- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Registračné pokladne
- Registračné pokladnice – povinnosť pre nových, odklad pre súčasných podnikateľov
Registračné pokladnice – povinnosť pre nových, odklad pre súčasných podnikateľov
Nevedomosť neospravedlňuje. Čo však so zákonmi, ktoré sa každú chvíľu menia? Typickým príkladom je zákon o registračných pokladniciach, ktorý upravuje vnímanie registračných pokladníc a určuje ich vlastnosti. Zároveň určuje súbor technických prostriedkov, ktoré musí registračná pokladnica obsahovať. Okolo tejto témy sa už povedalo veľa. Posledne prešiel zákon č. 289/2008 novelizáciou, ktorá zásadne ovplyvnila jeho účinnosť a zároveň zaviedla „prechodné obdobie“. V najbližších riadkoch sa dozviete, čo z nového zákona vyplýva pre súčasných, ale aj budúcich podnikateľov.Registračné pokladnice presadzujú legálnosť podnikania a potláčajú nekalú konkurenciu. Nový zákon zamedzuje špekuláciám obchodníkov, dáva daňovým úradníkom, Obchodnej inšpekcii, Colnej správe úplne nové možnosti, má za úlohu pôsobiť viac preventívne ako represívne. Používaním upgradovaných, prípadne nových zariadení, získava aj prevádzkovateľ mnoho výhod oproti doterajším riešeniam.Zvýšenie efektívnosti daňových a colných kontrol sa tiež ukázalo ako opodstatnené, pretože daňoví kontrolóri budú môcť jednoznačne a efektívne zistiť porušenie zákona, napríklad porušenie plomby, chýbajúci ochranný znak na doklade, neoprávnené používanie tréningového režimu atď. Navyše, kontrola papierových pások bola zdĺhavá práca, ktorú nahradí pár klikov myšou.Servisné organizácie – možnosť spoľahnúť saProblém technickej vyspelosti používateľov oproti daňovým kontrolórom rieši nový zákon okrem iného tak, že prenáša technickú kontrolu a zodpovednosť za dodržiavanie zákona na profesionálne autorizované servisné organizácie, ktoré sú registrované na Daňových úradoch. Ich zodpovednosť za dodržiavanie zákona sa uplatňuje aj pravidelnou kontrolou pokladnice, či je jej činnosť korektná, v súlade so zákonom, bez neoprávneného zásahu a pod.. Prehliadky sa konajú v pravidelných intervaloch , ktorých intenzitu rovnako usmerňuje zákon. Naopak Daňovým úradom zákon o registračných pokladniciach zjednodušil prácu spojenú so samotnou kontrolou. Zákon pamätal aj na servisné a kontrolné nástroje, ktoré musí každá registračná pokladnica obsahovať. Tak sa zjednotil, sprehľadnil a výrazne skrátil proces samotnej kontroly.Podnikatelia získajú garanta v podobe servisnej organizácie. Môžu sa spoľahnúť, že všetky riziká znáša servisná organizácia, ktorá je povinná mať sklad náhradných dielov, garantovať servis aj reakčné doby. Tiež musí disponovať s vyškolenými pracovníkmi, ktorí majú certifikát k vykonávaniu servisu, odborného zásahu do pokladnice aj samotnej fiskalizácie. Pokiaľ je možnosť, treba si vybrať pre zabezpečenie servisu takú servisnú organizáciu, ktorá je v blízkosti, pretože iba taká vie garantovať to, čo žiada zákon. Nový zákon na druhej strane prináša náklady, ktoré doteraz podnikatelia nemuseli platiť. Nie je to len cena samotného riešenia ale aj služby s tým spojené. Nie vždy je však pri výbere toho správneho partnera rozhodujúca práve cena!Povinnosť pre nových, odklad pre súčasných podnikateľov Pôvodne zákon ukladal povinnosť všetkým podnikateľom používajúcim registračné pokladnice prejsť na nové riešenie do konca roku 2010. Každým dňom všetci netrpezlivo očakávame novelizáciu tohto zákona, ktorá prinesie zmenu týkajúcu sa práve účinnosti a jej možného odkladu.Pre podnikateľov, ktorí v tomto období využívajú registračné pokladnice alebo si ich zakúpia do konca tohto roku, to znamená istý odklad povinnosti. Podnikatelia, ktorí používali a mali v prevádzke registračné pokladnice, prípadne si ich stihnú zakúpiť a fiskalizovať (spustiť do prevádzky) do konca tohto roku, majú čas prejsť na nové riešenie neskôr. Do kedy je možnosť voľby? Na túto otázku nám odpovie tá očakávaná novela zákona…Na druhej strane podnikatelia, ktorí otvoria svoje prevádzky v roku 2011, budú mať povinnosť riadiť sa usmernením nového zákona. Tzn., že budú musieť mať novú registračnú pokladnicu, zmluvu so servisnou organizáciou a dodržiavať všetky pokyny nového zákona. V novom a pôvodnom zákone o registračných pokladniciach je viacero rozdielovPôvodné riešenie umožňovalo, aby bola pokladňa prepojená so softvérom a v počítači bol nainštalovaný program, ktorý generoval účtenky, evidoval tržby, storná a generoval účtenky na tlač.
