- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Je možné uplatniť výdavky pred založením živnosti alebo s.r.o. do nákladov?
Je možné uplatniť výdavky pred založením živnosti alebo s.r.o. do nákladov?
V praxi sa často stáva, že v časovom priestore medzi dátumom, kedy nadobudne platnosť vaše osvedčenie o živnostenskom oprávnení alebo bude zapísaná spoločnosť do obchodného registra, potrebujete nakupovať tovar a služby do budúcej prevádzky alebo vynakladáte výdavky zriaďovacieho charakteru. Je možné takéto výdavky a náklady považovať za daňové a uplatniť si ich v podnikaní ? Pozrieme sa na ne z hľadiska zákona o dani z príjmov a tiež z pohľadu dane z pridanej hodnoty.Zriaďovacie výdavkyMedzi zriaďovacie výdavky, ktoré určite vynakladá každý budúci podnikateľ alebo aj obchodná spoločnosť je možné zaradiť:
- rôzne úradné poplatky súvisiace so založením novej firmy (napr. správne poplatky, preukázateľné výdavky na advokáta, komerčného právnika alebo notára, overenie podpisov a iné úradné výdavky),
- výdavky na pracovné cesty súvisiace so založením nového podniku,
- rôzne odmeny za práce a služby súvisiace so založením firmy (napr. úverové analýzy, odmeny za sprostredkovanie atď.) a iné výdavky, ktoré súvisia s budúcou činnosťou firmy.
Tip: Takto vynaložené prostriedky je potrebné spočítať a jednou sumou zaúčtovať do výdavkov dňom začatia vykonávania podnikateľskej činnosti. Zriaďovacie výdavky sú daňovo uznané výdavky aj keď ich podnikateľ vynaložil pred oficiálnym začatím podnikania uvedeným na osvedčení o živnostenskom oprávnení.Okrem zriaďovacích výdavkov, ktoré patria k začatiu každého podnikania sa môžu vyskytnúť situácie, kedy hlavne v obchodných prevádzkach podnikateľ potrebuje zakúpiť vybavenie prevádzky a tiež zakúpiť zásoby tovaru. Čo v takýchto prípadoch? Sú aj takto vynaložené výdavky daňovo uznateľnými?Zákon o dani z príjmov ustanovuje, že výdavky vynaložené na zásoby a iné nevyhnutne vynaložené výdavky spojené so začatím činnosti je možné zahrnúť do základu dane a sú teda výdavkami ovplyvňujúci základ dane. Zákon pamätá aj na situáciu, kedy sa môže stať, že podnikateľ potrebuje takto nakupovať zásoby a vybavenie napríklad v decembri, napriek tomu že povolenie na vykonávanie činnosti má až od prvého januára nasledujúceho roku. Podľa § 4 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov výdavky vynaložené na zásoby a iné nevyhnutne vynaložené výdavky spojené so začatím činnosti vynaložené v kalendárnom roku, ktorý predchádzal roku, v ktorom daňovník s príjmami podľa § 6 začal túto činnosť vykonávať, sa zahrnú do základu dane, počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom začal túto činnosť vykonávať.To znamená, že ak niečo nakúpite v decembri a osvedčenie o živnostenskom oprávnení je platné od januára tak výdavky zaúčtujete s dátumom 1.1.Čo hovorí zákon o dani z dpridanej hodnoty?Zákon o dani z príjmov teda považuje zriaďovacie výdavky a výdavky na nákup zásob za daňovo uznané, ale čo na to hovorí zákon o dani z pridanej hodnoty?§ 55 zákona o dani z pridanej hodnoty hovorí o odpočítaní dane z pridanej hodnoty z majetku nadobudnutého pred registráciou za platiteľa dane a tiež zo zásob.„Osoba, ktorá sa stala platiteľom, môže odpočítať daň viažúcu sa k majetku, ktorý nadobudla pred dňom, keď sa stala platiteľom, ak tento majetok nebol zahrnutý do daňových výdavkov podľa osobitného predpisu v kalendárnych rokoch predchádzajúcich kalendárnemu roku, v ktorom sa stala platiteľom, okrem zásob. Daň pri majetku, ktorý je podľa osobitného predpisu odpisovaným majetkom, platiteľ zníži o pomernú časť dane zodpovedajúcu odpisom; platiteľ, ktorý nie je účtovnou jednotkou, použije pri znížení odpočítateľnej dane postup ako platiteľ, ktorý je účtovnou jednotkou. Platiteľ nemôže odpočítať daň, ak majetok nepoužije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ.“Postup pri uplatnení DPH zo zakúpených zásob a majetku je teda nasledovný: ku dňu registrácie je potrebné urobiť inventúru. Z hodnoty materiálu vypočítate DPH, ktorú si uplatníte. Nie je potrebné vyskladnenie a znovu prijatie materiálu na sklad, je potrebné len znížiť skladové ceny o uplatnenú DPH. K priznaniu dane z pridanej hodnoty nie je potrebné nič prikladať, potrebné doklady (inventúra, doklady o nadobudnutí skladových zásob….) je potrebné uschovať a predložiť raz pri prípadnej daňovej kontrole.jl