Hodíte sa na podnikanie? Otestujte sa
Mali by ste sa začať venovať podnikaniu? Mali by ste sa pripojiť k miliónom ľudí, ktorí sa každý rok rozhúpu a začnú prvýkrát vo svojom živote podnikať?Ako podnikateľ a aj ako profesor podnikania som dospel k záveru, že existuje čosi ako vnútorný pocit zmocňujúci sa potenciálnych podnikateľov. Veľa vnútorných popudov podnecuje ľudí k založeniu vlastnej firmy. Vytvoril som dvojminútový test, aby ste zistili, či patríte k týmto ľuďom. Stačí, ak odpoviete áno alebo nie. Buďte k sebe úprimný. Pamätajte si. Najhoršie lži sú tie, ktoré hovoríme sami sebe.
Otestujte sa či ste súci na podnikanie
P.č. | Otázka | Vaša odpoveď |
---|---|---|
1 | Nemám rád, ak sa ma ľudia neschopnejší ako som ja, pýtajú, čo by mali robiť. | |
2 | Rád si sám pre seba nachádzam nové výzvy. | |
3 | Rád víťazím. | |
4 | Rád šéfujem sám sebe. | |
5 | Vždy vyhľadávam nový a lepší spôsob ako robiť veci inak. | |
6 | Rád spochybňujem všeobecne vžité názory. | |
7 | Rád dávam ľudí dohromady s cieľom dotiahnuť niečo do konca. | |
8 | Ľudia sú nadšení mojimi nápadmi. | |
9 | Málokedy som spokojný s iným alebo niečím alebo spokojný sám so sebou. | |
10 | Nedokážem len tak pokojne sedieť. | |
11 | Nerobí mi problém pracovať svojím obvyklým spôsobom aj v ťažkej situácii. | |
12 | Radšej neuspejem vo vlastnej záležitosti, ako by som dosiahol úspech v niekoho inej veci. | |
13 | Kedykoľvek sa vyskytne nejaký problém, som pripravený skočiť na pomoc. | |
14 | Myslím si, že aj starý pes sa môže naučiť – dokonca vynájsť – nové kúsky. | |
15 | Členovia mojej rodiny sa venujú vlastnému podnikaniu. | |
16 | Mám priateľov, ktorí sa venujú podnikaniu. | |
17 | Keď som dospieval, po vyučovaní a cez prázdniny som pracoval. | |
18 | Som celý natešený, ak dosiahnem úspech. | |
19 | Mám adrenalínový zážitok, ak niečo predávam. | |
20 | Dokázal by som napísať lepší test ako tento autor (a zmenil by som v ňom toto…) |
Ak odpoviete „áno“ na 17 alebo viac otázok, pozrite sa na svoju výplatnú pásku (ak máte vôbec šťastie, že vám nejakú dajú). Pokiaľ firma, ktorá vám výplatnú pásku dala, nie je vlastnená vami, je čas na istý duševný prieskum. Máte dlhy, ktoré musíte splácať? Deti na strednej škole? Alimenty? Nechcete mať veľa starostí? V tomto prípade by bolo lepšie počkať. Máte niečo našetrené v banke na niekoľkých kreditkách? Máte partnera, priateľov alebo deti, ktoré by vás povzbudili v ťažkej chvíli? Ak áno, potom porozmýšľajte, do akého druhu podnikania by ste sa mohli pustiť.
