Rekordný Black Friday. Hlavným motorom predaja bol nepochybne e-mailing
Black Friday bol tento rok opäť extrémny, a to nielen z hľadiska celkového predaja, ale aj z hľadiska využívania marketingových kanálov. E-mailingová platforma Ecomail.com zaznamenala viac ako 64 miliónov odoslaných e-mailov počas kľúčového obdobia od piatka do pondelka, pričom klienti zaznamenali výrazný nárast miery otvorenia a konverzií. Rôzne prístupy k e-mailingu, segmentácia zákazníkov a kombinácia s inými reklamnými kanálmi ukázali dôležitosť dobre premyslenej marketingovej stratégie. Niektorí eshopari zaviedli pokročilé metódy, ktoré viedli k dvojcifernému nárastu predaja, zatiaľ čo iní sa zamerali na jednoduchšie riešenia a dlhodobé udržanie zákazníkov.
Black Friday je čas, keď nakupujúci nielen chcú, ale aj musia nakupovať. Blížiace sa Vianoce ich motivujú a výhodné ponuky na trhu ich presvedčia. Ľudia sú pripravení utrácať a najmä e-shopy to maximálne využívajú, čím zabezpečujú úspech pre toto obdobie. Aj pre spoločnosť Ecomail bol tohtoročný Black Friday rekordný. Len minulý piatok bolo prostredníctvom e-mailovej platformy odoslaných viac ako 23 miliónov e-mailov. V porovnaní s minulým rokom to predstavuje nárast o približne 22%. Tieto čísla zostali vysoké počas celého víkendu a pondelka. Celkovo bol najsilnejší piatok, tesne nasledovaný nedeľou.
„Napríklad v segmente módy odoslali naši klienti cez Black Friday o 60% viac e-mailov ako počas bežných pracovných hodín. A mali aj lepšie výsledky – miera prekliku (CTR) v kampaniach bola v priemere o 50% vyššia,“ hovorí Jan Tlapák, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Ecomail. „Naši klienti tiež vynikajúco využívali SMS marketing ako doplnok svojej celkovej marketingovej stratégie. V piatok sme zaznamenali viac ako 400% nárast počtu odoslaných SMS v porovnaní s bežnými dňami,“ dodáva. Vďaka tomu, že tím Ecomail.cz bol na nápor pripravený, aplikácia obstála bez problémov.
Podľa údajov spoločnosti Seznam.cz bolo do e-mailových schránok počas Black Friday odoslaných 119 miliónov správ, čo je o 4 milióny viac ako pred rokom. „Tento nárast je jednoznačne spôsobený marketingovou rozosielkou, či už kategorizovanou ako Hromadná alebo Primárna. E-mail rozhodne nie je mŕtvy,“ komentuje Štěpánka Lebedová, produktová manažérka spoločnosti Seznam.cz. Konkrétne minulý piatok bol zaznamenaný aj vyšší počet správ v spame, čo možno pripísať kolkovaniu aj zle technicky nastaveným mailom kvôli novým pravidlám.
V piatok sa to nekončí
Najväčšiu predajnú akciu roka si samozrejme nenechali ujsť ani klienti Ecomail.cz z mnohých rôznych odvetví e-commerce. Napríklad obchod NaniNails, ktorý sa špecializuje na nechtovú kozmetiku, mal najväčší úspech s newsletterom obsahujúcim tipy na nákup. Predaj z tohto newslettera sa počas Black Friday zvýšil o 36%, pričom sa zvýšil aj predaj propagovaných produktov. Cieľom stratégie bolo nielen motivovať potenciálnych zákazníkov k nákupu, ale aj poskytnúť im prehľad o ponuke e-shopu. To bolo dôležité najmä pre tých, ktorí nenakupujú pre vlastnú potrebu.
„Najúspešnejší bol variant s tromi srdiečkami pred textom, ktorý sme potom použili ako jednotiaci prvok vo všetkých ostatných kampaniach. Newslettre s konkrétnymi témami, ako napríklad vianočné darčeky alebo zimné odtiene, mali najvyššiu mieru otvorenia. V týchto prípadoch sa informácia o Black Friday nachádzala v preheaderu spolu s čiernym srdiečkom. Práve dôsledné používanie tohto prvku a dôraz na premyslený úvodný e-mail vytvorili pevný základ pre úspech celého obdobia Black Friday,“ vysvetľuje Jakub Horka, marketingový riaditeľ spoločnosti NaniNails.
