Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako pomerne zahrnúť náklady za spotrebované energie pri podnikaní v rodinnom dome alebo byte?

Podnikať z domu alebo si zriadiť prevádzku
Fotobanka Pixmac
2. augusta 2011 Tlačiť

Pracovať z bytu alebo z rodinného domu je pre mnohých podnikateľov samozrejmá a hlavne prijateľnejšia verzia ako si zbytočne prenajímať kancelárske alebo obchodné priestory. Pri podnikaní z bytu alebo z domu rozlišujeme dve verzie podnikania a s nimi spojené aj uplatňovanie daňových výdavkov súvisiacich s podnikaním. Podnikanie v rodinnom dome (Byte) bez zriadenia riadnej prevádzky alebo podnikanie v rodinnom dome so zriadením riadnej prevádzky. Kedy je ktorý spôsb výhodnejší a čo je potrebné urobiť z hľadiska legislatívy ?

 

Podnikanie v dome alebo byte bez zriadenia prevádzky

Prvý spôsob, teda bez zmeny účelu využívania obytnej plochy a zriadenia riadnej prevádzky je vhodný najmä pri vykonávaní rôznych rôznych duševných činností, alebo poskytovaní služieb pri ktorých nie je potrebné aby zákazníci chodili za podnikateľom do týchto priestorov a on naopak nemusí mať žiadne skladové ani obchodné priestory. Jedná sa najmä o činnosti ako vedenie účtovníctva, programovanie, tvorba web stránok, tvorba odborných publikácií a článkov, sprostredkovanie poistenia, poradenské činnosti.

 

V takýchto prípadoch podnikateľ nemá zriadenú oficiálnu prevádzku, ku práci mu stačí počítač, telefón, jeden pracovný stôl a spotrebný materiál. Keďže nežiadal o zmenu obytných priestorov na nebytový priestor používaný na podnikanie nedáva si do nákladov ani výdavky spojené s platením nájmu a energií za tento priestor.

 

Podnikanie so zriadením oficiálnej prevádzky

Druhý spôsob, teda zriadnie oficiálnej prevádzky je vhodné pre podnikateľov, ktorí vykonávajú najmä obchodné činnosti, remeselné živnosti ako kaderníctvo a podobné služby, alebo potrebujú aby ich potenciálni aj existujúci zákazníci našli v týchto priestoroch v stanovenom čase.

 

Proces zriadenia takejto prevádzky v rodinnom dome alebo byte je zložitejší a pre jeho zriadenie je potrebné:

  • požiadať obecný alebo mestský úrad o zmenu účelu použitia (stavebný odbor)
  • predložiť dokumentáciu s vyznačením priestoru aj účelom použitia
  • predložiť súhlas vlastníka nehnueľnosti alebo vlastníkov ostatných bytov
  • pokiaľ  sa jedná o obchodnú prevádzku je potrebné stanovisko regionálneho úradu verejného zdravotníctva (hygiena)

 

Po absolvovaní procesu zmeny účelu používania obytného priestoru na nebytový si potom môže podnikateľ dať do nákladov aj alikvotnu časť nákladov spojených s nájmom a energiami v tomto priestore.

 

Najjednoduchším spôsobom ako presne stanoviť výšku nákladov na takýto priestor pri energiách je zaviesť samostatné merače. Pokiaľ samostatné merače zavedené nie sú, neexistuje legislatívny predpis, ktorý by určoval akým pomerom majú byť pomerné náklady na priestor zahrnuté v daňových výdavkoch podnikateľa.

 

Každopádne by výška nákladov na priestor zahrnutá v daňových výdavkoch podnikateľa mala byť obhájiteľná v prípade potreby voči správcovi dane. Preto je najjednodchšie vychádzať z parametrov, koré sú merateľné, to znamená dávať do pomeru plochu pri ktorej bol zmenený účel používania k celkovej ploche domu alebo bytu a týmto pomerom rozpočítavať náklady. Táto skutočnosť sa netýka len nákladov na nájom a energie ale napríklad aj ostatných služieb ako sú telekomunikačné alebo internetové služby.

jl 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X