Za chybnými údajmi finančnej správy je ľudský faktor
Chyba mala nastať pri aktualizácii systému, šéf finančnej správy František Imrecze tvrdí, že zamestnanec, ktorý pochybil, bol pravdepodobne preťažený.
Bude sa prešetrovať či sa nejednalo o sabotáž
Za zlými údajmi, ktoré z finančnej správy dostali Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne, nie je systémová chyba ale ľudský faktor. V týchto chvíľach by už mali mať poisťovne správne údaje k dispozícii. Uviedol to po rokovaní so zainteresovanými subjektmi na pondelkovom brífingu prezident finančnej správy František Imrecze.
POZOR! Sociálna poisťovňa pošle SZČO k odvodom novú zásielku
Ten stojí za svojím zamestnancom, ktorý chybu urobil. Zodpovednosť vyvodzovať zatiaľ nebude, ako uviedol, ešte prešetrujú, či nešlo o sabotáž, aj keď takúto možnosť nepredpokladá. „Prešetríme, či tam náhodou nenastala úmyselná chyba, pokiaľ áno, tak dôsledky vyvodím, pokiaľ nie, tak je to skôr o tom, aké dodatočné opatrenia sme urobili, aby sa táto ľudská chyba v budúcnosti nemohla stať,“ povedal Imrecze.
Konštatoval, že zamestnanci odviedli „kus práce“ na integrovanom systéme a majú odpracovaných veľa nadčasov. Podotýka, že systém je plne funkčný a doposiaľ spracoval 1,5 mil. daňových priznaní. Pracovník pochybil pri aktualizácii systému, šéf finančnej správy predpokladá, že sa tak stalo z preťaženia. „Konkrétny zamestnanec finančnej správy vybral predposledne platnú aktualizáciu a spustil na nej reporty, ktoré spôsobili, že v malej časti databázy sa zmenili tri stĺpce,“ vysvetlil Imrecze.
Údaje, ktoré dostanú živnostníci už budú správne
Uistil živnostníkov, že akékoľvek ďalšie informácie, ktoré dostanú od zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne, už budú správne. „Ani v jednom prípade nebude mať subjekt dodatočnú povinnosť priniesť opätovné priznanie, či už do Sociálnej poisťovne alebo do zdravotnej poisťovne, všetky reklamácie vyriešia automaticky tieto inštitúcie,“ uviedol šéf finančnej správy.
Zdravotným poisťovniam sprostredkováva údaje od finančnej správy Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, potrebujú ich pre vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia (RZZP). ÚDZS dostal chybné údaje o 886 živnostníkoch z celkového počtu 910 tisíc. Predsedníčka úradu Monika Pažinková hovorí, že do údajov nemôžu zasahovať, len ich v rovnakej štruktúre rozposlali do jednotlivých zdravotných poisťovní. Keď sa dozvedeli o probléme intenzívne komunikovali s finančnou správou. „Tá v pondelok doobeda zaslala opravnú dávku u 886 živnostníkov. Doobeda bola táto dávka úradom spracovaná a o pol jednej expedovaná do zdravotných poisťovní,“ uviedla Pažinková.
Generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera Martin Kultan hovorí, že termín 30. september do ktorého majú vykonať RZZP, dodržia, predpokladá, že opravené zúčtovania sa im podarí dodať poistencom aj v skoršom termíne. „Tí, ktorým bolo vygenerované a zaslané chybné ročné zúčtovanie a identifikovala to finančná správa, tak budeme automaticky zasielať opravené, nemusia o to žiadať,“ povedal Kultan. V prípade Dôvery sa to týka približne 300 živnostníkov.
Aj podľa riaditeľa Sociálnej poisťovne Dušana Muňka už majú správne údaje k dispozícii. V prípade Sociálnej poisťovne Imrecze nevie presné číslo, koľkých živnostníkov sa problém týka, nakoľko sú tu zložitejšie procesy pri vzniku a zániku sociálneho poistenia.
Zdravotné poisťovne najprv dostali údaje potrebné na vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia o niekoľko týždňov neskôr ako minulý rok. Neskôr sa ukázalo, že niektoré z nich sú nesprávne. Upozornila na to zdravotná poisťovňa Dôvera, podnet dostala od vlastných poistencov. Problémy so zasielaním údajov zo strany finančnej správy k informáciám o výške sociálnych odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby zaevidovala aj Sociálna poisťovňa. Tá na meškanie dodávok údajov zo strany finančnej správy reagovala avízom o predĺžení termínu splatnosti sociálnych odvodov za júl z pôvodného termínu 10. augusta tohto roku na 2. septembra 2015.