Na novom systéme daniarov podľa Sulíka zarábajú vplyvní ľudia
Sulík zvažuje, že sa obráti aj na americké protikorupčné vyšetrovacie úrady.
Finančná správa kritiku funkčnosti systému odmieta
Nový informačný systém daňovej správy je niekoľkonásobne drahší ako pôvodný, nefunguje tak ako má a navyše na ňom zarábajú osoby spriaznené s vládnym Smerom-SD. Tvrdí to šéf liberálov zo Slobody a Solidarity Richard Sulík, ktorý pre spôsob výberu dodávateľa a subdodávateľov informačného systému daňovej správy oslovil aj centrálu dodávateľskej firmy IBM v USA a zvažuje, že sa obráti aj na americké protikorupčné vyšetrovacie úrady.
Sulík pritom tvrdí, že pôvodný informačný systém KONS, ktorý sa pred troma rokmi nepodarilo „rozchodiť“ a spôsobil výrazné problémy daňovej správe, by v konečnom dôsledku vedel robiť to, čo robí nový informačný systém na báze SAP od spoločnosti IBM a niekoľkonásobne lacnejšie. KONS podľa Sulíka stál 26 mil. eur, suma za nový systém sa môže podľa neho vyšplhať až na 140 mil. eur.
Blízko Smeru-SD
Na tejto drahšej zákazke sa pritom podieľajú podľa neho subdodávateľské firmy napojené okrem iného aj na ministra dopravy Jána Počiatka, podnikateľa Jozefa Brhela, či podnikateľa Jána Miškovského.
Ako na štvrtkovej spoločnej tlačovej konferencii doplnil predseda hnutia Nova Daniel Lipšic, ide o firmy Anext, Sevitech a DWC Slovakia. Licenčné certifikáty SAP pritom ešte v apríli 2010 pre daňovú správu podpisoval vtedajší šéf spoločnosti SAP a súčasný šéf finančnej správy František Imrecze.
Zamrznutý systém
Výsledkom je pritom podľa Sulíka systém, ktorý niekoľkonásobne spomalil procesy a to, čo niekedy na daňovej správe trvalo sekundy, teraz trvá minúty. „Pri stovkách operácií denne to znemožňuje kontinuálnu prácu,“ tvrdí. V stredu 8. apríla mal byť systém dokonca údajne do 16. hodiny nepoužiteľný. Navyše podľa Sulíka nepozná daňovú terminológiu, čo opäť sťažuje prácu zamestnancom daňovej správy.
Správcovia dane okrem toho nevidia rozhodnutia, ktoré v minulosti vydali a musia si pýtať svoje vlastné rozhodnutia ako oskenované dokumenty od daňových subjektov. V konečnom dôsledku tak podľa šéfa liberálov hrozí, že sa na vratkách DPH opäť budú vyplácať peniaze, ktoré by vyplatené byť nemali.
Štandardný daňový informačný systém podľa exšéfa daniarov nefunguje
„Štandardný daňový informačný systém“ stále nefunguje, konštatuje vo svojom stanovisku aj bývalý šéf daňovej správy Miroslav Mikulčík. „Na to, že komisia ministerstva financií už v roku 2010 konštatovala, že podozrivo uzavretá zmluva na dodávku systému je predražená a v podmienkach daňovej správy nerealizovateľná, sa už dávno zabudlo,“ píše vo svojom vyhlásení.
Niekoľkokrát posúvaný termín nasadenia nebol splnený ani k 1. 1. 2015, teda viac ako 6 rokov po podpise zmluvy, z ktorej vyplynul záväzok nakúpiť licencie SAP, za ktoré štát nezmyselne platí bez ohľadu na to, či systém je alebo nie je v prevádzke, dodáva Mikulčík, ktorý je stále obvinený v súvislosti s dodávkou systému KONS.
Podľa neho navyše finančná správa zakrýva aj to, zdržujú sa kontroly aj vratky a na daňových úradoch sa stupňujú chaos a nervozita. Chybový je nielen samotný software, ale nie je zabezpečený ani výkon samotných procesných úkonov pri výbere daní, tvrdí Mikulčík.
Prepojenie na finančné toky a kontrolu je nefunkčné, nie sú prístupné potrebné údaje k jednotlivým daňovým subjektom, a to aj napriek tomu, že Finančná správa sa podľa zverejnených zmlúv zaviazala investovať do tohoto systému viac ako 130 miliónov eur.
Štart systému podpísali za Počiatka
Daniari priznávajú, že nový systém od IBM je pokračovaním zmluvy na dodávku informačného systému, ktorá bola podpísaná ešte za prvej vlády Roberta Fica vo februári 2010, kedy rezortu financií šéfoval Ján Počiatek.
„Potom prišiel dodatok číslo dva, ktorý odklonil implementáciu informačného systému finančnej správy k systému KONS. Implementácia systému KONS v roku 2012 zlyhala. Jedným z prvých krokov nového vedenia Finančného riaditeľstva bol podpis dodatku, ktorým vrátili všetky dôležité atribúty zmluvy tak, aby sa pokračovalo v pôvodnom predmete zmluvy, aby zodpovednosť za dodávku riešenia mala dodávateľská spoločnosť, ktorou je spoločnosť IBM,“ píše sa vo vyhlásení finančnej správy.
Voči finančnej správe má IBM plnú zodpovednosť za dodávku riešenia a je to zmluvne zakotvená zodpovednosť. Subdodávatelia sú tak podľa finančnej správy v plnej kompetencii IBM.
Systém vraj už beží naplno
Samotná finančná správa kritiku funkčnosti systému odmieta. „Informačný systém finančnej správy je funkčný o čom svedčí aj fakt, že počas marca prijala takmer 930 tisíc elektronicky podaných dokumentov,“ uvádza sa ďalej vo vyhlásení finančnej správy, podľa ktorej plynule pokračuje aj spracúvanie daňových priznaní.
„K dnešnému dňu je spracovaných viac ako 412 tsíc daňových priznaní na DPH, viac ako 61 tisíc súhrnných výkazov DPH, viac ako 100 tisíc daňových priznaní na dani z príjmov. Máme vyplatené nadmerné odpočty v celkovej hodnote viac ako 514 miliónov eur. To sú údaje, ktoré jednoznačne deklarujú, že nemáme problémy ani s vyplácaním nadmerných odpočtov a prevádzka spracovania daňových priznaní je za marec viac-menej štandardná“ uviedol prezident finančnej správy František Imrecze.
Na odstavenie registra daniari upozornili
Na to, aby mohol byť zavedený nový informačný systém sa museli Imreczeho ustáliť dáta ku konkrétnemu bodu v čase. To si vyžiadalo odstavenie registra, o čom FS všetkých klientov aj zamestnancov vopred upozornila. V dôsledku toho sa výrazne obmedzila prácu registra vo februári tohto roka.
Na veľa úkonov týkajúcich sa registrácie boli nájdené náhradné riešenia, ale niektoré typy nebolo možné nahradiť. „Takže v niektorých úkonoch sme po lehotách voči podnikateľom, čo nás mrzí, ale inak sa to urobiť nedalo. Verím, že aj tieto nedostatky budú čoskoro odstránené“ uzavrel Imrecze.
V súčasnosti už môžu systém podľa neho využívať všetci pracovníci finančnej správy. Do systému boli namigrované dáta a údaje potrebné na to, aby registrátori, správcovia, kontrolóri a exekútori mohli pracovať.