- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Registračné pokladne
- Čo je to fiškalizácia elektronických registračných pokladníc a prečo sa fiškalizuje?
Čo je to fiškalizácia elektronických registračných pokladníc a prečo sa fiškalizuje?
Používanie registračných pokladníc doteraz upravovala vyhláška MF SR č. 55/1994 Z.z. Vzhľadom na dlhú dobu jej platnosti a prudký vývoj v oblasti informačných technológií sa MF SR pod vedením ministra I. Mikloša v roku 2006 rozhodlo pripraviť nový komplexný zákon. Zákon sa pripravoval 2 roky, bol pripomienkovaný širokou odbornou verejnosťou. Zákon bol prijatý NR SR v roku 2008 (zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice – tzv. fiškálny zákon).
Prínosy zavedenia fiškálnych pokladníc pre štát a pre občana
Fiškálne pokladnice presadzujú legálnosť podnikania a potláčajú nekalú konkurenciu.
Pretože proti nekalej súťaži sa nedá úspešne bojovať. Nepoctivý obchodník má významnú konkurenčnú výhodu. Zatiaľ čo poctivý má oveľa vyššie náklady na podnikanie (platí clá, DPH, spotrebné dane, daň z príjmu, certifikácie, účtovníčky, programy na spracovanie daňových údajov, audítora, odvody za zamestnancov, stravné lístky, pracovné prostredie vyžadované zákonom a pod.), pre nepoctivého sú práve tieto náklady čistým ziskom.
Ak jeden obchodník platí poctivo dane, odvody a druhý neplatí, je len otázkou času, kedy poctivý obchodník skrachuje, alebo sa sám stane nepoctivým obchodníkom. Jednoducho sa stačí pozrieť po centrách našich miest. Naši obchodníci doplácajú na svoju poctivosť, pretože si uvedomujú, že ak od štátu chcú zdravotnú starostlivosť, vzdelávanie, sociálne zabezpečenie, políciu, súdnictvo atď., tak musia štátu odvádzať dane. Prevádzky poctivých sa postupne vytrácajú a bývajú rýchlo nahradené tými „zahraničnými“.
Nepoctivým prispievame všetci, oni sami neprispievajú, ale radi sa s nami podelia
Súčasné podmienky dávajú možnosť, aby sa tí, ktorí neprispievajú, delili o spoločné prostriedky. Navyše majú právo nárokovať si na štátne dávky, sociálne, zdravotné či dôchodkové zabezpečenie, pre seba aj svojich rodinných príslušníkov, majú právo študovať, dostávať príspevky od štátu, jazdiť po spoločných cestách, byť chránení políciou, či armádou, používať úrady, štátnu televíziu, rozhlas a podobne.
Všetky tieto výhody sú zabezpečené zo spoločných zdrojov, do ktorých prispievajú všetci zamestnanci aj väčšina podnikateľov. To, že je týchto zdrojov málo, nie je žiadnym tajomstvom. Ak by sa neurobilo niečo zásadné, demografická kríza bude rozsah takýchto výdavkov exponenciálne zvyšovať. Nie je tajomstvom, že vláda už dnes nemá na tieto výdavky zdroje. Daňoví kontrolóri na základe 16 rokov starej vyhlášky MF č.55/1994 Z.z. nemajú zákonné, ani technické možnosti predchádzať, dokazovať, ani sankcionovať tieto nekalé skutky. Technológie nepoctivých obchodníkov sú násobne vyššie, ako tie, ktoré má dnes štát.
Čierne peniaze je možné minúť len načierno
Ak podnikateľ zarobí na daňovom úniku, nevie použiť tieto čierne peniaze na legálne aktivity, pretože by bolo ľahko dokázateľné, že deklarovanými príjmami nemohol toľko zarobiť. Niektorým daniam, clu, či odvodom sa možno vyhnúť len vďaka transakciám v hotovosti. Preto nelegálne získané peniaze môže ďalej minúť na nelegálne aktivity, napríklad ďalší nákup nelegálneho tovaru, korupciu, zamestnávanie načierno alebo musí čierne peniaze preprať.
