- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Michal Kopecký: Ak chcete začať online biznis od 0 a s malými nákladmi, máte tieto 2 možnosti
Michal Kopecký: Ak chcete začať online biznis od 0 a s malými nákladmi, máte tieto 2 možnosti
Zakladateľ najpopulárnejšieho blogu akozbalit.sk, úspešný marketér a najnovšie aj spisovateľ o svojich začiatkoch, chybách, či výzvach do budúcna.
Michal Kopecký je zakladateľom najpopulárnejšieho slovenského blogu o mužoch, ženách a vzťahoch akozbalit.sk, ktorý navštívilo viac ako 1,7 milióna ľudí a je autorom prémiových programov Kamarát Taky Rád 2, Magnet na ženy, Online Hra 3 a Majster Reči 2, ktorými do dnešného dňa prešlo vyše 1000 chlapov. Okrem toho najnovšie vydal knihu Príťažlivosť, ktorá sa za krátky čas stala bestsellerom. Aká bola jeho cesta za úspechom?
- Ako sa tvorí úspešný blog a čo je podľa vás hlavnou príčinou jeho popularity?
Myslím, že za tým stojí hlavne tvrdá drina a písanie o tom, čo skutočne ľudí zaujíma. Môj blog akozbalit.sk od začiatku (2012) prináša riešenia na tie najpálivejšie a najčastejšie problémy mužov a žien. Písal som ho ľudsky, neformálne a bez servítky, čo ľudia ocenili a články z nadšením šírili a zdieľali. Dôležité bolo odlíšiť sa od ostatných. Existovali už nejaké stránky a rady “ako zbaliť babu”, ale ja som si vytvoril vlastnú cestu. Pomáham skôr chlapom ženy nebaliť, ale pracovať na sebe, aby sa stali príťažlivejšími, schopnejšími a prinášali tak ženám lepšie zážitky. A to milujú aj ženy a preto to šíria ďalej samé. Čiže odporúčam prinášať to, čo ľudí najviac zaujíma a pomáhať im stať sa lepšími. V čomkoľvek.
- Aké boli vaše začiatky podnikania na internete?
Moje začiatky by sa dali nazvať “One man show”. Nemal som sponzora ani začiatočný kapitál. Celé som si to musel rozbehnúť sám. Naučiť sa niečo o marketingu, ako si založiť web, vybrať tému, písať články, nastaviť softwary a jednoducho všetko, čo vám ohľadom online podnikania vyskočí. Tak som fungoval vyše 2 roky, kedy som všetko riešil na vlastnú päsť, s vlastnými zdrojmi, časom a energiou. Rozbehol som to celé “z nuly”.
Tých veru bolo 🙂 Každý deň robím chyby, no učím sa. Keby som mal menovať každú, tak by som čitateľov asi veľmi frustroval a odradil. Jedna z najväčších však bola tá, že som si chcel robiť všetko sám. Nedelegoval som a nedôveroval som ľuďom. Myslel som si, že všetko si spravím ja najlepšie. Čo bol teda veľký omyl. Dnes už väčšinu činností okolo môjho podnikania rieši niekto iný a ja sa venujem len tvorbe obsahu, stratégii a marketingu. Dokonca vedenie týmu chcem postupne oddelegovať. Takmer všetko spravia lepšie ako ja sám.
- Pred pár dňami ste si sám vydali knihu Príťažlivosť, ktorá sa za krátky čas stala bestsellerom. Prezraďte, ako vydať knihu, čo všetko to obnáša a koľko to stojí?
Je to kompletná stratégia od A-Z. Je pravda, že som si to najprv celé rozplánoval do rôznych fáz a krokov, aby som sa dopredu na všetko pripravil. Vedel som od známych, ktorí už svoje bestsellery vydali, čo ma čaká a aj keď je Príťažlivosť moja prvá kniha, mal som predstavu, čo to celé obnáša. Vydávam si ju sám, bez veľkého partnera či vydavateľstva za chrbtom. Potrebné je napísať knihu, dať ju na korektúru, pripraviť sadzbu, vytlačiť ju, naskladniť a poslať do kníhkupectva, s ktorým sa dohodnete v prvej fáze. Ja som si zvolil najväčšie internetové kníhkupectvo Martinus pre predaj. Koľko to stojí? Záleží od toho, čo od tej knihy očakávate, aký papier zvolíte, či máte tvrdú obálku, či máte farebnú grafiku a koľko farieb používate. Každá drobnosť navyše niečo stojí. Ja som išiel skôr do obsahu ako vyčačkanej knihy a pri náklade 2000 kusov ma vyšiel jeden kus do 2 EUR (ak zarátam celkovú prácu všetkých zúčastnených).
