- Podnikam.sk
- Články
- Správy
- Ján Horník z Fispro Biznis: V čase krízy je veľmi kľúčové, aby boli financie pod kontrolou
Ján Horník z Fispro Biznis: V čase krízy je veľmi kľúčové, aby boli financie pod kontrolou
Podľa zakladateľa spoločnosti FISPRO BIZNIS, ktorá už od roku 2017 pomáha v rozvoji malých a stredných podnikateľov, ak nemá firma pod kontrolou svoje financie, môže ju prichádzajúca vlna krachov a bankrotov veľmi rýchlo zmiesť. Ján Horník tiež v rozhovore prezradil, ktoré dôležité aspekty sú kľúčové pre úspech nielen v podnikaní a ako prežiť nastávajúce ťažké obdobie.
V súčasnosti sa očakáva, že až 60 percent malých a stredných firiem môže mať finančné ťažkosti a problémy s prežitím. Podľa zakladateľa FISPRO BIZNIS, Jána Horníka, ak nebudú mať tieto organizácie peniaze pod kontrolou a disponovať určitou finančnou rezervou, môžu skrachovať. V rozhovore ďalej radí, ako prežiť toto ťažké obdobie a nielen to.
1. Čomu ste sa venovali predtým, ako ste založili spoločnosť FISPRO BIZNIS?
Po vysokej škole som v roku 2003 nastúpil do jednej z najlepších bánk na Slovensku. Postupne som sa v rámci mojej kariéry prepracoval až na manažérsku pozíciu. Po trinástich rokoch som sa rozhodol pre vlastné podnikanie, ktoré dáva pocit slobody, zároveň však predstavuje náročnejšiu cestu. V roku 2015 som vstúpil do súkromnej firmy FISPRO, z ktorej postupne v roku 2017 – 2018 vznikla spoločnosť FISPRO BIZNIS. Cesta vlastného podnikania je síce náročná, na druhej strane je však omnoho kreatívnejšia a krajšia, takže tento krok neľutujem.
2. Prečo ste sa vtedy rozhodli pre podnikanie práve v tomto sektore?
Ak chcete byť úspešní v podnikaní, mali by ste robiť to, v čom ste expert a čo je vašou vášňou. Pre mňa sú vášňou financie a zároveň som v tejto oblasti expert, takže voľba bola v tomto prípade jednoznačná. Mojím cieľom a zároveň vášňou je vzdelávať, rozvíjať a pomáhať ľuďom zorientovať sa vo svete financií.
3. Aké sú hlavné výzvy, ktorým čelíte ako riaditeľ FISPRO BIZNIS?
Jedna z najväčších výziev, s ktorými práve bojujeme v segmente malých a stredných podnikateľov, je ponúkať týmto firmám podporu, rady a konzultácie v oblasti financií i napriek neistým časom. Základným stavebným prvkom v každom podnikaní je profesionalita a finančná gramotnosť. A tá je na Slovensku alarmujúca. Mnoho malých a stredných firiem v našej krajine vôbec netuší, ako s peniazmi narábať, ako ich získať a zhodnocovať. Neuvedomujú si ani to, že finančná gramotnosť je kľúčová nielen pre napredovanie firmy, ale pre jej prežitie je aj nesmierne dôležitá.
4. Aké kroky robíte na prekonanie týchto najväčších výziev?
V prvom rade sa snažím získať do svojho tímu vysokokvalifikovaných ľudí a expertných odborníkov na firemné financie. Druhým krokom je spolupráca s biznis partnermi, či už na marketingovej alebo investičnej úrovni. Vďaka kvalitným partnerstvám a kolegom môžeme vybudovať veľmi kvalitnú značku, firmu, ktorá poskytne vysokoodborné poradenstvo v oblasti korporátnych financií a investovania. Na základe našich dlhoročných skúseností poradíme ľuďom, čo im nikto iný neporadí.
5. Ako vidíte budúcnosť trhu finančného poradenstva a čo robíte preto, aby FISPRO BIZNIS ostal konkurencieschopný?
V našom segmente je veľmi malá konkurencia, respektíve žiadna. Ide totiž o náročné odvetvie, kde nie je ľahké prežiť. Vnímam sa preto skôr ako pionier, ktorý vytvára trh a trend v danej oblasti. Toto je zároveň oveľa náročnejšie, ako boj s konkurenciou.
Čo sa týka finančného poradenstva, podľa mňa nás to najťažšie ešte len čaká. Finančné poradenstvo a sprostredkovanie robí v súčasnosti mnoho nekvalifikovaných ľudí. Vplyvom ekonomickej krízy sa to však môže všetko zmeniť a trh sa vyčistí, pretože v ťažkých časoch prežije len profesionalita a odbornosť. Zostane veľmi malé množstvo kvalitných ľudí, ktorých služby budú vysoko cenené.
