Jedna spoločnosť by mohla onedlho kontrolovať takmer všetko pivo
Dve najväčšie pivné spoločnosti na svete sú údajne blízko k vzájomnej fúzii, a teda k vytvoreniu obrovitánskeho „monštra“. Ak dohoda prejde, subjekt, ktorý z nej vznikne – spojenie vlastníka Budweiseru AB InBev a výrobcu SABMiller – by kontroloval 30 % svetových značiek piva.
Vplyv na americký pivný trh by bol vskutku impozantný, keďže spoločnosti by tak mali pod kontrolou osem z desiatich najpopulárnejších značiek piva v USA. Konkrétne ide o značky Bud Light, Budweiser, Miller Lite, Corona, Natural Light, Busch Light, Michelob Ultra a Busch. Po uzatvorení dohody a spojení by spoločnosti mali súhrnnú hodnotu 275 miliárd dolárov.
Zlúčenie by však paradoxne nemuselo priniesť prospech ani AB InBev, ani SABMilleru.
Podľa Melissy Stangerovej z Business Insider by dohoda mohla nečakane pomôcť malým pivovarom.
„Medzi malými pivovarmi a zákazníkmi, teda ľuďmi, ktorí pijú pivo, existuje jedinečné kamarátstvo, a to takisto vo vytváraní komplexného spektra príchutí, nie typických pre pivá produkované vo veľkom, ako aj v ich zdieľaní,“ napísala Stangerová.
„Ľudia berú pivo veľmi osobne,“ tvrdí riaditeľ americkej asociácie pivovarníkov Paul Gatza. „Keď sa niečo stane s ich obľúbeným pivom alebo s ich schopnosťou získať ho, alebo sa ukáže, že pivovarník, ktorý ich zaujíma, má trebárs nejaký problém, pociťujú to ako aj svoju záležitosť a chcú s tým niečo urobiť. Ľudia by vo fúzií dvoch veľkých spoločností mohli vidieť čas na to, aby sa postavili za svojho lokálneho pivovarníka.“
Budweiser veľmi rýchlo stráca svoj status najikonickejšieho piva v Amerike.
Nedávna štúdia spoločnosti odhalila, že 44 % ľudí vo veku od 21 do 27 rokov pijúcich pivo nikdy nevyskúšalo túto značku, píše The Wall Street Journal.
Budweiser je v súčasnosti treťou najpopulárnejšou značkou piva v Amerike, a to hneď za Bud Light a Coors Light. V ostatnom čase sa navyše do popredia výrazne dostávajú aj pivá z malých pivovarov, tým pádom konkurencia na trhu rastie.
Vrchol dosiahla značka Budweiser v roku 1988, kedy sa ročne predalo 50 miliónov barelov piva. Toto číslo medzičasom pokleslo na 16 miliónov barelov.
Budweiser sa pokúša získať malé pivovary, aby „vyrovnal“ rozdiel. Spoločnosť takisto získala Elysian Brewing Co., ktorý vyrába tekvicovo-broskyňový ale.
SABMiller tiež vystupňoval produkciu „nezávislých“ pív. Spoločnosť vlastní Blue Moon Belgian White, najpopulárnejšie americké „nezávislé“ pivo. Spoločnosť sa pre Financial Times vyjadrila, že plánuje získať viac takýchto malých pivovarov.