Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Donáškové služby zažívajú obrovský boom. Ide o zaujímavý biznis a úspešných príkladov je mnoho

Muž donáška
Foto: Getty Images
29. októbra 2021 Autor Informačný servis Tlačiť

Začalo to zverejňovaním obedových ponúk na internete, pokračovalo donáškou objednaných potravín až k vám domov a vyvrcholilo doslova explóziou aplikácií a služieb, ktoré vám sprostredkujú donášku jedál a potravín prakticky odkiaľkoľvek.

Oplatí sa to donáškám aj reštauráciám

Na rozdiel od minulosti, kedy fungovali donáškové služby ako samostatné prevádzky, je dnes donáška jedál a nápojov viac založená na sprostredkovaní. Na jednej strane je zákazník v práci či doma, na druhej ľubovoľná gastro prevádzka.

Moderné donáškové služby fungujú na princípe objednávania cez internet alebo cez mobilné aplikácie. Pojmy ako Wolt, Bolt, Food Panda či Bistro asi netreba príliš predstavovať. Čoraz viac z týchto platforiem sa snaží pokryť dopyt zákazníkov pre donášku aj z tradičných reštaurácií a fast food prevádzok.

Z pohľadu financií ide o obojstranne výhodný obchod. Donáškové služby si účtujú províziu okolo 20 až 30 %, reštaurácie zas majú postarané o dopyt a už nemusia riešiť obslužné činnosti. Priemerná výška objednávky je pritom okolo 15 €.

Nielen hotové jedlá, ale už aj mäso

Okrem donášky hotových jedál sa aj u nás postupne čoraz viac rozširuje využitie tohto typu servisu aj na potraviny. Nemusí pritom ísť iba o základné potraviny a ich dovoz až do domácnosti, čo je typické pre menšie či väčšie obchodné reťazce.

Trendom, ktorý súvisí s čerstvosťou, dôrazom na ekológiu a tiež lokálpatriotizmom, je aj využívanie donášky potravín od miestnych producentov. Dobrým príkladom je donáška mäsa v Bratislave, ktorá ponúka široký výber hovädzieho mäsa z ekologickej farmy zo stredného Slovenska. Vcelku zaujímavá symbióza, že?

Keďže okrem samotnej pohodlnej donášky je dôležité ponúknuť aj pridanú hodnotu, práve táto služba je príkladom, ako sa to dá. Čerstvé mäso, široká ponuka porciovaných aj vážených produktov a kvalitný pôvod sú benefity, ktorým len ťažko odolať.

Pandémia spôsobilo nárast aj zmenu nákupného správania

Zvýšený záujem o donášku potravín a jedál bol badateľný už v rokoch 2018 a 2019. Tým najdôležitejším momentom, ktorý spôsobil boom, však bola až pandémia COVID-19. Za raketovým rastom bolo v tomto prípade viacero faktorov.

Tým prvým bolo uzavretie prevádzok stravovacích zariadení pre osobnú návštevu, najmä počas zimných mesiacov. Nemožnosť konzumácie jedál a nápojov vytvorila osobitný segment a to tzv. okienkový predaj. Od toho bol už len krok k doručeniu jedál až k zákazníkovi, aby ten nemusel ísť k výdajovému okienku.

Druhým faktorom bola úspora času od momentu objednania až po konzumáciu. Ak sa k tomu pridal aj tretí faktor a to pohodlie, bolo jasné, že donáškové služby sú odpoveďou na čoraz silnejší dopyt. Ten pretrval vo veľkej miere prakticky dodnes.

Chcete podnikať v donáške? Je to voľná živnosť

Ak aj vy vidíte donáškové služby ako podnikateľskú príležitosť, môžete skúsiť tento typ biznisu rozbehnúť aj na vlastnú päsť. Z pohľadu legislatívy ide o voľnú živnosť, kde nemusíte preukazovať žiadne odborné vzdelanie ani dobu nejakej praxe.

Základom by však mal byť naozaj kvalitný a prepracovaný podnikateľský plán. Vzhľadom na to, že ide o oblasť s veľmi dynamickým rastom, prepracovanou konkurenciou a neustálym napredovaním, je prevádzka donáškovej služby náročná najmä na začiatok. Okrem plánu by ste ale mali mať vyriešené aj financovanie.

Špeciálne pri donáške platí, že čím užšie bude zameraná, tým väčšia je šanca na úspech. Konkurovať hneď od úvodu celosvetovým službám je nereálne, no v meste či regióne môžete dosiahnuť úspech práve vďaka znalosti lokálnych pomerov!

Informačný servis

K téme

Témy

biznisdonáškové službyPR

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Správy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

02feb8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20218:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

02feb8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20218:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

02feb8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20218:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X