6. Aké sú vaše aktivity smerom k zákazníckemu servisu a aké kroky robíte, aby ste zabezpečili maximálnu spokojnosť vašich klientov?
Poskytujeme služby na vysoko individuálnej platforme, kde býva každý jeden klient špecifický a každý jeden prípad individuálny. Spokojnosť klientov vyhodnocujeme na základe interných procesov. Najväčšiu spätnú väzbu nám dáva odporúčanie a komunikácia s partnermi. Venujeme sa sofistikovane a vysoko odborne veľmi úzkemu okruhu klientov a tento typ činnosti je podobný advokátskej profesii.
7. Ako vidíte rolu technológií v sektore finančného riadenia?
Našou cieľovou skupinou sú firmy, ktoré majú maximálne do 50 zamestnancov a ročný obrat do 50 miliónov, pričom naša primárna cieľová skupina je organizácia s obratom do 10 miliónov ročne. Až 90 percent z týchto spoločností zároveň nevyužíva technológie na riadenie financií. A, práve teraz sa dostáva na povrch, aké je dôležité mať financie pod kontrolou. FISPRO BIZNIS okrem toho, že využíva svoje interné technológie, poskytuje svojim klientom aj nástroj, ktorý nazývame finančná diagnostika. Jej cieľom je kompletne preveriť zdravie spoločnosti a pomôcť jej napredovať.
8. Ako konkrétne pomáhajú konzultanti z FISPRO BIZNIS vašim klientom so správnym nastavením firemných financií a účtovníctva?
Naším primárnym cieľom je najprv klienta zanalyzovať, a to nielen z pohľadu financií. Zameriavame sa pritom na štyri základné oblasti, kde sa pozeráme cez perspektívu financií daného podniku, cez perspektívu zákazníka (akým spôsobom sa firma o neho stará), ďalej, ako sú nastavené interné procesy a personálny manažment a na záver nasleduje interná finančná diagnostika. Výstupy z nej ukážu silné a slabé stránky danej spoločnosti. Sú skvelým ukazovateľom, ako môže firma napredovať a kde sa môžeme hľadať zlepšenia. Zároveň sa tiež odhalia slabé miesta a ohrozenia firmy. Na základe získaných informácií vieme pre klienta navrhnúť najideálnejšie riešenia a hľadáme najvhodnejšiu formu financovania. Komunikujeme s bankami namiesto klienta, ktorého zastupujeme.
Naše služby sú platené klientom, nie finančnými inštitúciami, preto hájime výhradne iba jeho záujmy, podobne ako advokáti. V tomto spočíva hlavný rozdiel medzi klasickými sprostredkovateľmi a nami. Poskytujeme nezávislé finančné poradenstvo a urobíme maximum preto, aby boli pre neho podmienky čo najvýhodnejšie.
9. Prečo je podľa vás pre firmy práve vaša služba tá, ktorá vie podnikateľom na Slovensku pomôcť?
V čase krízy je veľmi kľúčové, aby boli financie pod kontrolou. Finančná gramotnosť Slovákov je vo všeobecnosti veľmi nízka. Dnes nestačí na podnikanie, aby som mal dobrý nápad, bol som cieľavedomý a mal ďalšie vlastnosti úspešného podnikateľa. Ak nie je finančné zdravie firmy v poriadku, neprežije. Najmä počas krízy. V súčasnosti sa očakáva, že až 60 percent malých a stredných firiem bude mať finančné ťažkosti a problémy s prežitím. Pokiaľ nebudú mať peniaze pod kontrolou a disponovať istou finančnou rezervou, môžu skrachovať. To je hlavný dôvod toho, prečo vyhľadať naše služby.
Každý úspešný podnikateľ musí finančne plánovať a vytvoriť biznis plán aspoň na päť rokov. To mu pomôže preklenúť nečakaný výpadok financií alebo veľké výdavky. Umožňuje mu to vidieť vývoj svojich nákladov, výnosov a tiež to, kam smeruje. Mal by mať plán, koľko peňazí chce vložiť do marketingu, personálu, vývoja firmy či nových technológií a tak ďalej. Ak uvedené podnikateľ nemá pod kontrolou, môže ho prichádzajúca vlna krachov a bankrotov veľmi rýchlo zmiesť. Nemyslím si, že je dnes niečo dôležitejšie, ako mať financie pod kontrolou.
Informačný servis