Ako najlepšie ukončiť pracovnú časť dňa? Nechajte sa inšpirovať
Posledných 10 minút pracovnej doby trávia niektorí ľudia pozeraním sa na hodiny a telekinetickým napomáhaním sekundovej ručičke v pohybe smerom dopredu. Iní sú zavalení prácou až do poslednej minúty a keď príde ich čas, schmatnú svoje veci a bez pozdravu utekajú kadeľahšie. Ak vám tieto scenáre znejú povedome, máme pre vás tip: prehodnoťte svoj prístup po vzore tých úspešných.
„To, ako ukončíte svoj pracovný deň, je veľmi dôležité,“ tvrdí Michael Kerr, medzinárodne aktívny rečník v oblasti biznisu. „Môže to ovplyvniť vašu náladu na zvyšok dňa; môže to mať vplyv na vaše súkromné vzťahy, celkovú úroveň šťastia i na to, ako dobre budete v noci spať a takisto vás to akoby pripraví na ďalší deň.“
Ako teda efektívne trávia posledných 10 minút pracovnej doby úspešní ľudia?
1. Zostávajú sústredení
„Toto je bežný čas, kedy vaša myseľ môže ‚poletovať‘ kade-tade,“ hovorí Lynn Taylorová, expertka na pracovné prostredie. Pokúste sa nestrácať sústredenie a nedovoľte ničomu, aby to odviedlo vašu pozornosť od práce.
2. Aktualizujú svoj zoznam úloh
Úspešní profesionáli majú vždy na pamäti, čo všetko treba aktuálne urobiť, tvrdí Taylorová. „Počas posledných 10 minút kontrolujú svoj progres vo vzťahu k cieľom dňa. Revidujú svoj konečný zoznam podľa aktuálnej situácie, je to pohodlnejšie ako odrazu odísť a ďalšie ráno rozmýšľať nad všetkými drobnosťami z predošlého dňa.“
3. Posudzujú, čo dosiahli
Taylorová tvrdí, že okrem sústreďovania sa na to, čo ešte potrebujeme urobiť, je dôležité sa pozrieť späť aj na to, čo sme už urobili. Pocit naplnenia cieľov či plánov je fajn a môže fungovať ako motivácia do ďalšieho dňa.
4. Stanovujú si hlavné ciele na zajtrajšok
Úspešní ľudia majú zoznam dôležitých „položiek“ prichystaný vopred, pričom si určujú svoje primárne ciele na nasledujúci deň. Naplniť práve tie je kľúčové.
5. Vybavujú správy, ktoré urgentne vybaviť treba
Hoci ste celý deň „na linke“, správy a telefonáty neprestávajú a často sa stáva, že tie dôležité správy prichádzajú práve v posledných minútach pracovného času. „Úspešní ľudia sú schopní sa rozhodnúť, čo si vyžaduje odpoveď a čo môže počkať,“ ozrejmuje Taylorová.
6. V myšlienkach rekapitulujú deň
Úspešní ľudia nielen premýšľajú o projektoch, ktoré v ten deň zvládli, ale sa aj pokúšajú analyzovať, kedy a najmä prečo išli veci dobre, prípadne zle. Schopnosť učiť sa hoci aj na vlastných chybách môže byť mimoriadne praktická.
7. Poďakujú sa niekomu
Tie najlepšie pracovné miesta stoja na základoch vďačnosti a uznania. „Vytvorenie si zvyku ohľadom poďakovania niekomu pri zakončovaní pracovného dňa je neuveriteľne efektívny spôsob, ako pozdvihnúť úroveň svojho šťastia a zároveň umožniť sebe aj iným odísť z práce s dobrým pocitom“ hovorí Kerr.
8. Dávajú si do poriadku svoj stôl a pracovnú plochu
Keď nie je niečo organizované, je to náročnejšie a trvá to dlhšie. Upracte si a všetky perspektívne dôležité dokumenty si dajte na dosah ruky, aby ste ich mohli hneď nasledujúce ráno „spracovať“. Poriadok človeku okrem iného uľahčuje určovanie pracovných priorít.
9. Odchádzajú pozitívne naladení
Pred tým, ako odídete, sa „vyzbrojte“ úsmevom, ako odporúča Taylorová. Neskutočne dobre to bude pôsobiť nielen na vás, ale aj na vašich kolegov. Dobrý dojem na konci dňa môže povzbudiť do pozitívneho ďalšieho dňa.
10. Skutočne odchádzajú
Úspešní ľudia sa vyhýbajú pokušeniu otáľania s odchodom. Vedia, aká je dôležitá rovnováha medzi súkromným a pracovným životom, preto sa vždy snažia odísť z práce v správnom čase.