Ako ušetriť na webmarketingu
Webovú stránku je dobré registrovať do katalógov, využiť sa dajú aj komunitné a zákazkové portály.
Skúste web zadarmo
Internetovú stránku môžete mať dnes zadarmo. To vám žiadna zo softvérových firiem neprezradí. Ak nechcete konkurovať televíznym, alebo spravodajským portálom, na firemnú prezentáciu s referenciami aj malým obchodom vám stačia platformy zdarma.
Pred tým ako investujete do webu, využite systémy WordPress, Webnode, Weebly, Wix, a ďalšie, s ktorými postavíte web do pár minút. Kúpa vlastnej domény stojí v prepočte od 10 do 20 eur a nepotrebujete ani priestor, iba kúpiť presmerovanie.
To za vás urobí spoločnosť predávajúca doménu. Nemáte tak s prevádzkou takmer žiadne náklady, základný balík megabajtov hostingu dostanete k web stránke zdarma a problém s dlhou adresou vyriešite práve presmerovaním na bezplatnú stránku.
Registrácia do katalógov
Potrvá istý čas, kým najväčší vyhľadávač Google začne registrovať váš web. Preto je vhodné registrovanou stránku do katalógov. Registrácia je bezplatná, zvyšuje relevanciu pri vyhľadávaní a samozrejme pri katalógoch ako Centrum, Azet, či Zoznam sa prezentujete priamo návštevníkom webov s miliónovou návštevnosťou.
Využite komunitné a zákazkové portály
Medzi najlacnejšie spôsoby, ako prilákať návštevníkov na internetovú stránku, či priamo k predaju produktov, je využitie komunitných portálov. Registrácia v základnej verzii je zadarmo.
Portál Zariadim.sk predstavuje unikátnu možnosť prezentovať svoje produkty, výrobky a služby. Využíva vnorenú možnosť posielať e-maily zákazníkom a asistenciu pri vytváraní autentických referencií priamo od vašich spokojných zákazníkov. Môžete vytvoriť blog, stránku a využíva formu aukcie. Zákazník vás môže priamo osloviť s konkrétnou zákazkou.
Svoju ponuku môžete prezentovať ľuďom zdarma aj na stráke Dopytovač. Na podobnom princípe fungujú aj Zlaté ruky viac koncentrované na remeselníkov. S prehľadnou galériou a popisom prác si vás záujemca o ponúkanú službu nájde sám.
Veľmi zaujímavým sa stalo zverejňovanie ponúk na Bazar.sk, kde už všetci návštevníci vedia, že nie sú inzerované len produkty z druhej ruky. Modrá strecha umožňuje vytvoriť osobitý blog a doviesť na vaše stránky cieľovú skupiny z fóra, kde hľadajú bežní ľudia riešenie problémov.
Na všetkých portáloch je intuitívne užívateľské rozhranie a vlastnú prezentáciu získate zdarma a do pár minút. Je omnoho efektívnejšia ako platená reklama. Komunitné weby totiž zhromažďujú návštevníkov hľadajúcich konkrétnu službu – napríklad tú vašu. Vytvoriť si niekoľko profilov stojí pár minút a prináša relevantný záujem zákazníkov za žiadnu, alebo minimálnu cenu.
Posielajte newslettre zdarma
Nenechajte návštevníka odísť! To platí v klasickom biznise aj v internetovom. Každý, kto navštívi web stránku, je potenciálny klient, ktorého zaujali vaše služby. Pekný a praktický web priam motivuje, aby sa návštevník dozvedel viac.
Využite možnosť zaslať mu newsletter, ponuku, či zľavovú akciu a vypýtajte si e-mail. Na to slúžia e-mail marketingové systémy. Priamo na web implementujú možnosť zadať e-mail a umožnia doberať novinky.
Pre začínajúci projekt je však ideálny MailChimp s možnosťou bezplatne poslať mail každý mesiac až 2000 kontaktom. Zvyšok sa dá prikúpiť. Celú databázu potenciálnych zákazníkov oslovíte naraz, jediným e-mailom. Využiť môžete aj bezplatné DotMailer, StreamSend, EliteEmail, či stále obľúbenejší ActiveTrail.
Výhodou programov je komplexná analýza, kto si e-mail prečítal, koľkokrát ho otvoril a súčasťou je možnosť vytvárať e-mailové newslettre s funkciami odhlásenia z databázy, či zdieľania na sociálnych sieťach, bez potreby osloviť grafické štúdio.
Pozor na zákonnú povinnosť
Oslovovať návštevníkov webu je jedno zo zlatých pravidiel e-mail marketingu. Ideálne je však získavať e-mail na vlastnej stránke. Nekupovať drahé databázy, hoci na Slovensku tento spôsob v rozpore so zákonom stále prekvitá.
Podľa stanoviska Slovenskej obchodnej inšpekcie je v Slovenskej republike nevyžiadaná pošta – spam priamo zakázaná zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame v platnom znení, podľa ktorého §3 ods.7. V zákone sa uvádza, že „reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy“.
Podľa §3 ods.8 tohto zákona sa reklama nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta. Je preto nezákonné a drahé kúpiť databázu kontaktov, alebo si najať agentúru, ktorá to spraví za vás. Ak chcete svojich internetových návštevníkov osloviť v ich mailových schránkach, vyžiadajte si súhlas.
Ak nájdu na internete zaujímavých obsah, radi sa do newslettru prihlásia sami. Pri tomto spôsobe stúpa efektivita oslovenia a klesá odhlasovanie sa z mailovej databázy, čo je možnosť, ktorá musí byť rovnako obsiahnutá v každej zaslanej ponuke.
Neskúšajte finty – vyjdú draho
Špekulanti napríklad skúsili obchádzať zákon formou zaslania prvotného e-mailu, obsahujúceho žiadosť o udelenie súhlasu so zasielaním reklamných ponúk. Pozor, zo stanoviska Sloenskej obchodnej inšpekcie však vyplýva, že aj takýto spôsob môže byť považovaný za spam.