Vláda nepodporila návrh na poplatok investorov za zaťaženie ciest
(SITA) – Miestne samosprávy by nemali podľa kabinetu dostať možnosť zaviesť osobitný druh poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií na území obce. Ministri nesúhlasia s takýmto návrhom novely zákona, ktorý predložil nezávislý poslanec Andrej Ďurkovský. Poslanec ním reaguje na pokračujúcu intenzívnu výstavbu hlavne vo väčších mestách, ktorá prináša mnohé problémy, najmä s prehusťovaním dopravy v miestach, kde sa sústreďuje väčšie množstvo ľudí a dopravných prostriedkov. Takýmito miestami sú obchodné centrá, veľké bytové domy alebo polyfunkčné stavby, kde sa okrem obyvateľov sústreďujú podnikatelia a ich klienti.Ako Ďurkovský poukázal, dnes už investori týchto projektov dokážu zabezpečiť adekvátny počet parkovacích miest pre užívateľov takýchto objektov, to je však podľa neho postačujúce len pre zabezpečenie určitého komfortu pre užívateľov. Za čoraz väčší problém označuje dopravné napojenie z týchto objektov na ostatné miestne komunikácie, prehusťovanie a zneprehľadňovanie dopravy v týchto miestach, ale aj väčšie opotrebovanie miestnych komunikácií a tým aj väčšie nároky na ich údržbu a s tým spojené výdavky nielen v miestach výstavby nových objektov, ale nároky na miestnu dopravu vôbec. Pripomína, že pôvodné architektonické a urbanistické dimenzovanie miest na Slovensku pred niekoľkými desaťročiami nepočítalo s tak intenzívnym rozvojom miestnej dopravy, nárastom miestnej dopravy, ani s tak intenzívnou výstavbou nových objektov. Obce by vďaka zákonu na základe miestnych podmienok mohli podľa Ďurkovského regulovať takéto situácie. Vďaka poplatku by samosprávy získali peniaze na sanovanie problémov s prehustenou dopravou v určitých miestach a problémov s miestnou dopravou.Návrh predpokladá, že stavebník bude zaťažený osobitným druhom miestneho poplatku, ktorý bude jednorazový. Spoplatnený by mal byť stavebník, ktorému bolo vydané právoplatné stavebné povolenie na stavbu, súčasťou ktorej je minimálne desať odstavných a parkovacích stojísk. Poplatok stanovuje návrh na 500 eur za jedno odstavné alebo parkovacie stojisko, dôležitú úlohu však hrá všeobecne záväzné nariadenie obce, ktorá môže výšku poplatku upraviť. Okrem toho určia náležitosti vyberania a správy poplatku, ako aj to, kto bude od neho oslobodený. Návrh zákona to ponecháva na obciach, Ďurkovský však má na mysli najmä budovy škôl, nemocnice, zariadenia poskytujúce sociálne služby a podobne.