- Podnikam.sk
- Články
- Správy
- Donáškové služby zažívajú obrovský boom. Ide o zaujímavý biznis a úspešných príkladov je mnoho
Donáškové služby zažívajú obrovský boom. Ide o zaujímavý biznis a úspešných príkladov je mnoho
Začalo to zverejňovaním obedových ponúk na internete, pokračovalo donáškou objednaných potravín až k vám domov a vyvrcholilo doslova explóziou aplikácií a služieb, ktoré vám sprostredkujú donášku jedál a potravín prakticky odkiaľkoľvek.
Oplatí sa to donáškám aj reštauráciám
Na rozdiel od minulosti, kedy fungovali donáškové služby ako samostatné prevádzky, je dnes donáška jedál a nápojov viac založená na sprostredkovaní. Na jednej strane je zákazník v práci či doma, na druhej ľubovoľná gastro prevádzka.
Moderné donáškové služby fungujú na princípe objednávania cez internet alebo cez mobilné aplikácie. Pojmy ako Wolt, Bolt, Food Panda či Bistro asi netreba príliš predstavovať. Čoraz viac z týchto platforiem sa snaží pokryť dopyt zákazníkov pre donášku aj z tradičných reštaurácií a fast food prevádzok.
Z pohľadu financií ide o obojstranne výhodný obchod. Donáškové služby si účtujú províziu okolo 20 až 30 %, reštaurácie zas majú postarané o dopyt a už nemusia riešiť obslužné činnosti. Priemerná výška objednávky je pritom okolo 15 €.
Nielen hotové jedlá, ale už aj mäso
Okrem donášky hotových jedál sa aj u nás postupne čoraz viac rozširuje využitie tohto typu servisu aj na potraviny. Nemusí pritom ísť iba o základné potraviny a ich dovoz až do domácnosti, čo je typické pre menšie či väčšie obchodné reťazce.
Trendom, ktorý súvisí s čerstvosťou, dôrazom na ekológiu a tiež lokálpatriotizmom, je aj využívanie donášky potravín od miestnych producentov. Dobrým príkladom je donáška mäsa v Bratislave, ktorá ponúka široký výber hovädzieho mäsa z ekologickej farmy zo stredného Slovenska. Vcelku zaujímavá symbióza, že?
Keďže okrem samotnej pohodlnej donášky je dôležité ponúknuť aj pridanú hodnotu, práve táto služba je príkladom, ako sa to dá. Čerstvé mäso, široká ponuka porciovaných aj vážených produktov a kvalitný pôvod sú benefity, ktorým len ťažko odolať.
Pandémia spôsobilo nárast aj zmenu nákupného správania
Zvýšený záujem o donášku potravín a jedál bol badateľný už v rokoch 2018 a 2019. Tým najdôležitejším momentom, ktorý spôsobil boom, však bola až pandémia COVID-19. Za raketovým rastom bolo v tomto prípade viacero faktorov.
Tým prvým bolo uzavretie prevádzok stravovacích zariadení pre osobnú návštevu, najmä počas zimných mesiacov. Nemožnosť konzumácie jedál a nápojov vytvorila osobitný segment a to tzv. okienkový predaj. Od toho bol už len krok k doručeniu jedál až k zákazníkovi, aby ten nemusel ísť k výdajovému okienku.
Druhým faktorom bola úspora času od momentu objednania až po konzumáciu. Ak sa k tomu pridal aj tretí faktor a to pohodlie, bolo jasné, že donáškové služby sú odpoveďou na čoraz silnejší dopyt. Ten pretrval vo veľkej miere prakticky dodnes.
Chcete podnikať v donáške? Je to voľná živnosť
Ak aj vy vidíte donáškové služby ako podnikateľskú príležitosť, môžete skúsiť tento typ biznisu rozbehnúť aj na vlastnú päsť. Z pohľadu legislatívy ide o voľnú živnosť, kde nemusíte preukazovať žiadne odborné vzdelanie ani dobu nejakej praxe.
Základom by však mal byť naozaj kvalitný a prepracovaný podnikateľský plán. Vzhľadom na to, že ide o oblasť s veľmi dynamickým rastom, prepracovanou konkurenciou a neustálym napredovaním, je prevádzka donáškovej služby náročná najmä na začiatok. Okrem plánu by ste ale mali mať vyriešené aj financovanie.
Špeciálne pri donáške platí, že čím užšie bude zameraná, tým väčšia je šanca na úspech. Konkurovať hneď od úvodu celosvetovým službám je nereálne, no v meste či regióne môžete dosiahnuť úspech práve vďaka znalosti lokálnych pomerov!
Informačný servis