- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Auto v podnikaní
- Odpočet DPH si môžu podnikatelia uplatniť len pri úžitkových autách, deliaca mreža už nie je nevyhnutná
Odpočet DPH si môžu podnikatelia uplatniť len pri úžitkových autách, deliaca mreža už nie je nevyhnutná
Pri rozhodovaní podnikateľov, firiem aké auto si kúpia, zohráva nepochybne dôležitú úlohu aj fakt, či sú alebo nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. Ak DPH neplatia, vyberajú si zo širokej ponuky automobiliek, či už nové alebo ojazdené vozidlo. Platitelia DPH však už rozmýšľajú komplexnejšie. Často je hlavnou podmienkou možnosť uplatnenia si odpočtu DPH. Kto si teda môže o 19 %, čo je súčasná výška dane z pridanej hodnoty, znížiť cenu auta? 1. podmienka: auto musí spĺňať kritériá úžitkovostiV zákone o dani z pridanej hodnoty sa doslova píše: „Platiteľ nemôže odpočítať daň pri kúpe a nájme osobného automobilu; osobným automobilom sa na účely tohto zákona rozumie motorové vozidlo registrované v kategórii M1, 25. Možnosť odpočtu DPH sa vzťahuje len na úžitkové automobily, ktoré sú evidované v kategórii N1.„Donedávna sa N-jednotky spájali výlučne s deliacou mrežou, čo mnohým motoristom prekážalo. Zákon bol ale nekompromisný, odpočet DPH bol viazaný na túto podmienku v technickom preukaze k vozidlu. Zasiahol však Európsky parlament, ktorému sa táto striktná podmienka vôbec nepáčila. Aj Slovensko tak musí uplatňovať Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES. V praxi to znamená, že Slovenko už nemôže vyžadovať vybavenie vozidla deliacou mrežou, ak má typové schválenie ES. To však neznámená, že motoristi môžu deliacu mrežu odstrániť. Musia ňou byť vybavené naďalej.Automobilky na novú európsku legislatívu zareagovali okamžite. Ako prvý importér prišiel na slovenský trh ŠKODA Auto Slovensko. Od mája 2009 Škodovka ponúka modely v kategórii N1 s možnosťou uplatnennia odpočtu DPH bez deliacej mreže. Typové schválenie ES podľa 2007/46/ES získala Škoda Superb, Roomster, Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi, Octavia Tour, Octavia Tour Combi.Podľa Róberta Baumgartnera, konateľa spoločnosti je to pre firemných zákazníkov prínos: „Odstránenie deliacej mreže umožňuje zákazníkom využiť tento priestor naplno. Nová európska legislatíva nám tak umožňuje ponúknuť firemným zákazníkom, podnikateľom a živnostníkom ich obľúbené automobily so zachovaním ich vysokej úžitkovej hodnoty aj pri odpočte DPH,“ Typové označenie ES postupne získali aj ďalší importéri, napríklad Citroen ponúka Citroen C3 Picasso, Citroen C4 Picasso, Grand C4 Picasso, Xsara Picasso, Nový Citroen Berlingo a Citroen Berlingo First.2. podmienka: DPH aj pre osobné autá M1, ale len vo vybraných segmentochOdpočet DPH pri osobných autách M1 si môžu uplatniť tí podnikatelia, pre ktorých sú takéto autá predmetom obchodovania. Týka sa to napríklad leasingových spoločností. Zákon hovorí jednoznačne: “ Platiteľ, ktorý kupuje osobné automobily a to aj formou zmluvy podľa § 8 ods. 1 písm. c) na účely ich ďalšieho predaja alebo nájmu, a kúpa a predaj osobných automobilov a nájom osobných automobilov je predmetom podnikania platiteľa, môže odpočítať daň pri ich kúpe, ako aj pri kúpe tovaru tvoriaceho ich príslušenstvo vrátane montáže.“
Návrhy na odpočet DPH pre všetky vozidláZ času na čas sa aj na Slovensku objavia úvahy o možnosti všetky tieto pravidlá zrušiť a zaviesť jednoduchší systém. Podnikatelia by privítali, keby mali možnosť využiť odpočet DPH pri kúpe všetkých automobilov a nerozlišovať, či je to N1 alebo M1. Mnohí sa zhodujú, že úžitkovosť vozidla je individuálna a nie každý potrebuje napríklad deliacu mrežu. Naposledy sa o zmenu legislatívy pokúsil poslanec za SDKÚ Igor Šefanec. Novelou zákona o dani z pridanej hodnoty chcel umožniť odpočet DPH pri nákupe všetkých motorových vozidiel a stanoviť jasné pravidlá pre jej odpočet. Tento návrh v parlamente neprešiel.ll