Tí, čo zamestnávajú načierno, sú dotovaní štátom viac ako strategickí investori
Ak takýto podnikateľ zamestnáva ľudí načierno, dotuje ho navyše štát, pretože jeho neoficiálni „zamestnanci“ často poberajú sociálne dávky a podnikateľ iba v „čistom“ dopláca pár euro navyše. Samozrejme bez daní, odvodov, stravných lístkov, náhrad za dovolenku, vytvorenia povinných podmienok na pracovisku, dodržiavania pracovnej doby a podobne. Je úplne zrejmé, že poctivý obchodník nemá žiadnu šancu konkurovať.
Štát platí automaticky za takého „zamestnávateľa“ veľkú časť mzdy a všetky odvody, príspevky deťom, vzdelávanie, sociálne zabezpečenie a ďalšie výhody takto „nezamestnaného“. Štát štedro vypláca štátnu podporu bez zmlúv a podmienok z peňazí tých, ktorí prispievajú. Štát nedobrovoľne podporuje viac tých, ktorí si to nezaslúžia a nemá prostriedky pre tých, ktorí tieto prostriedky vytvorili.
Lepší výber daní priznaním celého obratu – toto má byť metóda na riešenie súčasného stavu
Pokladnice zavedením dokladovaných tržieb na konci obchodného reťazca (predaj konečnému zákazníkovi), dokladovaného obehu tovaru a služieb, presadzujú používanie daňových dokladov v celom systéme.Ak existuje nezničiteľný doklad o tržbe z koncového predaja zapísaný vo fiškálnej pamäti pokladnice, obchodník nutne potrebuje právoplatný doklad od svojho dodávateľa – nákladovú účtenku, či faktúru, aby nemusel zdaniť (spotrebnú daň, daň z príjmu a DPH) celú hodnotu predaja. Potreba dokladov je teda „vynútená“ až po prvotného výrobcu, či poskytovateľa služby. Celý reťazec je vysoko motivovaný, aby vykazoval svoje tržby a následne platil z nich dane (spotrebné, dane z príjmu, DPH, clá, iné dane a poplatky). Viac prostriedkov pre zdravotníctvo, školstvo, kultúru prispievaním všetkých.Štát obyčajne reaguje tak, že ak je štátna kasa prázdna, zvýši dane, poplatky a odvody tým, ktorí prispievajú. Tým, ktorí sú na opačnej strane je skutočne jedno, či neplatia 19%-nú daň, 20%-nú, či 30%-nú.
Na druhej strane, výdavky z verejných financií čerpajú všetci rovnako, tí čo platia dane, aj tí čo sa tomu vyhýbajú. Naopak, väčšinou zneužívajú sociálne dávky pri zamestnávaní ľudí načierno, neplatia odvody a daň z príjmu za zamestnancov.
„85% z takmer 500 tisíc živnostníkov neplatí žiadne, alebo len minimálne odvody.“ Viera Tomanová, bývalá ministerka Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, zdroj: Hospodárske noviny, 10.8.2010
Fiškálne registračné pokladnice nie sú všeliek, avšak pokrývajú veľkú oblasť podnikateľských aktivít, z ktorých štátu plynú najväčšie príjmy do štátneho rozpočtu (DPH, spotrebné dane, daň z príjmov, atď.). Ich cena závisí od typu, napríklad Elcom a podobne.
Čo je fiškalizácia registračných pokladníc?
Fiškalizácia (alebo fiskalizácia) je proces, počas ktorého sa pokladnica patrične upraví, získa nový certifikát a údaje z hlavičky účtenky sa natrvalo zapíšu do už vloženej fiskálnej pamäte.
Aby bolo možné používať pokladnicu podľa fiskálneho zákona 289/2008 Z.z. od 1.januára 2012, kedy zákon naberá účinnosť, je potrebné v priebehu roku 2011 upraviť pokladnice tak, aby spĺňali všetky náležitosti, ktoré zákon ukladá.
