Ako si udržať dobrého zamestnanca
Dnešná doba je typická fluktuáciou zamestnancov. Každý sa snaží si v svojom profesijnom živote nájsť to najlepšie miesto, ktoré mu vyhovuje a to aj v prípade, že to znamená, že vystrieda viacero zamestnaní. Zamestnávatelia by však mali mať záujem na tom, aby si udržali dobrého zamestnanca. Je na to mnoho dôvodov, napríklad spokojnosť klientov, s ktorými zamestnanec pracuje, spokojnosť spolupracovníkov, dodržanie cieľov, dodržanie plánov. Zaúčanie nových zamestnancov prináša nové zvýšené náklady a môžu s tým byť spojené aj krátkodobé straty, pretože nový zamestnanec nemusí byť taký výkonný a zbehlý vo veciach ako zamestnanec, ktorý svoju činnosť vykonával už dlhšie obdobie.
Veľmi dôležité je pri odchode zamestnanca vedieť a zistiť aké mal dôvody na to, aby spoločnosť opustil. Z týchto informácii potom môžeme čerpať, aby sme zistili, čo je potrebné urobiť, aby sme si zamestnancov udržali.
Aké podmienky je dôležité vytvoriť zamestnancovi?
Zamestnanec musí vedieť, čo sa od neho očakáva. Každému zamestnancovi by mal byť poskytnutý feed-back o tom, či sme spokojní s jeho prácou, prípadne, čo by mohol vylepšiť. Musí vedieť aké sú jeho práva, povinnosti, kompetencie a úlohy. Musí mať stanovené ciele, ktoré by mali byť reálne dosiahnuteľné. Veľmi dôležitý je vzťah nadriadený a podriadený. Tento vzťah musí byť jasne vymedzený. Nadriadený by mal byť schopný zamestnanca motivovať. Zamestnanec by mal mať stále pocit, že môže dosiahnuť ešte viac.
Ďalším faktorom ovplyvňujúcim správanie zamestnancov sú vzťahy na pracovisku, úroveň tímovej práce, ale aj celková komunikácia na pracovisku. Zamestnanec sa musí v práci cítiť slobodne, musí mať možnosť vyjadriť svoj názor, či už v osobných veciach, ale aj napríklad v tom, ako vylepšiť fungovanie firmy. Niektorí zamestnanci sú zameraní na to, aby vo svojom zamestnaní prežívali neustále niečo nové a tak sa rozvíjali, napríklad aby mali možnosť zúčastňovať sa školení, seminárov, stretávať sa s novými zákazníkmi a hľadať nové príležitosti.
Manažéri, riaditelia, či majitelia spoločnosti by si mali stále nájsť čas a prehodiť aspoň slovko so svojimi zamestnancami, aby zamestnanci nemali pocit, že sa o nich nikto nezaujíma. Nemalou motiváciou pre zamestnanca, prečo ostať v danej spoločnosti sú finančné a iné odmeny a benefity, či zvyšovanie platu.
To, či zamestnanec chce ostať pracovať v našej firme súvisí aj s tým, ako je firma vnímaná v okolí a v spoločnosti, teda aký je imidž firmy. Preto je potrebné dbať aj na to, aby firma ako celok bola vnímaná pozitívne.V neposlednom rade je pre zamestnanca dôležité aj okolité prostredie, teda vo firme musí byť bezpečne, čisto, či moderne a štýlovo zariadené. Firma by sa mala zamerať aj na sledovanie konkurencie, aké podmienky môže ponúknuť nášmu zamestnancovi konkurenčná firma, ktoré by ho mohli ovplyvniť, aby odišiel od nás. Naše podmienky musia byť stále o krok vpredu pred konkurenciou.
Každý zamestnanec je špecifický a je dobré, ak zamestnávateľ dokáže identifikovať povahové vlastnosti a charakter zamestnanca. Na základe toho by potom dokázal jednať so svojimi zamestnancami spôsobom, ktorý by bol pre nich príjemný a akceptovateľný. Ako u všetkých ľudí aj u zamestnancov je možné určiť štyri základné charakterové typy:
Sangvinik
Je ideálnym typom zamestnanca, pretože do pracovného prostredia prináša optimizmus, energickosť, dobrú náladu a dynamickosť. Je prispôsobivý, výrečný, nemá rád jednotvárnu prácu a rád vykonáva rôzne činnosti. Prípadný neúspech ho nerozhádže a znovu sa vrhá do nových výziev. Takémuto zamestnancovi by malo byť umožnené rozvíjať sa, aby mal pocit, že má neustále nové príležitosti. Jeho schopnosť motivovať iných by mala byť taktiež využitá v tímoch napr. poskytnúť mu možnosť viesť kolektív .
Cholerik
Cholerik sa vyznačuje tým, že je v kolektíve problematický, ťažko sa mu komunikuje v skupine, môže byť aj panovačný. Na seba je však náročný, pracovitý, v komunikácii jasný a stručný. Negatívna vlastnosť je impulzívnosť. Zamestnanca treba motivovať a dať mu príležitosti, aby sa rozvíjal. Jeho impulzívne sklony treba vedieť krotiť, aby nepôsobili negatívne na ostatných spolupracovníkov.
Flegmatik
Táto osobnosť je v práci väčšinou pohodlná, málo náročná, jednotvárna. V skupine však dokáže vyvolať príjemné pocity, vyrovnané prostredie. Takéhoto zamestnanca treba motivovať, aby bol povzbudený k vyšším výkonom. Jeho schopnosť vytvoriť príjemné pracovné prostredie je potrebné využiť vo vytváraní dobrého pracovného kolektívu.
Melancholik
Je zamestnanec, ktorý sa zameriava na seba a neverí si. Väčšinou reaguje veľmi precitliveno. Negatívne vlastnosti sú uzavretosť a pohodlnosť. Takéhoto zamestnanca treba tiež motivovať k tomu, aby zvýšil svoje výkony a treba ho povzbudzovať.ph