Vôbec nezáleží na veku
Podľa výsledkov prieskumu Kauffman Foundation čoraz viac a viac ľudí po päťdesiatke začína s podnikaním. Porozprávajte sa s ľuďmi, ktorí sa rozhúpali a postavili sa na vlastné nohy. Naučte sa ako plánovať a zásobovať výrobkom alebo službou zákazníkov. Porozmýšľajte o malej firmičke, ktorú by ste si mohli kúpiť. Porozprávajte sa s ľuďmi, s ktorými by ste radi pracovali. Porozprávajte sa s potenciálnymi zákazníkmi.„Rád podstupujem riziko“ nie je na zozname. Ľudia sa nerozhodujú pre podnikanie z dôvodu, že uprednostňujú životný štýl s väčšou dávkou rizika. Porovnávajú iné veci. Na jednej strane je to, čo nemajú radi na rutinnej práci zamestnanca: nuda, práca pod neznesiteľným šéfom, nedostatok samostatnosti, nedostatok kontroly nad svojím vlastným osudom, prepustenie z práce. Na druhej strane sú obavy, ktoré by vznikli v prípade podnikania: prípadný neúspech, finančná neistota, hanba alebo rozpaky a strata investícií. Napokon, ľudia, ktorí sa púšťajú do podnikania, veria vo svoje vlastné schopnosti (napr. vodcovstvo, vynaliezavosť, odvaha, pracovitosť) alebo vo vlastné aktíva (napr. peniaze, intelekt, informácie, prístup k zákazníkom). To výrazne znižuje riziko z podnikania. Riziko je vlastne vecou osobného názoru. To, čo je riskantné pre mňa, nemusí byť pre teba.„Chcem zbohatnúť“ sa na zozname tiež nenachádza. V priemere ľudia, ktorí majú vlastnú firmu, nezarábajú viac peňazí ako zamestnanci, aj keď niektorým z nich sa podarí bohatý úlovok. Ale „psychické výhody“ – prijímanie výziev, autonómia, uznanie, vzrušenie a tvorivosť – to všetko za to stojí.
Akú príležitosť schmatnúť za pačesy
V poriadku, získali ste 17 a viac bodov v teste, či by ste sa mali stať podnikateľom. V pančuche máte nejaké úspory, vymenili ste auto za lacnejšie, získali pár kreditiek a ste nažhavený dať v súčasnej práci výpoveď.
Cítite sa skvele, aj keď žalúdok sa vám trocha chveje. Vitajte v klube. Rozhodli ste sa stať podnikateľom. Teraz potrebujete podnikateľský nápad, ktorý definuje alebo vytvorí príležitosť ako priniesť na trh speňažiteľnú hodnotu. Čože? Nerozumiete? No, dobre. Potrebujete nájsť spôsob ako zarobiť peniaze. Našťastie mám pre vás ďalší test. Nepotrvá dlhšie ako dve minúty a týka sa vášho podnikateľského nápadu. Stačí, ak odpoviete áno alebo nie.
P.č. | Otázka | Vaša odpoveď |
---|---|---|
1 | Zmierni váš podnikateľský nápad niekoho bolesť, nepohodlie, úzkosť alebo neuspokojenie? | |
2 | Je takých ľudí dosť? | |
3 | Majú títo ľudia (alebo firmy alebo vlády) dosť peňazí, aby si to mohli dovoliť? | |
4 | Budú schopní rýchle sa rozhodnúť pre zakúpenie vášho výrobku alebo služby? | |
5 | Je váš nápad založený na využití niečoho výnimočného a výborného, čo vlastníte? | |
6 | Máte nejaké dôležité aktíva, ktoré nemá nikto iný (peniaze, prístup k zákazníkom, technológiu, vodcovské schopnosti, výkonnosť, umiestnenie, predajcov a pod.)? | |
7 | Poznáte aspoň dvoch ľudí, ktorí by sa mohli k vám pridať? | |
8 | Dopĺňajú ich zručnosti tie vaše? | |
9 | Majú tie isté hodnoty ako vy? | |
10 | Myslí si väčšina ľudí, na ktorých názore vám záleží, že váš nápad je dobrý? | |
11 | Myslí si aspoň jedna osoba (a nie viac než tri), ktorých názor si vážite, že váš nápad je zlý? | |
