S cieľom prejsť na systém, ktorý bude podľa daniarov stabilný a ktorý je už overený v colnej časti finančnej správy, podpísalo Finančné riaditeľstvo SR aj dodatok k zmluve so spoločnosťou DITEC, a. s. v celkovej hodnote 966 594 eur bez DPH.
Finančné riaditeľstvo sa rozhodlo už ďalej nepoužívať v rámci elektronickej komunikácie aplikáciu EZU, ktorá od začiatku tohto roka slúži na elektronické doručovanie podaní správcovi dane s využitím bezplatného elektronického identifikátora.
Riešenie od colníkov
(SITA, Podnikam.sk) – „Finančná správa SR v súčasnosti zjednocuje spôsob komunikácie s daňovými subjektmi a dodatok k zmluve o dielo so spoločnosťou DITEC, a.s. je jeden z nutných krokov k dosiahnutiu cieľa. Podľa nových pravidiel bude celá komunikácia nielen jednotná a nediskriminačná, ale aj jednoduchšia a bezplatná,“ uviedla pre agentúru SITA vedúca komunikačného oddelenia finančného riaditeľstva Miroslava Slemenská.
Spoločnosť DITEC vybudovala na bývalom Colnom riaditeľstve SR elektronické komunikačné rozhranie, cez ktoré podnikatelia komunikujú s bývalou colnou správou. „Po zvážení dopadov tak technologických, ako aj finančných sme sa rozhodli pre spoluprácu s touto spoločnosťou,“ dodáva Slemenská. Rozširovanie tohto komunikačného rozhrania na daňovú správu pritom tvorilo 539 724 eur zo spomínanej zmluvy o dielo. Zmluvu so spoločnosťou DITEC uzatvorilo finančné riaditeľstvo 26. októbra tohto roka, a to v rámci rokovacieho konania bez zverejnenia.
Stop aplikácii EZU
Finančné riaditeľstvo sa rozhodlo už ďalej nepoužívať v rámci elektronickej komunikácie aplikáciu EZU, ktorá od začiatku tohto roka slúži na elektronické doručovanie podaní správcovi dane s využitím bezplatného elektronického identifikátora. „Všetkých používateľov aplikácie EZU automaticky presunieme do eDane,“ povedal pre piatkové vydanie denníka SME poradca ministerstva financií Radko Kuruc. Cez aplikáciu EZU, ktorá funguje od začiatku tohto roka, elektronicky podávalo približne 80-tisíc daňovníkov daňové priznania z príjmov, k DPH či k dani z motorových vozidiel.
Táto aplikácia však bola podľa stanoviska finančnej správy súčasťou zlyhaného riešenia KONS, ktoré stálo 10 mil. eur. „Riešenie KONS nebolo zo strany finančnej správy prevzaté, nemáme k nemu dokumentáciu. Keďže riešenie a postupy bývalého vedenia Ministerstva financií SR a Finančného riaditeľstva SR, resp. Daňového riaditeľstva SR zlyhali, nie je možné v nich pokračovať a nie je možné samostatne prevádzkovať ani systém EZU,“ dodáva Slemenská.
Bez elektronického podpisu
Výsledkom týchto krokov podľa Finančného riaditeľstva SR bude, že podnikatelia aj v daňovej oblasti budú môcť spoľahlivo a jednoducho elektronicky komunikovať s finančnou správou pri posielaní daňových priznaní či súhrnných výkazov. „Subjekty tiež nebudú musieť výhradne používať zaručený elektronický podpis. Súčasne bude možné elektronickú komunikáciu vyplývajúcu zo zákona realizovať aj v inom prostredí, než je operačné prostredie Windows,“ spresňuje Slemenská.
Posun povinnej elektronickej komunikácie
Podľa zistení denníka SME sa dokonca uvažuje o ďalšom posune povinnej online komunikácie pre vybrané daňové subjekty až na rok 2014. Približne 210 tisíc daňových subjektov, medzi ktoré patria napríklad platcovia DPH, daňoví poradcovia či advokáti, by tak túto povinnosť malo až od roku 2014. Rozhodnúť o tom sa má o dva týždne v parlamente, dodáva SME.