E-shop Bezvavlasy.cz, ktorý sa špecializuje na predaj vlasovej kozmetiky, zvolil na Black Friday inú stratégiu a nevytvoril špeciálnu segmentáciu zákazníkov. „Stavili sme na plošný mailing, ktorý zahŕňal aj dlhodobo neaktívne kontakty. Zatiaľ sme s touto stratégiou spokojní – podarilo sa nám oživiť niektoré kontakty. Hlavným dôvodom bolo, že väčšina zákazníkov využíva Black Friday na nákup vianočných darčekov a personalizovaný e-mail nemusí byť v tomto období relevantný,“ vysvetľuje Lukáš Adámek, marketingový riaditeľ spoločnosti Bezvavlasy.cz. Vďaka tejto stratégii vzrástol predaj o 15%.
Adámek sa plánuje zamerať na udržanie zákazníkov aj po Black Friday, a to najmä prostredníctvom ďakovných e-mailov s exkluzívnymi ponukami na ďalšie nákupy. Podľa jeho slov je však veľmi dôležité nepodceňovať komunikačné aktivity mimo hlavnej sezóny. Medzi tieto aktivity patrí pravidelná komunikácia prostredníctvom newsletterov, zavedenie atraktívnych vernostných programov alebo remarketing prostredníctvom e-mailu a sociálnych médií. Tento rok Bezvavlasy.cz upustili od plošných zliav na kompletný sortiment. Dôvodom je, že tieto zľavy vedú k nižším maržiam a neprispievajú k zvýšeniu lojality zákazníkov.
Kľúčová súčasť komunikačného mixu
Spoločnosť Arctic Fox, ktorá v Českej republike zastupuje švédsku značku outdoorového vybavenia Fjällräven, použila počas Black Friday osvedčenú stratégiu založenú na širokej škále reklamných kanálov. Okrem kampane na Ecomail.cz využila aj Google Ads, Sklik, Pinterest Ads, TikTok Ads a ďalšie sociálne siete a influencerské platformy. Zákazníkom ponúkli 30% zľavu na všetky produkty.
„Black Friday sme natiahli na celý týždeň. Najprv bežal tri dni exkluzívne pre registrovaných používateľov a potom ďalších sedem dní pre všetkých. Počas tohto obdobia sme dosiahli hrubý predaj vo výške približne 9 miliónov korún. Fungovali aj sprievodné akcie na podporu predaja, ako napríklad darčeky k nákupu,“ hovorí Jiří Mašek, manažér controllingu spoločnosti Arctic Fox.
Tento rok značka oblečenia Bushman predĺžila marketingový Black Friday zo 7 na 10 dní, čo zabezpečilo 25% medziročný nárast predaja. E-mailová komunikácia e-shopu sprostredkovala štvrtinu všetkých online predajov počas Black Friday, takmer 18 000 návštev a 1 000 objednávok. Najúspešnejšie boli údajne úplne prvé e-maily po spustení zliav a posledný e-mail obsahujúci odpočítavanie do polnoci.
„Ponúkame najmä selektívne zľavy na tovar z minulých kolekcií. Vždy ich sústredíme do špeciálnej kategórie, na ktorú sú zamerané všetky naše komunikačné aktivity. V predchádzajúcich rokoch sme tieto zľavy kombinovali s dennými „heroes“ a minulý rok sme pridali druhú várku tovaru v polovici týždňa. Tento rok sme zvolili jednoduchší prístup – všetky zľavy sme odhalili naraz, oba dni sme posielali e-maily a dvakrát SMS, ale zakaždým inej cieľovej skupine,“ hovorí Jana Lenková, marketingová a obchodná riaditeľka značky Bushman.
Aktivity značky Bushman pokračujú aj po Black Friday, pričom sa zameriavajú predovšetkým na nákupy vianočných darčekov. E-shop v súčasnosti využíva denné videá a zjednodušený e-mailing, aby zákazníkom uľahčil nákupný proces a motivoval ich k osobnému nákupu v predajniach. Ako sa ukázalo v prípade všetkých spomínaných e-shopov, celoročné udržanie zákazníkov je najlepšou stratégiou, ako z Black Friday vyťažiť čo najviac.
Informačný servis