12 | Je na nápade alebo jeho uvedení do života niečo, čo vás skutočne donúti zanietiť sa pre to? | |
13 | Môžete prekĺznuť vedľa svojich veľkých konkurentov bez toho, aby si vás na chvíľu všimli? | |
14 | Môžete nájsť potenciálneho zákazníka, ktorý zdvihne váš telefonát, dá vám spätnú väzbu a pokúsi sa vás naviesť na správny smer? | |
15 | Môžete začať bez veľkého množstva peňazí? | |
16 | Môžete udržať svoje fixné náklady na nízkej úrovni počas rozbehu podnikania? | |
17 | Vedie samotný váš nápad k malým, postupne sa zväčšujúcim krokom, ktoré môžu finančne nenáročne vytvoriť hodnotnú informáciu rovnako ako aj aspoň malú hotovosť? | |
18 | Dokážete vymyslieť niečo, na čo autor tohto testu zabudol?(A to …) |
Pokiaľ ste získali 16 alebo viac bodov, je čas, aby ste začali spriadať vážne plány. Ale uvedomte si, že tento test sa odlišuje od toho predchádzajúceho. Dokonca aj po začatí podnikania potrebuje neustále zlepšovať svoj podnikateľský plán, až kým nezískate 18 bodov. A predtým, než sa rozbehnete realizovať svoj podnikateľský zámer, dovoľte, aby som vám vysvetlil niektoré dôležité položky objavujúce sa v teste.
- Potrebujete kritikaBessemer Venture Partners humorne podáva zoznam veľkých investícií, ktoré odmietli: Apollo, eBay, Google, Fedex, Hewlett Packard, CheckPoint, Intel a Apple. Väčšina z nich bola odmietnutá na základe veľmi rozumných argumentov. Ibaže nesprávnych. Pokiaľ nemáte aspoň jedného veľkého kritika, pravdepodobne sa nepustíte do niečoho veľkého a významného. Ak si každý okolo vás myslí, že ide o skvelý nápad, potom sa ho pravdepodobne ujali už celé légie konkurentov.
- Váš podnikateľský nápad musí prinášať riešenie, ako zmierniť nejakú „bolesť“Samozrejme, nemyslíme len bolesť fyzickú. Čím viac je postihnutých – pacientov, t. j. ľudí, u ktorých vznikla potreba daného výrobku či služby, tým viac zákazníkov budete mať. A tým väčšiu šancu na úspech. Skúste si zapísať všetky svoje frustrácie, ktoré ste zažili počas 24 hodín. Zoznam bude dlhší, ako by ste čakali. Prirodzene, iba jedna zo sto denných frustrácií je hodná hlbšej úvahy („Dokážem vymyslieť kopírku na rozmnoženie seba samého?“). Ale je to viac než nič. Takže zbierajte nápady, zbierajte nápady, zbierajte nápady. Scott Cook začal s Intuitom, keď si všimol neschopnosť svojej manželky platiť účty v hotovosti.
- Príležitosti nerastú na stromochJedným z mýtov ohľadne príležitostí je, že ide o ovocie neobjavené a čakajúce na to, že si ho niekto odtrhne. Nie! Figy na vrcholku môjho stromu doma boli príležitosťou pre vtákov. Figy dole na strome boli príležitosťou pre nutrie. Žiadna figa nepredstavovala príležitosť pre mňa. Iba ak by som sa vybavil sieťou alebo stál na stráži 24 hodín denne. Nedosiahnuteľné ovocie nie je príležitosťou.
Príležitosti pozostávajú z:
- pochopenia potrieb trhu (hlad)
- osobnej súťaživosti (schopnosť dosiahnuť na figy)
- hodnôt alebo motivácie (ochota človeka strážiť ovocie 24 hodín)
Ovocie je príležitosťou, pokiaľ naň dosiahnete a chcete naň dosiahnuť. Hlavne sa teda presvedčite, či máte nejaký nezvyčajný nápad utíšiť nejakú bolesť trhu a či máte dostatok nadšenia tak urobiť.
Spracovala – red – podľa: http://www.hbr.com/