Fiškálne pokladnice – nástroj pre konkurenčné prostredie
Fiškálne registračné pokladnice (ERP) prostredníctvom znižovania možností daňových únikov vytvárajú konkurenčné prostredie na báze legálnej ekonomiky a rovností šancí poctivých pred nepoctivými.Zákon nadobudol účinnosť 1.9.2008, niektoré jeho stanovenia od 1.3.2009. Obchodníci mali povinnosť používať fiškálne pokladnice od 1.1.2011. Pred dátumom „Dé“ nastala nečakaná zmena a termín sa posunul o jeden rok. Podľa vyjadrení výrobcov a dovozcov ERP boli „všetci“ pripravení:
- štát – daňové úrady vyškolili pracovníkov, zaviedli register servisných organizácií, štát akreditoval dve autorizované skúšobne na vydávanie certifikátov podľa nového zákona
- výrobcovia a dodávatelia investovali do vývoja nového softvéru a hardvéru, aby splnili podmienky zákona
- servisné organizácie, ktoré sú oprávnené uvádzať fiškálne pokladnice do prevádzky
- softvérové spoločnosti, investovali do úprav softvérov aby komunikoval s fiškálnymi pokladnicami
- výrobcovia pokladníc
- podnikatelia, teda tí poctivejší si objednali upgrady svojich pokladníc ešte pred koncom roka 2010
Podľa výrobcov a dovozcov elektronických registračných pokladníc (ERP) a fiškálnych tlačiarní (FT) bolo úsilie a investície všetkých zainteresovaných, dokonca aj štátu samotného pri plnení zámeru vlády boli bezdôvodne (bez skutočných dôvodov) zmarené a posunuté. Ministerstvo Financií sa na naliehanie zúčastnených subjektov vyjadrilo v decembri 2010 nasledovne:
» Prísnejšie kritéria pre pokladnice začnú platiť od roku 2012
Ako postupovať ak máte staršiu nefiskálnu pokladnicu?
- Nájdite si vhodný servis, ktorý je evidovaný na daňovom riaditeľstve SR ako Servisná organizácia, ktorá má platnú servisnú zmluvu s výrobcom na zariadenie, ktoré používate.
- Objednajte si upgrade-balíček a jeho inštaláciu.
- Po dodaní balíčka si dohodnite vhodný termín inštalácie.
- Samotná inštalácia v servisnej organizácii a FISKALIZÁCIA.
- Kúpa novej servisnej knihy ktorá spĺňa všetky potrebné náležitosti, ktoré ukladá fiskálny zákon a preregistrovať sa na daňovom úrade.
- Po fiskalizácii pokladnice ste povinný evidovať tržby už podľa novej vyhlášky 289/2008 z.z. aj keď je to ešte pred 1.januárom 2012!
Mohlo by vás zaujímať
- Fiškalizácia pokladníc alebo elektronické registračné pokladnice po 1.1.2012? Pripravte si 300 eur
- Časté otázky a odpovede k používaniu elektronických pokladníc od 1.1.2012
Čo prináša zákon č. 289/2008 Z. z.?
Nový, veľmi moderný zákon dáva daňovým úradníkom, Obchodnej inšpekcii, Colnej správe úplne nové možnosti, kontrolu robí jednoduchšou a má za úlohu pôsobiť viac preventívne ako represívne. Používaním upgradovaných, alebo nových zariadení získava aj prevádzkovateľ mnoho výhod oproti doterajšiemu riešeniu.