Dnes je pokladňa len nástrojom, ktorý účtenku vyrobí. Je však závislá od fiskálnej účtenkovej tlačiarne. Program pokladne účtenku iba vygeneruje, avšak nič neeviduje. Fiskálna tlačiareň nahrádza evidenciu, žurnál, kumulatív tržieb a zápis storien, ktorú podnikateľ potrebuje a ktorú predtým robil program.Nové registračné pokladnice prinášajú elektronický kontrolný záznam (žurnál), do ktorého sa zapisujú všetky pokladničné doklady. Tento žurnál je opatrený kontrolným kódom, pomocou ktorého je možné zistiť jeho pravosť. Tým sa výrazne znižuje možnosť pozmeňovania celkových tržieb, z ktorých sa následne odvádza DPH, prípadne spotrebné dane. Fiskálna pamäť trvalo uchováva údaje o celkových obratoch. Nové fiskálne riešenie zabezpečuje nemennosť už zapísaných údajov do fiskálnej pamäte, čím sa znižuje možnosť daňových únikov.Nové registračné pokladnice prinášajú kontrolu pripojenia, resp. odpojenia dôležitých zariadení k pokladnici. Toto opatrenie zamedzuje manipulácii s údajmi, ktoré sa zákazníkovi zobrazujú pri blokovaní a údajmi, ktoré sa zaznamenávajú vo fiskálnej pamäti. Jednoznačná identifikácia platných dokladov prostredníctvom tlače ochranného znaku a neplatných dokladov prostredníctvom tlače textu neplatný doklad v každom treťom riadku dokladu sú veľkou výhodou. Zavádza sa povinnosť uchovávať neplatné doklady 1 rok od ich vydania, čím ich nie je možné vydať zákazníkom a zneužiť. Nové registračné pokladnice zaviedli nové typy uzávierok, ktoré umožňujú efektívnejšiu a presnejšiu kontrolu, čo má vplyv napríklad na jednoduché určenie, či sa podnikateľ musí po dosiahnutí určitého obratu zaregistrovať ako platca DPH (v súčasnosti je to pri dosiahnutí obratu 49790 Eur).
Perspektívni dodávatelia pokladní sa museli promtne prispôsobiť zmene zákona a do konca roku 2010 musia garantovať možnosť dodávky oboch riešení. Je aj na voľbe zákazníka, či sa rozhodne pre nové alebo pre pôvodné riešenie.Ak zákazník používa súčasnú pokladňu, má kúpený program a hardvér a chce prejsť na nové riešenie, znamená to, že musí osloviť dodávateľa softvérových riešení, aby fiskalizáciu zabezpečil. Dodávateľ dodá balíček určený pre existujúcu tlačiareň, ktorý obsahuje súčiastky, s pomocou ktorých sa zabezpečí fiskalizácia tlačiarne. Podnikateľ si musí zabezpečiť novú knihu pokladnice a tržieb, do ktorej servisná organizácia zaznačí spustenie nového riešenia do prevádzky. Túto zmenu nemôže podnikateľ spraviť sám.V súčasnosti viacerí dodávatelia ponúkajú na prechod zvýhodnené ponuky, či už formou dotovaného balíčka, alebo zliav na služby. Je potrebné nájsť takého dodávateľa, ktorý zabezpečí všetko podľa predstáv podnikateľa. Rozhodujúcim faktorom je, či je dodávateľ zapísaný medzi servisnými organizáciami.Dnes už nie je podstatné čo bolo, čo malo byť, ale to, čo bude. Buďte o krok vpred pred ostatnými a nenechajte sa prichytiť pri nevedomosti, či nepripravenosti. Dôležité je nájsť si zodpovedného dodávateľa, ktorý vám poskytne služby, na ktoré máte nárok. Skôr, než si zvolíte konkrétne riešenie, overte si dodávateľa v zozname servisných organizácií, ktorý je uvedený na stránkach daňového úradu. Ivana ŠilerováProduktová manažérka Asseco Solutions, a.s.