Elektronická fakturácia môže malým firmám pomôcť k hotovosti
Riešením, ako prekonať rôznorodosť firemných fakturačných systémov, sú služby typu „zberná sieť“, do ktorých dodávatelia posielajú svoje faktúry.
Cenou za skoršiu platbu môže byť zľava
Veľké firmy či korporácie majú často splatnosť faktúr 60, 90 a niekedy aj viac dní. Dosť ťažká situácia pre malých. Na barcelonskom Exchange summite sa začiatkom októbra diskutovalo aj o nástroji, ktorý tento problém rieši. Tzv. Dynamic discounting (Dynamické znižovanie ceny) dokáže urýchliť platobný styk medzi veľkými a malými.
“Prostriedkom, aby cash menšie firmy dostali skôr, je práve elektronická fakturácia. Takáto komunikácia je rýchlejšia a urýchli aj schvaľovacie procesy u veľkých firiem, čiže vedia peniaze menším dodávateľom zaplatiť skôr,” hovorí Andrej Glézl zo spoločnosti Datamolino, ktorý v Barcelone ako zástupca jedinej firmy zo Slovenska prednášal na tému Ako sú malé firmy pripravené na zmeny v elektronickom spracovávaní faktúr?
Ako to funguje
Cena za to, aby menší dostali zaplatené skôr je, že poskytnú veľkým zľavu. Napríklad 3 percentá vtedy, ak na rozdiel od 60 dní dostanú zaplatené o 15 dní. Ak odložíme emócie na bok a racionálne to zhodnotíme, tak menšej firme odpadne čakanie a nemusí riešiť faktoring pohľadávok, financovanie pracovného kapitálu a namiesto od banky (kontokorentné úvery) môže mať cash na účte skôr. Pre veľké firmy nie je hlavným motívom ušetriť na malých, ale vytvoriť s nimi efektívnu elektronickú komunikáciu.
“Jedna z firiem prezentujúcich v Barcelone prezentovala case study, že vďaka motivácii formou dynamic discountingu dokázala svojich dodávateľov preklopiť do elektronickej komunikácie cez elektronický portál, namiesto toho, aby len prijímali papierové faktúry,” dodáva Glézl.
Zdanlivo jednoduchá a pre všetkých prospešná schéma však naráža na prekážku – rôznorodosť fakturačných systémov (napr. el. portálov, webových aplikácií a pod.), ktoré firmy využívajú. Jeden z ich dodávateľov môže napríklad komunikovať aj s 25-timi rôznymi systémami. A to je veľmi nepohodlné a zdĺhavé.
Zjednodušenie fakturácie
Riešením by mohli byť služby, do ktorých dodávatelia posielajú svoje faktúry. Konkrétna služba dokáže z PDF spracovať potrebné dáta, prepojiť sa s fakturačným systémom veľkej firmy a následne doňho tieto dáta posielať. Cez konto takejto služby fungujúcej ako “zberná sieť” môžu adresáti prijať potrebné údaje a nemusia nútiť svojich dodávateľov, aby sa registrovali do rozličných systémov. Prijaté PDF služba zaeviduje a premení ho na dáta, s ktorými potom pracuje ďalej v systéme samotná veľká firma.
“Výhoda pre malé firmy je v tom, že stačí, aby poslali PDF na definovanú emailovú adresu a nemusia vystavovať faktúry v nejakom systéme, ktorý používa veľká firma. Keďže každá veľká firma má svoj vlastný systém, vystavovatelia by sa museli učiť robiť vo viacerých takýchto systémoch, pri posielaní PDF tento problém odpadá, ” prízvukuje Andrej Glézl, riaditeľ služby Datamolino.
Datamolino je servisná spoločnosť, ktorá poskytuje službu automatického spracovania faktúr formou webovej aplikácie čím prináša výhody využívané veľkými firmami aj menším podnikateľom či účtovníkom bez nutnosti vynakladania vstupných investícií do technológií. Datamolino získalo ocenenie slovenský Start Up roka 2013 v rámci hlasovania verejnosti na Startup Awards 2013.