluvu podpísali so spoločnosťou DITEC, a. s. Podľa týždenníka Trend firma Ditec vo svojom stanovisku priznala, že vybuduje aj to, čo už v prípade odstavovaného riešenia EZU funguje.
Podľa informácií portálu Podnikam.sk však nový systém funguje len na rozhraní Windows, do počítača je potrebné nainštalovať si niekoľko programov a pre klientov s iným operačným systémom nie sú k dispozícii ani všetky tlačivá, ktoré boli dostupné v aplikácii EZU. Tú chceli daniari vypnúť už na začiatku decembra, to však zatiaľ posunuli o mesiac.
„Dôvod na „prechodné obdobie“ je umožniť podanie v mesiaci december aj pre takých používateľov, ktorí budú podávať elektronicky dokumenty na poslednú chvíľu,“ uviedli daniari. Aplikácia EZU však napríklad v utorok 5.12. popoludní nefungovala vôbec, ešte predtým daniari na svojej stránke upozorňovali na možné spomalenie jej chodu.
„V záujme efektívneho hospodárenia a využitia existujúcich zdrojov sa výpočtová technika – servre, sieťové komponenty, licencie SW, ktoré boli používane v systéme EZU použijú pre iné projekty realizované Finančným riaditeľstvom SR. Od 5.12.2012 tak boli zo systému odobrané dve tretiny výpočtových zdrojov. Táto skutočnosť zníži výkonnosť systému EZU a môže predĺžiť odozvy systému. Túto skutočnosť by mali používatelia poznať, aby sa plošne nespoliehali počas prechodného obdobia na podávanie dokumentov cez systém EZU,“ napísala k tomu do redakcie Podnikam.sk hovorkyňa FS SR Gabriela Dianová.
Staré tlačivá už z finančného hľadiska FS SR do systému eDane zapracovávať nechcela, nové tlačivá budú zapracovávať do oboch verzií eDane/Win a eDane/Java priebežne po ich schválení MF SR a zverejnení vo Finančnom spravodajcovi.
Tvorcovia bránia aplikáciu EZU
Tvorca systému EZU, spoločnosť Factory 4 Solutions (F4S) a.s., je podľa svojho stanoviska z rozhodnutia finančnej správy o zmene systému prekvapená. „Systém EZU bol optimalizovaný na vysokú priepustnosť, ktorá dosiahla vo výkonových testoch špičkovú úroveň 12 miliónov podaní za deň, čím sa malo zabrániť výpadkom a dlhým odozvám v čase špičiek, ktoré boli známe u predchádzajúcich systémoch eTax či eDane. Spoľahlivosť systému potvrdzuje viac ako 10 mesiacov prevádzky bez závažného výpadku a potreby čo len jediného servisného zásahu zo strany F4S, za ktorú prijal vyše 400 000 podaní od 80 000 subjektov,“ uviedla spoločnosť.
Finančná správa k tomu uviedla: „Systém EZU fungoval napohľad spoľahlivo a jednoducho (aj keď máme aj iné názory používateľov). Tento povrchný pohľad je skreslený tým, že zatiaľ tento systém nebolo potrebné upravovať z pohľadu novej legislatívy resp. ho rozširovať o nové tlačivá. Tento systém však má od svojho vzniku závažné nedostatky, ktoré by si skôr alebo neskôr vyžiadali zásadné úpravy,“ uvádza sa v stanovisku.
Systém totiž podľa daniarov nie je v súlade so zákonom o elektronickom podpise, nezodpovedá ani požiadavkám, ktoré stanovuje pripravovaný zákon o eGovernmente. Z prevádzkového hľadiska je navyše naviazaný na neaktuálny stav registra daňových subjektov, čo spôsobuje, že EZU nemôžu využívať daňové subjekty, ktoré boli registrované po 15.4.2012. Ak prišlo po tomto období ku zmene názvu daňového subjektu táto zmena v EZU nie je zachytená a podania v EZU sa podávajú pod starým názvom čo nie je právne v poriadku. „Sú to síce veci riešiteľné, ale pre systém EZU neexistuje žiadny právny zmluvný vzťah s dodávateľom ani na ďalší vývoj systému a ani na podporu prevádzky na základe ktorého by sa toto mohlo realizovať, dodáva Finančná správa SR.
Nový systém
Podnikateľom, ktorí chcú elektronicky komunikovať s daňovou správou, tak neostáva nič iné, len nainštalovať si systém eDane. Firma Ditec navyše sľúbila, že vybuduje aj tzv. elektronickú podateľňu, ktorá zabezpečí aj obojsmerne záväznú elektronickú komunikáciu, podpisovanie zaručeným elektronickým podpisom – ZEP (ktorý si podnikatelia musia kupovať, pozn. red.) a overovanie elektronického podpisu. Tieto riešenia však majú aj naďalej ostať ako alternatíva k bezplatnej komunikácii.