- Akým spôsobom ste realizovali distribúciu?
Distribúciu do iných kníhkupectiev momentálne neriešim, keďže som sa dohodol na exkluzivite s Martinusom, ale už sa mi ozvalo niekoľko knižných distribútorov, ktorí už knihu dostanú do ďalších kníhkupectiev cez svoje kanály. Odporúčam v tomto osloviť Partner Technic.
- Ste úspešný marketér. Aké najčastejšie chyby podľa vás robia začínajúci podnikatelia v tejto oblasti
Ďakujem za kompliment 🙂 Asi najväčšia chyba začínajúcich podnikateľov je perfekcionizmus a to, že chcú robiť úplne všetko. Ak by som dnes začínal ja, tak by som okamžite oddelegoval činnosti, ktoré vôbec nemám robiť a vypúšťal by som veci von aj nedokonalé. Čo tým myslím? Napríklad, podľa môjho názoru, účtovníctvo si nemá čo podnikateľ robiť sám. Na to je účtovník. Taktiež by si mali nájsť na začiatku asistenta, ktorý za nich bude vybavovať administratívu, objednávky a také drobnosti okolo. Podnikateľ sa má sústrediť na získavanie nových klientov a riešiť problémy svojich zákazníkov. No a ten perfekcionizmus? Všímam si, že ľudia chcú mať veci dokonalé predtým, ako ich vypustia do sveta. Zoberte si príklad z takého Windowsu. Vypustia von verziu, ktorá je funkčná, ale má svoje muchy. Trh im dá spätnú väzbu a oni do svojho produktu zapracujú vylepšenia. Tak to odporúčam robiť aj ostatným. Lepšie niečo hotové, ako nedokonalé nič.
- Čo je podľa vás kľúčové pre úspešný marketing?
Kľúčové je poznať, KTO je váš skutočný zákazník a cieľová skupina. Potrebujete vedieť, čo ich trápi, aké majú problémy, aké majú sny, túžby ciele, s čím si nevedia dať rady… Pretože biznis je v konečnom dôsledku iba spojením vášho riešenia a zákazníkovho problému. Nič viac, nič menej.
- Aké máte výzvy do budúcna?
Mojím cieľom je vybudovať najväčší vzdelávací systém pre chlapov (a ženy) na svete. To je moje celoživotné poslanie, aby som povýšil vzťahy medzi mužmi a ženami na vyššiu úroveň. Expandovať aj do zahraničia a okolitých trhov a moja momentálne najväčšia výzva je, aby celý biznis dokázal fungovať bezo mňa a zarobil si sám na seba. Na tom aktívne pracujem. Cieľom je teda pracovať NA svojom biznise, nie V ňom.
- Na záver prezraďte nejaké triky a rady, ako od nuly a s minimálnymi nákladmi rozbehnúť biznis na internete.
Nehľadajte v tom žiaden trik. Máte dve možnosti, ako začať (keď to zjednoduším). Buď to rozbehnete sami a s minimálnymi nákladmi, budete všetko robiť vy, veľa sa učiť a dávať do toho množstvo energie a času… Alebo zainvestujete do softwarov, ľudí a tých, ktorí vám vedia s vaším podnikaním pomôcť – oddelegovať čo najviac činností a rásť rýchlejšie. Obe cesty majú svoje výhody aj nevýhody. Záleží na tom, čo komu vyhovuje a aké má možnosti. Ja som vďačný za to, že som si to musel celé sám vybudovať, pretože som sa na tejto ceste naučil množstvo vecí a dnes viem, čo od ľudí chcem a viem ich kedykoľvek zaskočiť. Základom je neustále sa učiť, byť ochotný robiť aj chyby a prinášať tie najlepšie riešenia na problémy zákazníkom. Potom nemôžete neuspieť…
Viac informácií na www.akozbalit.sk a www.knihapritazlivost.sk.