Tri oriešky marketingu alebo ako si uľahčiť predaj
Marketing je opradený množstvom záhad. Jednou z nich je: „Čo je vlastne úlohou marketingu?“ Môžete si o tom prečítať niekoľkostostranové učebnice. Podstata je pritom jednoduchá. Cieľom marketingu je zabezpečiť dostatok záujemcov, ktorým potom môžete predávať. A je jedno, či ste nadnárodná firma alebo živnostník.
Každý potrebuje predať
Môj obor je síce predaj, ale marketing je nástroj, ktorým sa dá predaju výrazne pomôcť. Prax ma naučila. Je totiž rozdiel presviedčať niekoho, aby kúpil a dohodnúť obchodné podmienky s niekým, kto už má záujem. To je napríklad rozdiel v mojom biznise pred rokom a teraz. Rozdiel je v marketingu, nie v predaji. Čo teda potrebujete marketingom dosiahnuť, aby sa vám predávalo ľahšie? Tri veci:
- zákazníci musia o vás vedieť,
- musíte sa odlišovať od konkurencie (byť v niečom lepší alebo iní) a
- musíte byť dôveryhodní.
Toto sú tri oriešky, ktoré potrebujete rozlusknúť. Máte dve možnosti: buď toto všetko urobí predajca na obchodnom stretnutí (ak sa mu podarí potenciálneho zákazníka presvedčiť, aby sa s ním stretol), alebo túto prácu urobí za vás marketing a predajca už príde „na hotové“. Ak porovnám úsilie, ktoré som potreboval vynaložiť na získanie objednávky pred rokom a teraz, pomer je 1:50. A to iba vďaka lepšiemu marketingu, lebo v predaji som sa za ten rok až tak nezlepšil.
Ak sa pozriete na horeuvedené tri body-musia ich robiť vaši predajcovia, alebo sa o to postará váš marketing? Zo skúseností viem, že v malých firmách je marketing najmenej zvládnutá aktivita. Malí podnikatelia sú väčšinou odborníci vo svojom fachu. Ale nikto ich neučil, ako správne robiť marketing. Preto ich získanie každej novej objednávky stojí zbytočne veľa úsilia. Ako je to u vás?
Funkčný marketing je polovica úspechu firmy
Funkčný marketing je minimálne polovica obchodného úspechu firmy. Chvalabohu, možností, ako robiť marketing, je dnes ďaleko viac ako kedysi. Mnohé z nich sú dokonca zadarmo. Máme tu internet, sociálne siete, ale aj niektoré tradičné metódy, ktoré stále ešte čakajú na objavenie. Takže je to skôr otázka znalostí ako peňazí. Môžete robiť aj nízkorozpočtový marketing, ktorý vám prinesie uspokojivé výsledky (teda zákazníkov). Ide o to, či viete, ako to robiť.Otázka teda je: chcete venovať marketingu takú pozornosť, aby vám uľahčil predaj? Ak chcete dostať „na tácke“ návod, ako robiť účinný marketing s nízkymi nákladmi.