Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Zmeny vo fakturácii od 1. 1. 2013

Fakturácia po novom od 1. 1. 2013
Fotobanka Pixmac
28. decembra 2012 Zdroj Podnikam.SK, SC Tlačiť

Novelizácia zákona o DPH priniesla množstvo zásadných zmien. K dôležitým zmenám došlo aj v ustanovení venovanom fakturácii, ktoré začnú platiť od 1. 1. 2013. 

Nové fakturačné pravidlá majú zabezpečiť zásadu rovnakého zaobchádzania s papierovými a elektronickými faktúrami.

 

Daňový úrad si môže elektronické faktúry stiahnuť 

V zákone je  presne definovaný pojem faktúra a elektronická faktúra.

  • faktúrou je každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej alebo elektronickej forme podľa zákona o DPH alebo zákona platného v inom členskom štáte  upravujúceho vyhotovenie faktúry,
  • elektronickou faktúrou je faktúra vydaná a prijatá v akomkoľvek elektronickom formáte, ktorá obsahuje údaje podľa § 74 zákona o DPH, elektronickú faktúru možno vydať len so súhlasom príjemcu  tovaru alebo služby.

 

Povinnosti zdaniteľnej osoby

Zdaniteľná osoba je povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia na uchovávanie faktúry.

  • vierohodnosť faktúry (totožnosť dodávateľa, resp. osoby, ktorá v jeho mene faktúru vystavila),
  • neporušenosť obsahu faktúry (zachovanie faktúry v pôvodnom stave od jej vydania až do lehoty na archiváciu),
  • čitateľnosť (faktúru je možné čítať bežným spôsobom a nie je v zakódovanej forme).

 

Vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry môže byť zabezpečená napr. kontrolnými mechanizmami podnikových procesov (napr. párovaním podporných dokumentov, ako je objednávka, dodací list atď.  s faktúrou), zaručeným elektronickým podpisom, elektronickou výmenou údajov (EDI) alebo iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu faktúry.

 

Zmena lehoty na vyhotovenie faktúry pri cezhraničných dodávkach

Oproti súčasnosti sa úprava vyhotovovania faktúr pri dodaní tovaru a služieb v tuzemsku nemení. Dochádza však k zjednoteniu lehoty na vyhotovenie faktúr v súvislosti s cezhraničnými dodávkami tovarov alebo služieb. Cieľom tejto úpravy je zjednotiť lehotu na vyhotovovanie faktúr vo všetkých členských štátoch. Ak platiteľ v tuzemsku dodáva tovar do iného členského štátu, ktorý je oslobodený od dane podľa § 43 zákona o DPH alebo dodáva služby s miestom dodania v inom členskom štáte podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH, má povinnosť vyhotoviť faktúru do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol tovar alebo služba dodaná.

 

Kto môže vystaviť faktúru

Faktúru môže v mene a na účet dodávateľa tovaru alebo služby vystaviť aj odberateľ. Podmienkou je uzatvorená písomná dohoda medzi dodávateľom a odberateľom o vyhotovovaní faktúr s uvedením podmienok, ktoré musia byť splnené, aby dodávateľ akceptoval faktúry vyhotovené odberateľom.

 

Zjednotenie slovných výrazov používaných na faktúrach

  • „ prenesenie daňovej povinnosti“, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby,
  • „vyhotovenie faktúry odberateľom“, ak faktúru vystavuje odberateľ,
  • „úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie“, ak sa uplatní osobitná úprava,
  • „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“, „úprava zdaňovania prirážky – umelecké diela“ alebo „úprava zdaňovania prirážky – zberateľské predmety a starožitnosti“, a to v závislosti od tovaru, pri ktorom sa uplatní osobitná úprava,
  • „dodanie je oslobodené od dane“, pri oslobodení od dane.

Zjednodušená faktúra

Právo vyhotovovania tzv. zjednodušených faktúr zostáva naďalej zachované.

Zjednodušenou faktúrou je aj:

a) doklad za tovar alebo službu, ak cena dodaného tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 100 eur, pričom doklad môže a nemusí byť vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou. Doklad nemusí obsahovať identifikačné údaje príjemcu a jednotkovú cenu (napr. cestovný lístok v hodnote max. 100 €),

b) doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane uhradená v hotovosti nie je viac ako 1 000 eur alebo uhradená inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (napr. platobnou kartou) nie je viac ako 1 600 eur; doklad nemusí obsahovať údaje príjemcu a jednotkovú cenu,

c) podkladová časť nálepky, ktorou sa preukazuje zaplatenie úhrady za užívanie diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy v tuzemsku, ktorá ostane príjemcovi služby po oddelení nalepovacej časti nálepky, ak podkladová časť nálepky obsahuje obchodné meno dodávateľa služby a jeho identifikačné číslo pre daň, dátum predaja nálepky, cenu vrátane dane a sumu dane.

Zjednodušenú faktúru nie je možné vystaviť:

  • pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, keď je osobu povinnou platiť daň príjemca tovaru alebo služby, a to aj v prípade, ak je dodanie tovaru alebo služby oslobodené od dane,
  • pri dodaní tovaru formou zásielkového predaja s miestom dodania v tuzemsku,
  • pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu, ktorý je oslobodený od dane podľa § 43 zákona o DPH.

Uchovávanie faktúr

– elektronické faktúry sa uchovávajú v elektronickej forme,

– písomné v písomnej forme,

– lehota uchovávania faktúr je desať rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.

 

Povinnosti týkajúce sa uchovávania faktúr zostávajú teda nezmenené. Novelou zákona je dané právo daňovému úradu, aby v prípade kontroly vyžadoval od zdaniteľnej osoby prístup k faktúram uchovávaným elektronicky, aby ich mohol sťahovať a používať. 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X