- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Reklama
- Internetová reklama
- Najväčšie chyby firiem na sociálnych sieťach
Najväčšie chyby firiem na sociálnych sieťach
Sociálne siete môžete využiť na reklamu, budovanie mena a zisk nových zákazníkov. Alebo na celkom neefektívne mrhanie časom aj peniazmi…
Nákup fanúšikov
Poctivé zbieranie fanúšikov na sociálnej sieti je podobné rastu firmy. Dlho trvá a je namáhavé. Mnoho firiem preto spraví skratku a kúpi si stránky s tisíckami fanúšikov, alebo zaplatí internetovej spoločnosti za naháňanie fanúšikov. Takýto spôsob je vhodný len na pochválenie sa počtom fanúšikov a vyhodenie peňazí. Užívatelia začnú čoskoro po transformácii stránky na brand odskakovať a na to, že sa premenia na zákazníkov môžete rovno zabudnúť.
Príliš predajný obsah
Na sociálnej sieti nikto nechce čítať reklamy. To je prvý predpoklad, z ktorého treba vychádzať. Preto netreba nič promovať. Ak raz začnete cez sociálnu sieť predávať, už ste u fanúšikov skončili. Zabudnite na predaj. Na sociálnych sieťach sa predáva jedine príbeh.
Malá segmentácia cieľovej skupiny
Je zbytočné platiť reklamu, ak nemáte presne určenú cieľovú skupinu. Napríklad je zbytočné pre kaviareň v krajskom meste na strednom Slovensku inzerovať svoj obsah fanúšikom na východe, alebo všeobecne každému. Zamerajte sa na okolie, využite presnú vekovú kategorizáciu. Na ostatných sa zameriavať nemusíte. Ak totiž budú ľudia spokojní, zdieľaním a zadarmo sa dostane reklama aj k tým, čo možno budú okolo vás len cestovať a zastavia sa. Referencie na sociálnych sieťach predávajú viac ako najdrahšie platené príspevky. Zaujmite cieľovú skupinu a ona spraví zvyšok práce za vás zdieľaním.
Nemotivujete k zdieľaniu
V kamennom obchode, kaviarni, či akomkoľvek mieste máte možnosť dať klientom zľavu za zdieľanie referencie na sociálnych sieťach. Poskytnite súťaž za označovanie fotografie na obrázkových sociálnych sieťach. Ak podnikáte na internete, implementujte na svoje stránky možnosť hodnotiť vás a zdieľať. Na sociálnej sieti totiž platí, že žiadna reklama nezaujme viac ako dobré odporúčanie kamaráta. Na to nikdy nezabúdajte.
Naplánovanie príspevkov
Chaotické pridávanie príspevkov vedie obvykle k ich nepridávaniu. Naplánujte si príspevky na týždeň, dva aj mesiac dopredu. Niektoré siete dokonca umožňujú nastaviť aj pridanie príspevku v konkrétnu hodinu. Precíznym prístupom budete vedieť, kedy čo zdieľate, pre koho a stanete sa zodpovedným.
Nevyužívanie hravého obsahu
Štatistiky ukazujú, že statusy s emotikonami majú o 20 – 50 % vyšší obsah zdieľaní aj lajkov, ako príspevky bez nich. So smajlíkmi si už nevystačíte, pokojne využívajte celú plejádu ikon, ktoré sú k dispozícii.
Zlá odozva
Mnoho firiem zabúda na to, že čoraz viac zákazníkov, aj potenciálnych zákazníkov, očakáva od spoločností rýchlu a adekvátnu spätnú väzbu. Ešte razantnejšia je potrebná odpoveď v prípade podania pripomienky priamo na profil sociálnej siete. V takom prípade sa zobrazuje pripomienka, sťažnosť, alebo otázka celému spektru zákazníkov. Ignorovať podnety tak znamená prehrávať.
Mazanie negatívnych príspevkov
Aj negatívne príspevky môžu spoločnosti paradoxne prospieť. Možnosť priznať chybu, poskytnúť zľavu, vykonať nápravu je štandardný a cielený postup. Každý môže spraviť chybu, dôležité je sa z nej poučiť. To by mala byť stratégia negatívnych referencií na sociálnych sieťach. Problémom je mazanie negatívnych príspevkov. Klienti si čoraz častejšie spravia screen obrazovky s negatívnym príspevkom a po zmazaní ho vedia rýchlo šíriť internetom. Povesť firmy silno utrpí.
Málo zaujímavý obsah
Je pravdou, že obrázok niekoľkonásobne zvyšuje angažovanosť ľudí a generuje až o 53% viac lajkov. Rovnako je aktuálne na sociálnych sieťach trend umiestňovať videá. Ideálne je tieto prvky doplniť kreatívnymi vtipnými a krátkymi textami. Z času na čas nezabudnite aj na takzvané nekonečné príspevky. Práve tie dosahujú rovnako vysokú čítanosť. Nie je zlé uverejniť esej, blog, či novú štúdiu priamo na sociálnej sieti. Jej algoritmus zareaguje na dôležité posolstvo a príspevok zobrazuje intenzívnejšie. Nie však každý deň. Stačí takouto správou osoliť svoju sociálnu sieť raz – dvakrát do mesiaca.
Rezignácia na kvantitu
Ak sme doteraz hovorili o kvalite, treba si uvedomiť, že bez kvantity nemá veľký dosah. Princípom sociálnych sietí je vytváranie vzťahu. Ani v realite si však s nikým nevybudujete vzťah, ak by vám raz za týždeň, či mesiac poslal jednu krátku správu. Hannah Meuser, odborníčka na sociálny marketing radí začleniť do firemného portfólia minimálne štyri správy na sociálnych sieťach týždenne, s ideálnou frekvenciou čo deň, to novinka.
Absencia vlastných analýz
Nech sú dobré rady akékoľvek, každá firma má svoje špecifiká. Čím užšiu máte cieľovú skupinu, tým viac z nej môžete mať zákazníkov, ale práca bude musieť byť dôsledná a osobná. Preto každý týždeň vyhodnocujte vlastné úspechy a upravujte podľa nich stratégie na ďalšie mesiace. Na sociálne siete jednoducho neexistuje univerzálny recept. Ich svet sa mení z minúty na minútu, ale vždy platí, že len silný kmeň plodí zákazky. Inak bude pre vás sociálna sieť ďalšou aplikáciou, ktorá odoberá čas aj peniaze bez relevantného profitu.