Radičová chce zastaviť zmeny v príspevkoch na rozbeh podnikania
Úrad vlády SR žiada od ministerstva práce, aby zastavilo novelu zákona o službách zamestnanosti a začalo serióznu diskusiu o smerovaní služieb zamestnanosti po marcových predčasných voľbách.(SITA) – Zámer rezortu práce sprísniť od začiatku apríla tohto roka podmienky poberania viacerých príspevkov pre nezamestnaných narazil na kritiku viacerých subjektov. Úrad vlády SR napríklad od Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR žiada, aby zastavilo celý legislatívny proces a začalo serióznu diskusiu o smerovaní služieb zamestnanosti po marcových predčasných voľbách.„Navrhovaná účinnosť zákona je až od apríla 2012, teda po voľbách v roku 2012 a nie je podľa nášho názoru vhodné prijímať v tomto období zásadné zmeny v nastavení služieb zamestnanosti, a to o to viac, že ide o niektoré opatrenia, ktoré by mali byť predmetom širšej diskusie,“ odkázal úrad vlády rezortu v zásadnej pripomienke k novele zákona o službách zamestnanosti.
Zmeny v prispevku na samostatnú zárobkovú činnosť
Rezort práce pripravil v novele zmeny, ktorá sa majú týkať príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť, príspevku na absolventskú prax, či príspevku na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska. Celkovo by tieto zmeny mali štátu v tomto roku usporiť približne 43,6 mil. eur. Snaha o úspory v systéme služieb zamestnanosti je síce podľa úradu vlády na jednej strane pochopiteľná, a to v kontexte znižovania štátneho dlhu, ale na druhej strane prekvapujúca, pretože usporené finančné prostriedky nie sú alokované do nových impulzov na zvýšenie zamestnanosti. „Naopak, niektoré opatrenia môžu viesť k zvýšeniu nezamestnanosti,“ upozorňuje úrad vlády.Navrhovaná novela zákona o službách zamestnanosti podľa rezortu práce reaguje na „potrebu pripraviť návrh úsporných opatrení, ktorými sa predpokladá zníženie výdavkov na aktívnu politiku trhu práce“. Podľa rezortu sa čiastočnou elimináciou aktívnych opatrení na trhu práce, ich redukciou, ako aj zmenou v nastavení podmienok na ich priznanie dosiahne účinnejšie a efektívnejšie využívanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov.
Príspevok na samozamestnanie by sa mal od začiatku apríla znížiť o 10 %
Nemal by sa už ďalej poskytovať v krajoch, v ktorých všetky okresy majú nižšiu alebo rovnakú mieru evidovanej nezamestnanosti ako 70 % celoslovenského priemeru. Rezort práce tiež navrhuje pri tomto príspevku zaviesť podmienku preukazovania zdaniteľného príjmu najmenej vo výške 2-násobku poskytnutého príspevku. Ak pôvodne nezamestnaný túto podmienku nesplní, bude musieť vrátiť úradu práce pomernú časť príspevku. Obdobie, počas ktorého je poberateľ príspevku povinný prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, sa má predĺžiť z dvoch na tri roky. Súčasne sa má predĺžiť obdobie, po ktorom možno opätovne poskytnúť príspevok, z piatich na desať rokov.Zmeny majú nastať aj pri poskytovaní príspevku na absolventskú prax. Príspevok by mali po novom dostávať len absolventi školy mladší ako 25 rokov veku, ktorí skončili sústavnú prípravu na povolanie v dennej forme štúdia pred menej ako dvoma rokmi a nezískali svoje prvé pravidelne platené zamestnanie. V súčasnosti pritom na tento príspevok majú nárok aj uchádzači o zamestnanie do 26 rokov veku bez ohľadu na to, či skončili sústavnú prípravu na povolanie a získali pravidelne platené zamestnanie. Výška príspevku na absolventskú prax pre absolventa školy má klesnúť zo sumy životného minima na 70 % zo životného minima. Rezort práce tiež navrhuje zníženie minimálnej hranice obdobia vykonávania absolventskej praxe z troch na jeden mesiac a umožnenie opakovaného vykonávania absolventskej praxe od jedného do šiestich mesiacov v úhrne.V rámci navrhovaných úsporných opatrení sa má tiež zrušiť príspevok na obnovu alebo technické zhodnotenie hmotného majetku chránenej dielne alebo chráneného pracoviska. Upraviť sa majú podmienky poskytovania príspevku na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní, príspevku občanov so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti a príspevku na prevádzkové náklady chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov.