- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Aká je budúcnosť kamionistov? Mercedes-Benz posúva hranice autonómneho riadenia
Aká je budúcnosť kamionistov? Mercedes-Benz posúva hranice autonómneho riadenia
Mercedez-Benz sa do histórie zapísal vytvorením kamiónu, ktorý sa riadi sám. Je to vôbec prvýkrát, čo nejaký model kamiónu sám poloautomaticky jazdil po diaľnici za plnej premávky. Technológia autonómneho riadenia je, zdá sa, naozaj budúcnosťou dopravy.
Highway Pilot systém je stále v testovacom móde
Daimler AG, materská spoločnosť Mercedes-Benz, zobrala svoju Highway Pilot technológiu – set radaru, senzorov a kamier, ktorý premieňa štandardné kamióny na kamióny autonómne – a inštalovala ju do svojho modelu kamiónu Mercedes Actros.
Čo je na tom úžasné, je to, že Actros nebol vytvorený ako kamión s autonómnym riadením. Ide o obyčajný, ničím výnimočný, ale zato vysokovýkonový ťahač, ktorý sa po prvýkrát objavil v roku 1995.
Highway Pilot technológia v podstate mení obyčajný kamión na inteligentné vozidlo, ktoré môže podľa slov predstaviteľov spoločnosti Daimler „kontinuálne pozorovať celý priestor pred vozidlom“ a „prevziať kontrolu v určitých situáciách“.
Daimler tvrdí, že Higway Pilot systém môže riadiť vozidlo a brzdiť v premávke a ak sa kamión priblíži k prekážke (napríklad k zastavenému autu), systém požiada vodiča o prevzatie kontroly. Ak vodič včas neodpovie, vozidlo zastaví.
Systém vodiča vyzve k prevzatiu kontroly aj vtedy, keď sa zmenia poveternostné podmienky alebo ak nie je viditeľné cestné značenie.
Celý register ďalších bezpečnostných prvkov a funkcií (asistencia pri brzdení, aktívna regulácia rýchlosti jazdy a zisťovanie ospalosti) by mohol dopomôcť k tomu, aby sa z kamiónov vybavených technológiou Highway Pilot stali azda najbezpečnejšími vozidlami na cestách.
Predstavitelia Daimleru hovoria, že Highway Pilot systém je stále v testovacom móde, pričom k jeho „skutočnému“ uplatneniu by mohlo dôjsť do roku 2020. Podľa Dr. Wolfganga Bernharda z manažmentu spoločnosti by sme automobily s touto technológiou na cestách mohli uvidieť aj skôr ako o päť rokov.
Počas predvádzania technológie sa Bernhard vyjadril takto: „Pravdepodobne budeme hotoví o trochu skôr… naši zákazníci totiž preukázali viac záujmu ako sme očakávali“.
Politickí činitelia sú vo veci aplikácie tejto technológie, zdá sa, tiež „na palube“. Bernhard povedal: „Javia sa byť ochotní nastaviť právny rámec, ktorý potrebujeme, takže máme dôveru v to, že to bude celé pripravené k použitiu skôr ako neskôr“.