Problém technickej nevyspelosti daňových kontrolórov, v porovnaní s kontrolovanými, rieši nový zákon okrem iného tak, že prenáša technickú kontrolu na profesionálne autorizované servisné organizácie, ktoré sú registrované na daňových úradoch. Servisné organizácie majú za úlohu pravidelne kontrolovať, či registračná pokladnica vyhovuje platnej legislatíve a budú nahlasovať každý neoprávnený zásah do pokladnice, ktoré budú chránené plombami vydávanými Daňovým riaditeľstvom SR.Podstatné zmeny
- Zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu vo viacerých kapitolách
- Zjednodušenie a zvýšenie účinnosti kontrolných mechanizmov pre štátne orgány
- Zavedenie účinnejšej a modernejšej technológie pre zber a ochranu fiškálnych údajov
- Ochrana prevádzkovateľa pred nekalou činnosťou zamestnancov
- Ochranu podnikateľov, ktorí dodržujú platné zákony pred nekalou konkurenciou
- Zníženie prevádzkových nákladov podnikateľa
Čo prinášajú fiškálne registračné pokladnice pre štát oproti tým doterajším?
- Elektronický kontrolný záznam (žurnál), do ktorého sa zapisujú všetky pokladničné doklady. Tento žurnál je opatrený kontrolným kódom, pomocou ktorého je možné zistiť jeho pravosť. Tým sa výrazne znižuje možnosť pozmeňovania celkových tržieb, z ktorých sa následne odvádza DPH, prípadne spotrebné dane.
- Fiškálna pamäť trvalo uchovávajúca údaje o celkových obratoch. Nové fiškálne riešenie zabezpečuje nemennosť už zapísaných údajov do fiškálnej pamäte, čím sa znižuje možnosť daňových únikov.
- Kontrola pripojenia, resp. odpojenia dôležitých zariadení k pokladnici. Toto opatrenie zamedzuje manipulácii s údajmi, ktoré sa zákazníkovi zobrazujú pri blokovaní a údajmi a ktoré sa zaznamenávajú vo fiškálnej pamäti.
- Jednoznačná identifikácia platných dokladov prostredníctvom tlače ochranného znaku a neplatných dokladov prostredníctvom tlače textu neplatný doklad v každom treťom riadku dokladu. Zavádza sa povinnosť uchovávať neplatné doklady 1 rok od ich vydania, čím nie je možné ich vydať zákazníkom a zneužiť.
- Zavedenie nových typov uzávierok umožňujúcich efektívnejšiu a presnejšiu kontrolu, čo má vplyv napríklad na jednoduché určenie, či podnikateľ sa musí po dosiahnutí určitého obratu zaregistrovať ako platca DPH (v súčasnosti je to pri dosiahnutí obratu 49 790 Eur).
- Zvýšenie efektívnosti daňových a colných kontrol, pretože daňoví kontrolóri budú môcť jednoznačne a efektívne zistiť porušenie zákona, napríklad porušenie plomby, chýbajúci ochranný znak na doklade, neoprávnené používanie tréningového režimu atď. Navyše, kontrola papierových pások bola nekonečná mravenčia práca, ktorú nahradí pár klikov myšou.
Výhody nových fiškálnych registračných pokladníc pre podnikateľov (pokladne s fiškálnym modulom)
- Jednou z hlavných požiadaviek Ministerstva financií počas prípravy nového zákona o registračných pokladniciach bola požiadavka, aby pokiaľ možno, prospech podnikateľov z ich zavedenia bol vyšší ako náklady na ich vynovenie.
- Pokladnice v dnešnom ponímaní sa používajú od r. 1879(9) a vznikli bez akéhokoľvek zákona alebo nariadenia ako nutný pomocník obchodníka pri kontrole tržieb, sortimente predávaného tovaru, kontrole pokladníkov a na vydávanie dokladov o nákupe. Pokladnice používajú takmer všetci malopredajcovia všade vo svete jednoducho preto, lebo sú potrebné. Odporcovia pokladníc, podnikatelia, nie sú proti pokladniciam, ale sú zásadne proti fiškálnym pokladniciam. Sami kontrolu nad tržbami nutne potrebujú, nechcú však, aby kontrolu nad ich tržbami mal štát. Zrejme vedia veľmi dobre prečo.
