Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Zmeny v zákone o DPH, elektronické podávanie súhrnných výkazov

3. júna 2010 Tlačiť

Od 1. Januára 2010 nadobudla účinnosť zákon zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorá priniesla do života podnikateľov veľa otázok a nových povinností. Novela by mala byť v pozornosti nielen pre platiteľov DPH, ale aj doterajších neplatiteľov, nakoľko v niektorých situáciách im môže vzniknúť povinnosť registrovať sa pre účely DPH.Hlavné zmeny, ktoré priniesla novela zákona o DPH

  • povinnosť registrácie podľa § 7 a § 7a)
  • určenie miesta dodania služieb
  • zmena vzniku daňovej povinnosti pri službách
  • elektronické podávanie súhrnných výkazov do ktorých sa už okrem tovaru uvádzajú aj služby

Povinnosť registrácie podľa § 7 a § 7a)Nové pravidlá určenia miesta dodania služieb a podávania súhrnných výkazov si vyžadujú novú registračnú povinnosť, ktorá je od 1. januára 2010 upravená v § 7a zákona o DPH. Registrácia pre daň zdaniteľnej osoby, ktorá doteraz nemala pridelené IČ DPH, sa podľa § 7a ods. 1 zákona o DPH vykoná pred prijatím služby, ak:

  • služba má byť prijatá od poskytovateľa usadeného v inom členskom štáte,
  • miesto dodania služby je podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH v tuzemsku a
  • príjemca služby je povinný platiť daň podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH.

Zdaniteľná osoba je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň pred prijatím služby. Daňový úrad vydá IČ DPH do 7 dní od doručenia žiadosti o registráciu.Zdaniteľná osoba nie je povinná sa registrovať pre daň, ak prijme službu, ktorá je oslobodená od dane v tuzemsku, pretože v tomto prípade nie je povinná platiť daň.Registrácie pre daň a pridelenie IČ DPH sú teda potrebné v prípade, že:

  • ide o služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH,
  • daňová povinnosť je prenesená na príjemcu služby, zdaniteľnú osobu usadenú v členskom štáte inom ako je členský štát, v ktorom je usadený poskytovateľ služby, a
  • služby sa uvádzajú v súhrnnom výkaze (hodnota služby a IČ DPH príjemcu služby).

Miesto dodania služiebMiestom zdaňovania služieb by malo byť v zásade miesto, kde dochádza k ich skutočnej spotrebe. Podľa § 15 zákona o DPH sa od 1. januára 2010: 

  •  služby poskytnuté zdaniteľným osobám zdaňujú v štáte, v ktorom je usadený príjemca služby (§ 15 ods. 1 zákona o DPH),
  •  služby poskytnuté nezdaniteľným osobám zdaňujú v štáte, kde je usadený poskytovateľ služby (§ 15 ods. 2 zákona o DPH).

V určitých prípadoch sa tieto všeobecné pravidlá neuplatnia a namiesto nich sa uplatnia osobitné pravidlá uvedené v § 16 zákona o DPH, ktoré odrážajú zásadu zdaňovania v mieste spotreby.

Zmena vzniku daňovej povinnosti pri službáchAby krížové overovanie informácií zo súhrnných výkazov o cezhraničných službách v rámci vnútorného trhu EÚ naozaj slúžili na boj proti podvodom, je potrebné, aby poskytovateľ služby a príjemca služby priznávali transakcie vo svojich súhrnných výkazoch a daňových priznaniach v rovnakom období. Z tohto dôvodu sa v  § 19 ods. 2 zákona o DPH vypustila osobitne ustanovená daňová povinnosť pre cezhranične poskytované služby a ustanovil sa vznik daňovej povinnosti podľa základného pravidla, t.j. daňová povinnosť vzniká dňom dodania služby. V § 19 ods. 3 a 6 zákona o DPH sa definuje deň dodania služby v osobitných prípadoch napr.:

  • čiastkovo alebo opakovane dodávané služby v tuzemsku alebo cezhranične,
  • čiastkovo alebo opakovane dodávané služby v tuzemsku alebo do/z tretích štátov, ktoré sa dodávajú dlhšie ako 12 mesiacov a súčasne platba je dohodnutá za obdobie dlhšie ako 12 mesiacov,
  • čiastkovo alebo opakovane dodávané cezhraničné služby do/z členských štátov, ktoré sa dodávajú dlhšie ako 12 mesiacov a súčasne platba je dohodnutá za obdobie dlhšie ako 12 mesiacov.

Elektronické podávanie súhrnných výkazov do ktorých sa už okrem tovaru uvádzajú aj službyZámerom nových pravidiel týkajúcich sa podávania súhrnných výkazov po 1. januári 2010 je, aby dodávateľ tovaru alebo služby ako aj odberateľ tovaru alebo služby priznávali transakcie v rámci Európskeho spoločenstva v rovnakom období. V nadväznosti na nové pravidlá o určení miesta dodania služby sa v súhrnných výkazoch uvádzajú aj údaje o poskytnutí služieb, pri ktorých je povinný platiť daň príjemca v inom členskom štáte. To znamená, že podávanie súhrnných výkazov sa týka nielen dodávok tovarov, ale aj dodávok služieb.Údaje uvedené v súhrnných výkazoch sú následne dané k dispozícii daňovým úradom iných členských štátov na účel kontroly správneho uplatnenia dane u príjemcov tovarov a služieb.Platiteľ dane je povinný podať súhrnný výkaz za každý kalendárny mesiac, v ktorom:

  • dodal tovar oslobodený od dane podľa § 43 ods. 1 zákona o DPH z tuzemska do iného členského štátu osobe, ktorá je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte,
  • premiestnil svoj vlastný tovar oslobodený od dane podľa § 43 ods. 4 zákona o DPH z tuzemska do iného členského štátu,
  • sa zúčastnil na trojstrannom obchode podľa § 45 zákona o DPH ako prvý odberateľ (ako prostredná osoba),
  • dodal službu s miestom dodania v inom členskom štáte podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a je identifikovaná pre daň, a táto osoba je povinná platiť daň.

Základným obdobím na podanie súhrnného výkazu je pre platiteľa dane kalendárny mesiac. Platiteľ dane však môže podať súhrnný výkaz za kalendárny štvrťrok, ak splní túto podmienku:

  • hodnota tovarov dodaných do iných členských štátov s oslobodením od dane nepresiahne v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch 100 000 eur.

Súhrnný výkaz je možné podávať už iba v elektronickej podobePre elektronické podávanie súhrnného výkazu je potrebné vykonať nasledovné:

  • vyplniť na stránke www.drsr.sk (časť registrácia) registračný formulár
  • na e-mailovú adresu uvedenú v registračnom formulári podnikateľ obdrží osvedčenie o úspešnej registrácii pre používanie elektronických služieb
  • potom si môže vybrať z dvoch spôsobov elektronickej komunikácie a to buď s elektronicky zaručeným podpisom alebo bez elektronicky zaručeného podpisu
  • v prípade elektronického podávania dokumentov bez zaručeného elektronického podpisu je potrebné aby štatutár alebo poverená osoba navštívila správcu dane spolu s občianskym preukazom, vyplnenou dohodou o používaní elektronických služieb, kópiou výpisu z OR a vytlačeným potvrdením registračného formulára
  • v prípade elektronického podávania dokumentov so zaručeným elektronickým podpisom je potrebné mať tento podpis vybavený a spolu s občianskym preukazom, výpisom z obchodného registra a vytlačeným registračným formulárom navštíviť správcu dane

jl

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie DPH

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X