Prezentovanie a uplatnenie nápadov
Dobrý nápad ešte sám o sebe nestačí. Aj vám sa už stalo, že ste mali všetko premyslené do posledného detailu a napriek tomu bol váš nápad zamietnutý? Prečo je tomu tak? Dnes je totiž okrem dobrého nápadu rovnako dôležitá i jeho prezentácia a samotná realizácia. Vedieť podať ďalej ideu tak, aby sa s ňou ostatní stotožnili nie je jednoduché. V čom tkvie tajomstvo úspechu?
Formulka dôkaz – činnosť – prínos, s ktorou prichádza spoločnosť Dale Carnegie Training poskytuje osvedčený postup pre vytvorenie prezentácie, s pomocou ktorej sa vám podarí uplatniť vaše nápady. V nasledujúcej časti uvádzame jej štruktúru.
Úvod – získajte pozornosť poslucháčov
Dôležité je, aby ste si získali pozornosť poslucháčov. Postupujte podľa hore uvedeného poradia, začnite dôkazom:
- Uveďte konkrétnu situáciu, ktorá jasne ilustruje hlavný bod vášho nápadu. Inak povedané uveďte názorný príklad.
- Zahrajte sa na túto situáciu, tj. namodelujte ju.
- Vyjadrite sa jasne k veci.
Hneď od začiatku musí byť každému jasné, čo vlastne chcete, s akým nápadom prichádzate. Príklad a modelová situácia vám pomôžu udržať si pozornosť poslucháčov.
Prechod k činnosti, ktorú odporúčate
Postupne prejdite od modelovej situácie ku konkrétnej činnosti, ktorú odporúčate. Dôležité je totiž nie len predstavenie nápadu, ale aj popis toho, ako sa bude nápad realizovať. Čo je potrebné k tomu, aby bola myšlienka úspešne uplatnená v praxi? Nezabudnime pracovať s číslami a časom. Napr. koľko ľudí budeme na to potrebovať, za koľko dní vieme plán zrealizovať, koľko nás to bude stáť a pod.
TIP: Argumentujte jasne a presvedčivo. Buďte konkrétny, stručný a výstižný.
Prínos
Tretím, kľúčovým bodom je prínos. Uveďte všetky prínosy, ktoré bude mať činnosť pre poslucháčov:
- prínos č. 1,
- prínos č. 2,
- atď.
Prečo by sme nápad mali realizovať? Čo z toho budeme mať? Prečo je to také dôležité? Všetci zúčastnení musia pochopiť význam vášho nápadu. Snažte sa ich vtiahnuť do danej problematiky.
POZOR: musí to byť nenásilné a prirodzené.
TIP: Používajte výrazy, ktoré sú blízke záujmom a potrebám poslucháčov.
Podložte navrhovanú činnosť a jej prínos dôveryhodnými a overiteľnými materiálmi, napr. štatistikami, názornými ukážkami alebo konkrétnymi dôkazmi. Grafy, tabuľky a schémy vám pri tom pomôžu. Znovu uveďte konkrétnu činnosť, ktorú odporúčate a jej hlavný prínos.
TIP: Pamätajte na to, že schopnosť presvedčiť a vaša angažovanosť sú rozhodujúce pre váš úspech.
Zdá sa vám to jednoduché? Tak prečo ste to doteraz robili inak? Nezabudnite: dôkaz – popis nápadu s uvedením konkrétneho príkladu, činnosť – popis toho čo treba spraviť, aby sme nápad mohli zrealizovať a nakonec prínos – dôvod, prečo by sme mali nápad podporiť, to sú tri kľúčové body úspešnej prezentácie a následného uplatnenia vašich nápadov. Tak hor sa do toho!
Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. lm