- Pokladnica jednej z ranných definícií definovaná ako nepodplatiteľný pokladník. Pokladnica je navyše úplne lojálny účtovník, ktorý nerobí chyby, je ochotná pracovať 24 hodín denne bez odvrávania, únavy, nepotrebuje dovolenku, nemaróduje, nefajčí, nepije, neberie príplatky za nadčasy, neštrajkuje a splní každý legálny príkaz bez reptania. Za tohto ideálneho účtovníka s neuveriteľnými schopnosťami stačí zaplatiť asi 4€ mesačne bez odvodov, či daní a stravných lístkov. V našich podmienkach sa dožíva 10-13 rokov. Pokladnica je nevyhnutný nástroj obchodníka pre automatizáciu (čiarové kódy, RFID snímače, prijímanie elektronických platieb a pod.), nenahraditeľný systém pre automatizovaný zber triedenie, ochranu a prenos informácií do nadradených systémov. Dnes si už nevieme ani len predstaviť, že v predajni nedostaneme prehľadnú účtenku s výpočtom sumy, ktorú sme zaplatili. Účtenky tiež slúžia ako zjednodušený daňový doklad pre účtovníctvo, odpočet DPH, či daňovú povinnosť. To všetko dokáže čarovná krabička za 4€ mesačne.
Nové fiškálne pokladnice okrem tradičných prínosov ako je ochrana obchodníka pred krádežiam pokladníka, zber údajov o tom, čo sa predáva a čo je „ležiak“, zber údajov pre riadenie zásob atď., prinášajú nasledujúce základné výhody:
- Náhrada papierových kontrolných pások (žurnál) elektronickým žurnálom. Obchodníci tým významne ušetria prevádzkové náklady. Priemerný obchodník 300-600 Eur za 2 – 3 roky už len vďaka elektronickému žurnálu. Je zrejmé, že pri štandardnom používaní pokladnice v zmysle zákona č.289/2008 Z.z. sa takmer celé náklady na kúpu novej pokladnice podnikateľom vrátia veľmi rýchlo v podobe ušetrenia nákladov na kúpu papierových kontrolných pások. Rovnaké úspory platia aj pre upgradované (vynovené pokladnice), kde sa náklady investované do vynovenia vráti asi 5xrýchlejšie.
- Elektronický žurnál vyrieši pálčivé problémy obchodníkov s povinnou archiváciou žurnálu kontrolnej pásky (10 rokov), uskladnením (bežne ide o desiatky až stovky škatúľ), ale i napríklad blednutie nekvalitných pások pri nesprávnom uskladnení, čo spôsobuje podnikateľom veľké problémy pri daňovej kontrole a preukazovaním účtovníctva.
- Nový zákon garantuje pre obchodníkov opravu pokladnice do 48 hodín, čím sa znižujú straty z núteného uzatvorenia prevádzky.
- Nový zákon chráni poctivých obchodníkov pred nekalou konkurenciou oveľa lepšie. Tá sa bude musieť vzdať nekalej konkurencie, alebo sa nevyhne postihu z porušovania predpisov.
Nevýhody fiškalizácie pre podnikateľov
- V priebehu 3 rokov musí podnikateľ 2x investovať do registračnej pokladnice (od 350 €) alebo si zaobstarať fiškálny modul do pokladne
- Naučiť sa používať nový softvare a nový hardvare (nová pokladnica, prípadne tlačiareň)
- Zavedenie ročných poplatkov servisným organizáciam, za účelom kontroly reg. pokladníc
- Nemožnosť spravovať viac pokladníc v sieti z jedného miesta
- Núti zamestnancov vyhotovovať denné uzávierky počas otvorenej prevádzky, ideálne ešte v deň kedy uzatvára pokladnicu.
- Zvýšenie nákladov spojených s prevádzkou elektrickej pokladnice (drahšie pásky)
- Rýchlejšie blednú doklady z termotlačiarne (nutnosť kopírovať doklady do účtovníctva).
- Znižuje sa možnosť úspešne riešenej reklamácie (z dôvodu blednutia dokladov).
V článku boli použité informácie zo zdroja:
Pavol Timkovič – SKTech a ELCOM, spoločnosť s ručením obmedzeným, Prešov